سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت‌‌الاسلام بی ریا

حوزه/محقق و پژوهشگر حوزه، کارکرد اصلی دعا را اتصال انسان با مبدا هستی دانست و بیان کرد: نباید کارکرد دعا در عرصه سلامت در محدوده شفا محدود کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ، حجتالاسلام والمسلمین محمد ناصر سقای بی ریا امروز در دومین روز از همایش سلامت معنوی که در دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار با اشاره به نقش دعا در سلامت معنوی گفت: امروزه و از گذشته دعا در عرصه سلامت به عنوان یک عالم شفا مطرح بوده است.

وی افزود: یکی از مسایلی که در این عرصه می توان گفت آن است که به مقوله دعا در بیمارستان ها چگونه نگاه می کنیم؛ عمدتا دعا در خصوص بیماران به منظور شفای بیمار انجام می شود و نهایت هدف از دعا، شفای یک بیمار خواهد بود؛ حداکثر این دعا برای روحیه دادن به بیماران انجام میشود.

محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: در روانشناسی مثبت نیز مباحثی چون روحیه دادن به بیمار و نقش دعا در این زمینه مورد بحث واقع شده است، ولی با توجه به تعریف از معنویت باید به مباحث دیگری اشاره کرد.

وی گفت: خداوند در مرکز یک معنویت قراردارد و انسان در بینش و رفتار و افکار خداوند را مد نظر قراردهد؛ شناخت خدا و گرایش داشتن به سمت خدا و نگرش دنیوی و اخروی به خدا از دیگر مسایلی است که در این مسیر قرار میگیرد.

حجتالاسلام والمسلمین سقای بی ریا اظهارکرد: در این عرصه باید تلاش کنیم که معنویت یعنی شناخت و رفتار خدایی و انگیزه خدایی آسیب نبیند و این مقوله در مطالعات مرتبط به سلامت معنوی باید مورد نظر واقع شود.

محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: در مقوله سلامت بیشتر سلامت جسمی و دنیایی مد نظر است و اگر چیزی به آخرت مرتبط باشد چندان مورد اهمیت نیست ولی نگاه ما به معنویت این چنین نیست؛ معنویت در زندگی ما در آخرین سطح است و سلامت پزشکی تازه ابتدای راه است.

عضو هیئت علمی موسسه  آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: بصیر از دنیا برای آخرت بهر‏ه میگیرد ولی کور از دنیا کمک میگیرد که دنیای خود را آباد کند؛ به همین دلیل تفاوت این دو انسان در موضع گیریهای زندگی مشخص میشود.

حجت الاسلام واالمسلمین سقای بی ریا اظهارکرد: در زیارت امین الله به مفهوم خوشی هنگام مرگ اشاره شده است که این مساله بسیار با اهمیت است و متاسفانه کمتر کسی به این عرصه توجه دارد.

محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: سلامت پزشکی هدف نیست، بلکه میان راه است که در پایان ما را به راحتی عمیق برساند؛ کسی که خزائن آسمان و زمین در دست او است به ما اجازه داده است که با او ارتباط پیدا کنیم و اینکه صرفا دعا را به اهداف کوچک مختص کنیم کم لطفی به دعا است.

وی گفت: مضامین دعایی که اهل بیت(ع) برای ما بیان کرده اند تامین کننده تمام مسایلی است که بین بنده و خدا وجود دارد؛ دعا در حقیقت پیشران معنویت است؛ حتی مغز نماز نیز که یک تجلی معنوی است نیز دعا است؛ دعا موتور محرکه معنویت است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha