جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: اگر نظامات آموزشی و اخلاقی در حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش به دو مقوله «شناخت راهبردی و اصیل، دقیق و کلان از اسلام با نگاه تمدنی» و «شناخت معادلات تمدنی امروز بشر» نپردازد، سست خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی، پیش از ظهر امروز در همایش «حوزه انقلابی؛ پشتوانه علمی، معنوی و سیاسی نظام اسلامی» که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدا از مسئولان و دست اندرکاران مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم تقدیر و تشکر داریم که در این موضوع، نشست ها و همایش هایی را برگزار نموده و خواهند کرد.

وی ابراز داشت: جلسه دیروز در فیضیه و امروز در دارالشفا به عنوان دو جلسه بزرگ در دو پایگاه بزرگ انقلاب اسلامی، نشان دهنده حمیت، شور حماسی و انقلابی بودن حوزه و حوزویان می باشد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: پیام این همایش ها و نشست ها حضور حوزه در عرصه انقلاب و حمایت از ارزش های متعالی انقلاب اسلامی است که برای استمرار بخشیدن به ارزش های انقلابی در حوزه های علمیه مهم است.

انقلابی بودن در ذات و هویت حوزه نهفته است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد:  انقلابی بودن به معنای شور، تحول، ایجاد و تغییر در تمام سطوح و ابعاد می باشد که در ذات و هویت حوزه نهفته است.

وی بیان داشت: هویت تاریخی حوزه، هویتی است که معادلات عالم و جهان را بر اساس اسلام و ارزش های آن مبتنی نموده و پیگیری می نماید.

امام جمعه قم اظهار داشت: بارها شاهد بودیم که حوزه ها و مراجع بزرگ، هنگامی که به انحراف ها رسیده و کج روی ها را دیده اند، اقدامی علمی، عملی و ... نموده  و به گونه های گوناگون در مقابل حاکمیت شیطان ایستادند و این حقیقت انقلابی بودن است.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: حقیقت انقلابی بودن آن است که به سیطره شیطان آگاه، حساس بوده و اقدام نمایند؛ بزرگان ما در طول تاریخ این روحیه را داشته اند و هویت اصلی حوزه، نیز هویتی است که در برابر خطا و حاکمیت شیطان حساس است.

حوزوی اصیل کیست؟

وی خاطرنشان ساخت: حوزوی اصیل کسی است که در برابر حاکمیت شیطان در مجاری زندگی بشر حساس است و نهایت وسع و طاقت خود را برای تغییر آن معادله به کار می گیرد و این در ذات حوزه وجود دارد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: نگاه تمدنی داشتن به اسلام که برآمده از ذات اسلام است، در انقلابی بودن و انقلابی ماندن بسیار اثرگذار است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: نگاه اسلام که در حوزه های علمیه تبیین شده است، نگاه جامع و دین فراگیر در حوزه های زندگی بشریت بوده است.

امام جمعه قم اظهار داشت: نظریه دین حداقلی، نظریه ای است که از الهیات غرب برخاسته و مسیحیت ورشکسته در هجوم تمدن غربی ناچار به تولید تئوری های دین حداقلی شده است که کاستی های بسیاری دارد.

مبناهای اسلامی و انقلابی مورد تهاجم است

آیت الله اعرافی ابراز داشت: امروز مبناهای اسلامی و انقلابی مورد تهاجم بوده و دشمنان بر آن می تازند و شناخت وضع موجود جهان و آشنایی با تمدن انحرافی امروز بشریت از ضروریات است.

وی خاطرنشان ساخت: تحلیل وضع موجود جهان از ضروریاتی است که باید بر آن واقف باشیم و امام راحل نیز فرموده اند که ما فقیهی را می توانیم در منصب ولایت بنشانیم و او را به عنوان ولی برگزینیم که این نقشه تمدنی جهان را بشناسد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: اگر محدوده بحث با غرب را محدوده منافع ملی با دید محدود و جزئی تفسیر کنیم، مباحث درست خواهد شد؛ اما شما گاهی تاریخ و حرکت آن را مشاهده می کنید که در این صورت جریان ها را خواهیم شناخت.

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر پایه های فکری انقلاب در حوزه سست شود در جهان منعکس خواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه  اظهار داشت: اگر نظامات آموزشی و اخلاقی در حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش به دو مقوله «شناخت راهبردی و اصیل، دقیق و کلان از اسلام با نگاه تمدنی»  و «شناخت معادلات تمدنی امروز بشر» نپردازد، سست خواهد شد.

سه رکن حرکت کشور

امام جمعه قم ابراز داشت: حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش سه رکن حرکت کشور است که اگر به این دو نظام و مقوله نپردازد، انقلابی بودن از دل آن خارج نخواهد شد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: امروز حضور مستشاری و جهت دهی راهبردی به حرکت انقلاب اسلامی در یمن سوریه و عراق بر اساس دقت و شناخت بر این دو مقوله بوده و اگر کسی درک درستی از این نکات نداشته باشد، شعار «نه غزه؛ نه لبنان» سر می دهد.

باید تولید فکر کرد

وی تصریح کرد: این درک عمیق را نمی توان با تحمیل انجام داد؛ بلکه باید تولید فکر کرد؛ انقلابی بودن، خواهان شور و حماسه بوده و باید در عمق دانشی و معرفتی ما تجلی پیدا کند.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: امروز تولید و تحقیق در نظامات اسلامی، پاسخ دهی، دشمن شناسی، توجه به نفوذ با تمام ابعاد و ... از ضروریاتی است که باید به آن توجه کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: ما وارث اجتهاد فاخر و فهیمی هستیم؛ اما این دستگاه اجتهاد باید در تمدن سازی و شناخت واقعیت های جامعه ایران و جهان فعال شود.

عضو شورای عالی  حوزهابراز داشت: اجتهاد فاخر ما باید بتواند در اقتصاد، تعلیم و تربیت و ... تولید اندیشه داشته باشد تا دست جامعه را گرفته و گره ها را باز نماید.

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: سوالی که امروز وجود دارد، آن است که حوزه علمیه ما در کجای سند فرهنگی مهندسی کشور، سند تحول نظام آموزشی کشور، سند تحول علوم انسانی، سند تحول آموزش و پرورش و ... حضور دارد؟ حوزه ما باید حضوری فعال داشته و در ادامه مطالبه گر نیز باشد.

حوزه انقلابی باید تولید فکر کند

آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه حوزه انقلابی باید تولید فکر کند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید بر حوزه انقلابی دارند و باید قدردان این نعمت بزرگ باشیم؛ چراکه اگر این سردار رشید اسلام در جریان فتنه 88 قد بر نیفراشته بود، امروز بسیاری از مباحث دینی و ملی ما خدشه دار می شد.

وی بیان داشت: در ساختار جدید حوزه نقاطی را برای تولید فکر پیش بینی نموده ایم تا به درستی به این مقوله بپردازیم؛ البته مقصد بلند، راه دراز و دشوار است.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: از جمله مسائل مهم در موضوع حوزه انقلابی آن است که حوزه علمیه باید نظامات اقتصادی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی را از منظر اسلام شناخته و عرضه نماید که در این راستا مراجع، بزرگان و اساتید ما باید راهنما بوده و تذکرات لازم را بدهند.

وی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی فرمودند، حوزه انقلابی، ناصح، خیرخواه، همراه با نظام و البته ناقد است.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان ساخت: امروز توانایی های لازم در فرزندان حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش وجود دارد و فقط باید این حس را به همگان منتقل کرد.

امام جمعه قم تصریح کرد: نظام تعلیم و تربیت در هر سه نظام آموزشی کشور، جایگاه اصلی است که باید بر فقه و اندیشه انقلابی انقلاب اسلامی حاکمیت پیدا کند و آنجاست که باید فکر لازم تولید شود.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha