جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رزاقی

حوزه/جامعیت محتوا، تصویرگری زندگی و شرایط حضرت مهدی(عج) بعد از غیبت صغری از نقاط مثبت و برجسته کتاب « تاریخ غیبت کبری » است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  رزاقی در نشست نقد کتاب « تاریخ غیبت کبری » در سالن همایش های دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با اشاره به نقاط مثبت این اثر ماندگار اظهارداشت:  اشاره به زمینه های ظهور و این که چه مواردی تا کنون ظهور کرده  و چه چیزهایی مانده، در واقع نوعی پرسشگری و تفکر را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که می توان از نقاط مثبت این کتاب برشمرد.

مدیرگروه تاریخ تشیع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: از آنجا که این کتاب در دهه های گذشته به رشته تبع آراسته شده است، ولی پیداست که سید محمد صدر محوریت کار خود را پاسخگویی به شبهات و هجمه های موجود قرار داده است.

استاددانشگاه افزود: شهید سید محمد صدر، خود در یکی از جلسات درس در مورد این مجموعه فرمود: این مجموعه برای هر سؤالی که درباره مساله مهدویت به ذهن خطور می کند، گشوده است تا سؤال مورد نظر را بر آن بیفزایم.

وی ادامه داد: این مجموعه از آثار که مشتمل است بر آرا و نظرات پیرامون سؤالات متنوع حول مساله مهدویت و نیز نقد و بحث برخی از آرا، مجموعه ای است نسبتا کامل و جامع که می تواند مسلمین خصوصا شیعیان را در این زمینه مستغنی کند، نکته جالب توجه درباره این مجموعه آن است که سید محمد صدر در سن 29 سالگی این مجموعه را تالیف کرده اند.

مدیرگروه تاریخ تشیع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیبیان داشت: بدون تردید هر کتاب و اثری که منتشر می شود دارای نقاط قوت و ضعفی است که علاوه بر ارزشمند بود این اثر ماندگار برخی از آثار مثبت این اثر را بازگو می کنم.

وی افزود: اصل موضوع و هدف این اثر جاودان یکی از نقاط مثبت و ارزشمند است که نمی توان منکر آن شد بطوریکه تالیف این اثر در سالیان گذشته گویای ذهن این عالم وارسته و فقیه مجاهد را دارد.

مدیرگروه تاریخ تشیع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به نقاط ضعف و منفی این اثر اشاره کرد و گفت: علاوه بر ممتاز بودن این اثر باید نقد مسائل در همه ابعاد اثر به ویژه شیوه و ساختار دیده شود که این مورد کمتر به این جنبه آثار پرداخته می شود.

وی افزود: عدم موازنه ساختار و فصول ، شیوه قرار گیری سرفصل ها و عناوین در کنار هم از چه استدلالی نشأت گرفته است و یا اینکه از چه روشی برای تناسب میان بخش ها و فصول بهره برده این است؟

حجت الاسلام رزاقی بیان داشت: نقد سندی و منبع شناسی همچنین نقد محتوایی مسائل دیگری است که جای بسی سخن و بحث دارد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha