جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
استاد یوسفی غروی

حوزه/ نشست علمی بررسی تحولات رحلت پیامبر(ص) با موضوعاتی چون ایام محسنیه، محل دفن پیامبر و چرایی ازدواج معصومین(ع) با برخی زنان که برای آنها مشکل ایجاد کردند، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام والمسلمین یوسفی غروی در نشست علمی گزارشات تحولات تاریخی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) در دانشگاه معارف بحث مهمی را ارایه کرد و آن هم شهادت پیامبر(ص) بود که در سخنانی با بیان ادله نقلی وعقلی این موضوع را رد کرد و گفت: این بحث اولین بار توسط ابن مسعود مطرح شد که با براهین دقیق تاریخی و بیان ائمه(ع)نیز نسبتی ندارد.

این استاد حوزه عنوان کرد: مسئله شبهه شهادت پیامبر(ص) بر اساس اسناد و گزارشات تاریخی نمیتوان وقعی به آن نهاد؛ یکی از شبهات در این حوزه این مطلب است که دون جایگاه شان پیامبر(ص) است که به مقام شهادت نرسیده باشد.

وی گفت: نظیر این سخن را برخی فرق انحرافی که از شیعه منشعب شدند اعتقاد دارند که دون شان امام حسین(ع) بوده که زیردست و پای شمر و سنان قرار گیرد و به همین دلیل قائل به عروج امام حسین(ع) هستند، زیرا بیان میکنند که مقام حضرت از حضرت عیسی(ع) بالاتر است و به همین دلیل مسئله‏ای که برای حضرت عیسی رخ داده باید در خصوص ایشان نیز رخ دهد.

دومین بحثی که  این استاد حوزه  به ارایه آن پرداخت، مبحث شهادت حضرت محسن و ایام محسنیه بود که وی با رد ایام مرسوم شده به نام محسنیه در اوایل ربیع نیز اظهارکرد: براساس گزارشات دقیق باید گفت که حمله به خانه حضرت زهرا(س) بلافاصله پس از رحلت پیامبر صورت نگرفته و این حمله همان روز هفتادم انجام شده و در فاطمیه اول حضرت محسن به شهادت رسیدند و در دهه دوم نیز شهادت حضرت واقع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی عنوان کرد: به همین منظور آنچه امروز در ایام ربیع به عنوان ایام محسنیه مطرح شده هم از نظر علما و هم از نظر تاریخی نیز نمیتوان آن را درست دانست.

وی در بحث دیگری از سخنان خود به موضوع غلو اشاره کرد و گفت: در زمان امام علی(ع) مهمترین و اولین غلو صورت گرفت؛ اولین غلو عملی در بصره انجام شد که با حضور 70 نفر از کشتی بانان هند این جریان آغاز شد که امام را خدا دانستند و امام آنها را مجازات کرد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: پس از شهادت امام حسین(ع) دومین غلو انجام شد که قائل شدند امام حسین(ع) زیرچکمه های شمر و سنان نرفته است و بیان کردند که امام عروج کرده که حتی این نظر در برخی از نوشتهها نیز مورد نظر واقع شده است؛ به همین دلیل است که در گزارشاتی آمده امام رضا(ع) قسم می خورند که امام حسین(ع) شهیده شده اند.

وی در ادامه به بحث محل دفن پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: محل دفن ایشان بنابر اقوال قوی در حجره حضرت که پیش از رحلت اجازه حضور عایشه را در آن دادند، بودند و امام علی(ع) با نقل این روایت از پیامبر(ص) که قبور ائمه(ع) در پاکترین و مقدس‏ترین مکان ‏ها است، اصحاب را قانع کردند که باید در این مکان دفن شود؛ زیرا آنها نمی خواستند این مکان به عنوان مقبره پیامبر(ص) مطرح شود.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی در خصوص ادله مرتبط به علم غیب پیامبر و ائمه در خصوص انتخاب همسران تصریح کرد: در وهله نخست گزارشات تاریخی بیان میکند که این زنان از جمله عایشه و جعده از سوی پدران خویش پیشنهاد شدند و در فرهنگ عربی کسی که هدیه عرضه میداشت طرف مقابل را در مقابل عمل انجام شده قرار میداد، چون اگر وی این پیشنهاد را قبول نمیکرد، به معنی مشکل داشتن آن دختر بود و قطعا این دختر در آن فرهنگ به قتل میرسید.

وی گفت: نکته دوم مسئله غیب است که باید گفت ادله علم غیب به سه دسته تقسیم میشود که شامل نفی مطلق، قبول مطلق و نظریه میانی است و نظریه سوم قویتر است، به این معنی که ائمه و معصومین(ع) نسبت به مسئلهای علم غیب داشتند که به آنها تعلیم داده شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha