چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ دیدار طلاب و فضلای یزدی با مدیر حوزه‌های علمیه آیت الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که انقلابی ماندن حوزه به صرف شعار میسر نمی شود، تصریح کرد: در شرایط کنونی باید به خوبی از میراث عظیم حوزه و روحانیت حراست کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی ، شنبه شب طی سخنانی در گردهمایی سالانه طلاب و فضلای استان یزد که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، ضمن تبریک 17 ربیع الاول، سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) اظهار داشت: در زمانه حساس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با توجه به این که مکاتب و نحله های فکری گوناگون حضور داشته و به رقابت با یکدیگر می پرداختند ، لذا این دو امام هُمام به تبیین اسلام ناب محمدی(ص) پرداخته و با تربیت شاگردان و برپایی حلقه های درسی توانستند به هدایت عامه مردم بپردازند.

وی افزود: طبعاً در آن ایام یک نوع آشوب فکری بین امت اسلامی شکل گرفته بود و بیم آن می رفت که مشعل هدایت در معرکه آرا و نظرات مکاتب و نحله های مختلف گم شود؛ اما امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در چنان زمانه حساسی با مدیریت درست و توسعه معارف دینی و نشر علم، جامعه اسلامی را از بحران نجات داده و به ساحل امن و امان هدایت فرمودند.

امام جمعه قم همچنین با تاکید بر این که مکتب اهل بیت(ع) به خصوص مکتب امام صادق(ع) هیچ نسبت و میانه ای با سکولاریسم ندارد، گفت: سیره و بیان نورانی ایشان نیز نشان می دهد که جهاد علمی در کنار جهاد سیاسی است و نمی توان نسبت به مسایل روز جامعه و به خصوص تحولات سیاسی و اجتماعی آن بی تفاوت و یا کم تفاوت بود.

وی در ادامه در خصوص ضرورت تقویت روحیه انقلابی در حوزه های علمیه ابراز داشت: آنچه در خصوص انقلابی ماندن حوزه بیان می شود، ریشه در یک واقعیت مسلم دارد و آن هم این که امروز خطر ترویج سکولاریسم در جامعه ما جدی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اضافه کرد: در حال حاضر ما در کشور با دو شکل سکولاریسم مدرنِ غربی و سکولاریسم سنتی مواجه هستیم که سکولاریسم سنتی در گذشته در قالب انجمن حجتیه وجود داشت.

وی گفت: البته باید توجه داشت که انقلابی بودن و انقلابی ماندن به صرف شعار و حرف نیست، بلکه مهم آن است که حوزه علمیه بتواند در مسیر پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی گام بردارد و روز به روز هم این روحیه انقلابی در حوزه تقویت شود.

استاد حوزه همچنین بر لزوم حفظ و تقویت اصالت ها و هویت حوزه های علمیه تاکید کرد و افزود: ما میراث عظیمی در نهاد حوزه و روحانیت داریم که باید قدردانش باشیم و در مسیر حراست از این تراث گرانقدر بکوشیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه برای ما بسیار عزیز است، اما یک طلبه و فاضل حوزوی می بایست چنان از احساس هویت دینی و حوزه ای سرشار باشد که احساس تعلق به غیر از حوزه نداشته باشد و این مساله مستلزم آن است که حوزه علمیه همه نیازهای روحانیون را پاسخ دهد.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که یزد از جمله استان های پیشتاز در تحولات علمی و فرهنگی بوده است، بیان داشت: استان یزد سوابق و پیشینه درخشانی دارد و نسبت به جمعیت خود تاثیرات بسیاری داشته و بزرگان و شخصیت های مطرحی از این استان به اسلام و انقلاب خدمت کرده و مایه افتخار همه ما هستند.

وی افزود: در حال حاضر بنا بر آمار، حدود 90 هزار دانشجو در دانشگاه های یزد مشغول به تحصیل هستند که این ها می توانند در لایه های فکری و فرهنگی و توسعه صنعتی کشور بسیار مفید و موثر باشند.

مدیر حوزه های علمیه همچنین با بیان اینکه 2500 طلبه خواهر در 20 مدرسه علمیه استان یزد مشغول به تحصیل هستند،گفت: 100 هزار دانشجو و 150 هزار غیر بومی با تنوع مذهبی در استان یزد وجود دارد که تعداد سرانه طلاب هر هزار نفر یک طلبه است که این تعداد بسیار کم است و این میزان دست کم می بایست به رقم 5 هزار طلبه با تنوع رشته ای برسد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha