شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی در دیدار علمای لبنان

حوزه / مدیر حوزه های علمیه در دیدار اعضای شورای مرکزی جمعیت علمای مسلمان به رشد قابل توجه حوزه های ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و امتیازت و ویژگی های پنج گانه حوزه قم را برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار جمعی از اعضای شورای مرکزی جمعیت علمای مسلمان لبنان(تجمع علماء المسلمین فی لبنان) که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزارشد، با ابراز خرسندی از حضور علمای لبنانی در قم، شهر مقدس قم را خانه هر عالم دینی دانست و گفت: من برنامه ها و فعالیت های جمعیت علمای مسلمان لبنان را دنبال می کنم و آنچه شما در عرصه های مهم لبنان و نیز در راستای حمایت از مقاومت انجام می دهید، قابل تقدیر است و ما به آن افتخار می کنیم.

وی در ادامه توجه به ظرفیت ها و پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران را ضروری خواند و گفت: تجربه حکومت اسلامی در ایران، تجربه ای جدید و مهم است که در بسیاری از عرصه ها موفق بوده است.

حرکت رو به رشد جمهوری اسلامی به رغم فتنه ها و تحریم ها

آیت الله اعرافی خاطر نشان کرد: ما در سالهای گذشته با جنگ، فتنه های متعدد و تحریم مواجه بوده ایم و کمتر کشوری است که با این حجم گسترده از مشکلاتِ تحمیل شده مواجه شده باشد، اما همزمان، در بسیاری از عرصه های علمی و سایر عرصه ها پیشرفت کرده ایم.

فعالیت 2 هزار دانشگاه و 5 میلیون دانشجو در کشور

عضو شورای عالی ا حوزه های علمیه اظهار داشت: به رغم تمام مشکلات و تنگناها الان بیش از 2 هزار دانشگاه و موسسه آموزش عالی در 100 شهر فعالیت دارد و بیش از 5 میلیون دانشجوی دختر و پسر در این مراکز تحصیل می کنند که تعداد دختران از پسران پیشی گرفته است.  و این 5 میلیون دانشجو، از ادیان و مذاهب مختلف هستند و هیچ مشکلی برای ادامه تحصیل ندارند.

وی به فعالیت علمی 100 هزار استاد و عضو هیئت علمی در مراکز آموزش عالی اشاره و نیز بیش از 100 موسسه پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاهی در کشور اشاره کرد و گفت: هم اینک جمهوری اسلامی ایران، رتبه اول در رشد علمی در منطقه را داراست و در برخی رشته های علمی رتبه هشتم یا نهم جهان را دارا هستیم در حالی که قبل از پیروزی انقلاب، اثری از این موفقیتهای علمی نبود و بسیاری از دانشمندان جهان نسبت به این سطح از پیشرفتهای علمی در جمهوری اسلامی ایران ابراز شگفتی کرده اند.

آیت الله اعرافی خاطر نشان کرد: تمام این پیشرفتها در حالی رخ داده است که ما از مبانی، اصول و ارزشهای دینی و انقلابی مان و نیز دفاع خود از مقاومت دست نکشیده ایم.

فعالیت  100 هزار طلبه در ایران

مدیر حوزه های علمیه به رشد حوزه در عرصه های گوناگون در سالهای پس از پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: هم اینک قم یکی از قطب های علمی در جهان اسلام به شمار می رود.

رئیس جامة المصطفی العالمیة افزود: هم اینک حدود 100 هزار طلبه از ایران و سایر کشورهای جهان در قم تحصیل کرده و فعالیت علمی دارند و در جامعة المصطفی نیز طلاب از بیش از 100 ملیت جهان حضور دارند.

وی به فعالیت نزدیک به 300 موسسه علمی و پژوهشی و نیز انتشار 200 مجله در عرصه هالی مختلف با رویکرد اسلامی در قم اشاره و خاطر نشان کرد: هم اینک 600 درس خارج فقه و اصول، 400 درس تفسیر و 100 درس فلسفه و علوم عقلی در قم دایر است.

امتیازات حوزه علمیه قم؛

1- اهتمام به امور عقلی

آیت الله اعرافی توجه به علوم عقلی و نقد فلسفه غرب را از ویژگی های  حوزه قم برشمرد و گفت: گمان نمی کنم هیچ نهاد علمی در جهان اسلام تا این اندازه در این عرصه فعال باشد و این در حالی است که امروز جوانان جهان اسلام به این مباحث نیازمندند.

2- تلاش برای اسلامی سازی علوم انسانی

وی پیشرفت در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی و اجتماعی را از دیگر ویژگی های حوزه قم برشمرد و اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تلاش های زیادی در این زمینه صورت گرفته است که البته بسیاری از محصولات پژوهشی در این زمینه صرفا به زبان فارسی است و باید این مشکل را حل کنیم.

3- ورود به عرصه های نوین فقهی

عضو شورای عالی حوزه های علمیه توجه به رشته ها، گرایش ها و دروس تخصصی با محوریت فقه را نیز از خصوصیات حوزه قم دانست و گفت: فقه می تواند در تمام عرصه های بشری نقش ایفا کند و برای تحقق این امر، نیازمند توجه به تخصصهای نوین فقهی هستیم.

وی ادامه داد: فقه سنتی، ممتاز و عمیق است اما نیازمند نوآوری در روشها و توجه به نیازهای روز و ایجاد مباحث نوین فقهی هستیم که در همین راستا مباحثی چون فقه تربیت، فقه جامعه شناسی، فقه خانواده، فقه محیط زیست، فقه پزشکی و فقه هنر در حوزه علمیه قم مطرح شده و تلاش های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی جمع بین سنت و نوآوری در آموزشها و پژوهش های حوزوی را مورد تاکید قرار داد و گفت: ما نیازمند توسعه و توجه به روشهای جدید هستیم اما نباید از سنتها و اصالت های خودمان فاصله بگیریم.

4- توجه به مطالعات بین المذاهب و الادیانی

آیت الله اعرافی توجه به ادیان و مذاهب را به عنوان یکی دیگر از خصوصیات حوزه قم مطرح کرد و اظهار داشت: رشته ها و گزایش های متعدد تخصصی در زمینه ادیان و مذاهب و مطالعات تطبیقی در این زمینه در قم وجود دارد همچنان که ده ها هزار طلبه اهل سنت در ایران و نمایندگی های جامعة المصطفی در کشورهای مختلف طبق مذهب خودشان تحصیل می کنند و ما به عنوان حوزه علمیه قم بر گفتگوی میان ادیان، فرهنگ ها و تمدنها تاکید داریم.

مدیر حوزه های علمیه همچنین به توافقنامه اخیر میان حوزه علمیه قم و جمعیت علمای مسلمان لبنان اشاره کرد و گفت: محصولات علمی حوزه بسیار زیاد است اما بعضا محصور به زبان و ادبیات فارسی است؛ البته برخی موسسات مانند مرکز الحضارة در خصوص ترجمه آثار حوزوی به عربی و انتشار در جامعه عربی و اسلامی تلاش کرده اند اما نیازمند صد مرکز شبیه مرکز الحضارة هستیم تا از این انحصار که به ان اشاره شد بیرون بیاییم و ان شاء الله با سیاستگذاری های جدید، از این حالت و این مشکل خارج خواهیم شد تا صدای حوزه علمیه قم را به جهان اسلام منتقل کنیم.

امام جمعه قم با بیان اینکه امروز مسئولیت سنگینی بر عهده علما و روحانیون است گفت: جهان امروز، مشکلات بزرگی دارد و ما این وظیفه را بر دوش خود احساس می کنیم و باید دست در دست هم، برای حل مشکلات جهان اسلام تلاش نماییم.

5- تاکید بر مقاومت و وحدت اسلامی

وی توجه حوزه قم بر وحدت اسلامی و اندیشه تقریب را مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: ما در عین اینکه تکفیر و تندروی طائفه گرایانه را محکوم می کنیم، هرگونه افراط گری در جامعه شیعی را هم محکوم می کنیم و از نظر ما، اهانت به مقدسات اهل سنت محکوم است که بارها از سوی مراجع و علمای ما بر آن تاکید شده است؛ ما معتقد به رویکرد تقریب و اتحاد همگان در مواجهه با دشمنان هستیم. حوزه علمیه قم بر مقاومتِ حکیمانه تاکید دارد و ما مسئله رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی را مسئله اصلی جهان اسلام می دانیم.

آیت الله اعرافی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به توسعه کمی و کیفی در حوزه های علمیه لبنان گفت: سلام ما را به علمای لبنان و به جناب حجت الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله برسانید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha