پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید مصباح عاملی- حوزه خراسان

حوزه / مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: آگاهی و بیداری در میان شیعه و سنی اوج گرفته و علیرغم ماموریت تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی برضد اسلام، مسلمانان با وحدت خود، با آنان مقابله می کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی در دیدار با طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) روستای نریمانی مشهد، طلاب اهل سنت شورک ملکی و جمعی از مردم منطقه، ضمن تبریک میلاد نبی گرامی اسلام(ص) و امام صادق(ع) به مسئله وحدت، یگانگی و همبستگی مسلمانان جهان پرداخت و ابراز کرد: امروز آگاهی و بیداری در میان شیعه و سنی اوج گرفته و علیرغم ماموریت تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی برضد اسلام، مسلمانان با وحدت خود، با آنان مقابله می کنند.

وی ابراز کرد: اگر بخواهیم دقیق تر و جامع تر به این مسئله بپردازیم، می بایست مباحثی چون هویت و ماهیت اسلام، اهداف آن و ویژگی های رسول الله(ص) و... را مرور کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به اهمیت مرور بر مبانی، اصول، اهداف و ارزش های مطرح شده در اسلام به عنوان نخستین مسئله در تبیین وحدت، نکته دیگر را اینگونه بیان کرد که پیامبر(ص) با همه عظمت و بزرگی، مردمی ترین انسان روی زمین بوده به گونه ای که فرد نمی توانست در یک جمع ایشان را بر اساس موقعیت نشستن حاضران، تشخیص دهد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به بیان قرآنی «رسول من انفسکم»، اظهار کرد: به طور مثال، ایشان در میدان جنگ و جهاد پیشاپیش همه بوده و هنگامی که عرصه بر دیگران تنگ می شد، همه به آن حضرت پناه می آوردند.

وی به الگوگیری از همه مراحل زندگی پیامبر گرامی اسلام(ص) به عنوان اثرگذارترین انسان روی زمین اشاره و خاطر نشان کرد: آنچه به زندگی رسول خدا(ص) زیبایی می دهد، مردمی بودن ایشان است و ما نیز باید این امر را به گوش سپرده و اینگونه باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه رسول خدا(ص) دردمند و درد آشنا با مسائل زندگی مردم همچون: هدایت، ارشاد و چالش ها و مشکل های جامعه، هستند، گفت: ایشان آنچنان برای درد مردم تلاش می کنند که خداوند متعال می فرماید: «ما انزلنا علیک القرآن لتشقی(طه/2)»؛ در واقع میزان تلاش، جهاد و حرکت برای حل مشکلات مردم و از بین بردن چالش ها و پرکردن خلأهای جامعه از سوی پیامبر(ص) به حدی است که خداوند متعال اینگونه بیان می فرماید.

وی به ویژگی «طبیب دوار بطبه» به عنوان یکی از خصوصیت های رسول خدا(ص) اشاره و بیان کرد: اگر طبیبان معنوی یعنی روحانیت و طبیبان جسمی یعنی پزشکان جامعه به آن حضرت اقتدا کنند، اتفاقات خوبی رقم می خورد.

مدیر حوزه علمیه خراسان به دو ویژگی «حریص علیکم» و «رئوف رحیم» در مورد پیامبر(ص) اشاره و خاطر نشان کرد: باید با بازخوانی اسلام و مبانی و اهدف آن و شناخت مشترکات، پایه های وحدت و همبستگی را آنچنان استوار کنیم که به دژی فتح ناشدنی تبدیل شود.

وی تحقق وحدت را در گرو حرکتی ریشه ای دانست و اظهار کرد: طبق بیان قرآن، اسلام می خواهد که مسلمانان به خود سستی راه نداده و بدون هراس از قدرت دشمن، بدانند که اگر مومن واقعی باشند، با عمل به آموزهای وحیانی قرآن و در پیش گرفتن مسیر پیامبر(ص)، در دنیا آقایی می کنند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: شناخت توحید، عدالت، عزت و کرامت انسانی مهم است و البته پس از آن می بایست ببینیم که نقشه زندگی ما با آن تطبیق دارد یا اینگونه نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی به نکته دیگری درباره اهمیت شناخت دوست و دشمن، اشاره و با بیان اینکه این امر در صدر اسلام وجود داشت و همه دوستان این دین، آزادی خواهان، تشنگان عدالت و عالمان عامل و حقیقت جو بودند، ابراز کرد: افراد زورگو، مفسد، استعمارگر و همه کسانی که منافعشان در بی عدالتی، بت پرستی و غفلت مسلمانان می باشد، دشمنان اسلام هستند.

وی نکته دیگر را درباره نقشه های دشمنان برضد اسلام دانست و ابراز کرد: دشمنان اسلام، مردم را از هویت، دین، مذهب، مرام و اعتقاد خود، خالی و پوچ می کنند و بر همین اساس، جریان تکفیری هم در این راستا از سوی آنان ایجاد شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه همه دشمنان مسلمانان از این جنگ نیابتی لذت می برند، تصریح کرد: امروز جریان تکفیر و جنگ نیابتی، بدون کمترین هزینه از سوی استعمار غرب، موجب شده که عده ای گمراه و منحرف و در راس آنها آل سعود و چند کشور مرتجع عربی همه امکانات را برای کشتن مسلمانان به کار برند.

وی با اشاره به اینکه این امر موجب می شود که چهره اسلام را زشت نشان داده و جوانان به اسلام گرایش پیدا نکنند، ابراز کرد: سومین نکته در جنگ نیابتی این است که آنان کشورهای اسلامی را به خرابه و ویرانی تبدیل می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی افزود: مسلمانان باید با هوشیاری خود ندای آسمانی «و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» را زمزمه کرده و به گوش بسپرند تا همبستگی و وحدت برخواسته از توحید را دارا باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha