پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بازديد مدير حوزه خراسان از دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان حوزه انقلابی را دایره وسیعی از اصول و مبانی و مبنای فعالیت های مشترک نهادهای حوزوی معرفی کرد و گفت: باید نقشه راه حوزه علمیه بر اساس اصول انقلاب اسلامی تدوین و ظرفیت های مختلف در این راستا بکار گرفته شود.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين سیدمصباح عاملی، پیش از ظهر امروز در بازدید از دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، با بیان اینکه حوزه علمیه خانه همیشگی طلاب و خاستگاه همه نهادهای حوزوی است، گفت: عدم انسجام کافی نهادهای حوزوی یکی از مسائلی است که در دهه های اخیر با آن دست به گریبان بوده ایم که باید به صورت تدریجی و فعال، تبدیل به فرصت هایی مثبت و کارساز شود.

وی با بیان این که تفکر فراگیر و هماهنگ حوزویان به معنایی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید و توصیه داشته اند، محقق نشده است، افزود: جریانات و گروه های مختلفی در حوزه علمیه و نهادهای علمی مرتبط با آن در حال انجام فعالیت و حرکت هایی متناسب با افکار و نگاه خود هستند؛ البته این به معنای انحراف در حرکت نیست، بلکه ما به انفراد در حرکت مبتلا هستیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به اهمیت تعامل همه جانبه و فراگیر حوزه علمیه خراسان با نهادها و موسسات حوزوی و استفاده از ظرفیت های مراکز تخصصی حوزوی اظهار کرد: ما به دنبال یکپارچگی حوزه علمیه و نهادهای برخاسته از آن هستیم و روز به روز به تحقق این امر نزدیک می شویم.

لزوم پاسخگویی حوزه به نیازهای نظام اسلامی

حجت الاسلام و المسلمين عاملی با تأکید بر این که همه فعالیت های حوزوی باید در مسیر پاسخگویی به نیازهای نظام اسلامی، جامعه و جهان و ارتقای دین مداری در مسیر پشتوانه سازی برای انقلاب اسلامی جهت یابد، گفت: جزیره ای عمل کردن موسسات و نهادهای حوزوی منجر به ایجاد مشکل در مسیر تحقق حوزه انقلابی شده و در این صورت فعالیت های حوزویان اثر بایسته، شایسته و فاخر را نخواهد داشت.

وی با اشاره به روایت «یدالله مع الجماعة» و با تأکید بر این که این روایت اختصاص به جنگ، جهاد و سیاست ندارد، ابراز کرد: ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در مسائل علمی، ارزشی، پژوهشی و تبلیغی به مراتب از اهمیت بالاتری برخوردار است.

عضو شوراي عالي حوزه علمیه خراسان ضمن تمجید از فعالیت های آموزشی و پژوهشی نهادها و موسسات حوزوی استان، خواستار فعالیت مجمع الجزایری نهادهای حوزوی با مرکزیت مدیریت حوزه علمیه شد و اضافه کرد: تعامل میان نهادهای حوزوی باید بی دریغ، بی ادعا و خالصانه صورت پذیرد.

حوزه انقلابی نیازهای روز و آینده را می شناسد

حجت الاسلام و المسلمين عاملی، نیازسنجی و شناخت خلأها و نیازهای روز و آینده جامعه را ضرورتی انکارناپذیر برای تحقق همکاری میان حوزه علمیه و موسسات حوزوی دانست و عنوان کرد: تحقق حوزه علمیه انقلابی، مقتدر، یکپارچه و پویا در ابعاد نظری و عملی وابسته به یک نیازسنجی دقیق در ابعاد و سطوح مختلف است.

وی، حوزه انقلابی را دایره وسیعی از اصول و مبانی و مبنای فعالیت های مشترک نهادهای حوزوی معرفی کرد و افزود: باید نقشه راه حوزه علمیه بر اساس اصول انقلاب اسلامی تدوین و ظرفیت های مختلف در این راستا بکار گرفته شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که حوزه علمیه برای پاسخگویی به نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی باید واجد توانمندی ها و استعدادهای «متکثر» و متنوعی باشد، گفت: پاسخگویی به نیازهای حوزه علمیه در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، سیاسی، اخلاقی و فرهنگی یک ضرورت و پیش نیاز برای پاسخگویی به نیاز های جامعه و نظام اسلامی است.

نباید در سطح مشخصی توقف کرد

حجت الاسلام و المسلمين عاملی با اشاره به سرعت تحولات فکری و اجتماعی جامعه اسلامی در دهه های اخیر، اظهار کرد: پس از تدوین و اجرای برنامه های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای جامعه نباید در سطح مشخصی توقف کرد، بلکه باید روز به روز به دنبال ارتقاء کمی و کیفی برنامه ها برای اثرگذاری بیشتر بر جامعه باشیم.

وی در پایان سخنان خود ابراز کرد: امیدواریم در سالگرد حکم رهبر معظم انقلاب در مورد انتصاب اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان گزارش عملکردی در شأن و متناسب با انتظارات ایشان ارائه دهیم.

در اين بازديد و نشست مشترك، تفاهم نامه اي آموزشي، پژوهشي و علمي ميان مديريت حوزه علميه خراسان و دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي امضا شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha