سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی تهرانی

حوزه / استاد حوزه علمیه مشهد «اخلاق اسلامی» دعا را یکی از برترین عبادات در فرهنگ اسلام عنوان کرد و آن را ریسمانی برای ارتباط مخلوق و خالق دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، در این جلسه که با حضور کارکنان آستان قدس رضوی برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین علی تهرانی دعا را به عنوان ارتباط دهنده بنده با خدای خود دارای ارزش دانست و تاکید کرد: در صورت عدم اجابت نباید از دعا کردن خسته و ناامید شد.

وی در این دوره آموزشی که توسط مدیریت مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان آستان قدس رضوی برگزار شد، استجابت دعا را مبتنی بر شرایطی عنوان کرد و افزود: وقتی هوای نفس بر فرد چیره است و بندگی شیطان می­ کند، نمی­ توان توقع استجابت دعا را داشت.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی با اشاره به بیانات ائمه معصومین (ع) در خصوص دعا، تاکید بر این امر را نشانگر درجه اهمیت و ارزش موضوع دعا دانست و ادامه داد:  نزد خدا هیچ چیز بهتر از این نیست که از او طلب حاجت شود.

وی با بیان این مطلب افزود: همان طور که عواملی موجب تسریع در اجابت دعا می شود، عللی همانند مصلحت و علاقه خداوند به بندگان، مانع اجابت دعا می ­گردد، اما تأخیر در اجابت دعا نباید باعث ناامیدی در فرد شود، چه بسا که در برآوردن خواهش تأخیر می­ شود، تا بدین وسیله خواهنده را پاداش بزرگتر و امیدوار به لطف الهى را بخشش بیشتر دهد.

این کارشناس حوزوی، ناامیدی از درگاه الهی را بزرگترین گناه دانست و ادامه داد: چه بسیار اموری که ما خیر می‌پنداریم و برای کسب آن­ها اشتیاق فراوان داریم، در حالی که حقیقتا به مصلحت ما نیستند و عاقبتی شرّ به همراه خواهند داشت و خداوند از روی حکمت خویش چنین دعاهایی را مستجاب نمی کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به هدف خلقت انسان اظهار کرد: از نظر اسلام، انسان موجودی با کرامت است که خداوند برای زندگی او برنامه دقیقی را مطابق با فطرتش تدوین کرده و او برای رسیدن به کمال مطلوب، نیازمند عمل به دستورات خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر تهرانی ادامه داد: انسان علاوه بر دارا بودن ویژگی های طبیعی سایر موجودات دارای ویژگی قدرت تفکر و ادراک است و بر این اساس می ­تواند در مسیر کمال انسانی حرکت کند.

وی گفت: خدای متعال، ائمه معصومین(ع) و فرشتگان بسیاری را بر مخلوقی که از روح خود در او دمیده ناظر قرار داده است که درک این موضوع، بازدارنده انسان از ارتکاب به گناه خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha