جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جشنواره فیلم عمار در قم

حوزه/ جشنواره مردمی فیلم عمار که این روزها همزمان با سراسر کشور در قم برگزار می شود، یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور در مسیر تقویت بصیرت انقلابی به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در اولین سالگرد حماسه 9 دی، نهالی در فضای فرهنگی و هنری کشور کاشته شد که اینک هفت سالگی آن موجب گشته تا نگاه بسیاری – اعم از دوستان و یا دشمنان انقلاب- به آن معطوف شود.

جشنواره مردمی فیلم عمار که این روزها در تهران و سراسر کشور در حال برگزاری است، یادآور نام بلندآوازه و افتخارآمیز یکی از برترین صحابه رسول خدا(ص) و یاران امیرالمومنین (ع) است که بزرگترین شاخصه اش در تمام عمر، بصیرت بالای او بود.

گرچه آغاز جشنواره فیلم عمار در سال 89 برپایه ساخت و نمایش آثاری بود که برای روشنگری درباره فتنه ساخته شده بود، اما این جشنواره علاوه بر این موضوع به نقد درون گفتمانی جبهه انقلاب و به خصوص نمایش رویش ها و موفقیت های انقلاب و نظام اسلامی نیز توجه جدی نشان داد.

در حاشیه برگزاری جشنواره عمار استان قم که این شب ها در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) جنب مصلای قدس برقرار است، گفتگویی با دبیر و برخی از بازدیدکنندگان داشته و نظرات آن ها را در خصوص این جشنواره جویا شده ایم؛

برگزاری یک رویداد مهم هنری بدون حتی یک ریال بودجه دولتی!

محمد مردی، دبیر جشنواره عمار استان قم که سه سال است برگزاری این جشنواره را به عهده دارد،

اظهار داشت: هدف ما برگزاری یک جشنواره مردمی است و به همین خاطر هم حتی یک ریال از بودجه های دولتی برای این کار استفاده نکرده ایم ، البته در برگزاری این برنامه هم ستاد نماز جمعه و هم پژوهشکده باقرالعلوم (ع) وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی بسیار کمک کردند که جا دارد از آن ها تشکر کنیم.

وی افزود: به اعتقاد بنده، کسانی که دغدغه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی را دارند باید در زمینه ترویج و تبلیغ این جشنواره نقش موثرتری ایفاکنند که اگر این گونه شود قطعاً تعداد بیشتری از مردم می توانند به تماشای آثار دیدنی جشنواره عمار بنشینند.

اکران های مردمی و کم خرج در همه مناطق قم

مردی ادامه داد: سال گذشته دست کم در 500 نقطه از استان قم فیلم های عمار به نمایش درآمد که امسال به نظر می رسد که این میزان بیشتر هم بشود هر چند هنوز اطلاع دقیقی از آمار امسال نداریم اما استقبال مردم و ارتباطاتی که با ستاد جشنواره می گیرند، نشان از علاقه مندی بسیار جوانان و مردم مومن و انقلابی قم برای نمایش آثار جشنواره عمار است.

حجت الاسلام رضا احمدی که به همراه خانواده برای تماشای آثار آمده ، با اشاره به این که طیف حزب اللهی و به خصوص خانواده طلاب و روحانیون استقبال بسیار خوبی از این جشنواره به عمل آورده اند، گفت: البته باید کوشید که طیف های گسترده تری از مردم بتوانند فیلم ها و آثار خوب جشنواره عمار را ببینند و ما باید بتوانیم که هر چه بیشتر دامنه و حوزه مخاطبان را گسترش دهیم.

مردمی بودن ؛ مهم ترین شاخصه جشنواره فیلم عمار

وی افزود: شاخصه برجسته جشنواره عمار، مردمی بودن آن است، ضمن آن که به نظر حقیر فیلم ها را از این جهت اکران مردمی می کنند که مردم در ارزیابی و دیده شدن فیلم ها نقش بیشتری داشته باشند و برخلاف بیشتر جشنواره ها ، ارزش گذاری برای فیلم ها به افراد خاصی اختصاص نداشته باشد.

سید حمید شفیعی، دانشجوی حقوق دانشگاه قم نیز که به همراه تنی چند از دوستان خود سری به جشنواره عمار زده معتقد است: تنوع و جذابیت های بصری فیلم های جشنواره عمار به گونه ای است که گروه سنی کودک و نوجوان تا میانسالان را پوشش می دهد و این مساله نشان دهنده آن است که در تولید و نمایش آثار به ذائقه و سلایق طیف های سنی گوناگون توجه شده به طوری که برای بچه ها عموماً از هنر انیمیشن استفاده شده و برای گروه های سنی بزرگ تر از قالب های مستند و فیلم داستانی.

جشنواره ای برای شکوفایی استعداد جوان انقلابی

وی اضافه کرد: در هر صورت آن چه مسلم است این که جشنواره عمار یک جشنواره ارزشی است که برگزاری آن باعث رشد استعدادهای جدید در جامعه می شود که نگاه و رویکرد انقلابی به قضایای کشور و عرصه بین الملل دارند و به وادی هنر آمده اند تا به ندای مقام معظم رهبری در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن لبیک بگویند.

تجلیل از مدافعان حرم در قاب درخشان جشنواره عمار

سید مجید سید هاشمی ، طلبه پایه هفتم حوزه نیز با اشاره به منش و روحیه آرمان گرایانه دست اندرکاران جشنواره عمار ابراز داشت: در یکی دو سال اخیر به خصوص در این جشنواره بخش ویژه ای به شهدای مدافع حرم اختصاص یافته که در همین رابطه نیز مستندهای بسیار خوبی تولید و به نمایش درآمده است که از آن جمله به نظرم باید به مستند پالمیرا مربوط به عملیات آزادسازی شهر تدمر سوریه به دست مجاهدین افغانی جبهه مقاومت اسلامی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: همچنین یکی از بخش های جدی و در عین حال جذاب جشنواره بحث مقابله با فتنه است که نه فقط در عرصه سیاسی بلکه شامل فتنه های فرهنگی و اجتماعی می شود.

سید هاشمی همچنین گفت: ارزشمندی جشنواره عمار به شاخصه مردمی بودن آن است و این که می توان با حداقل هزینه ها و به کمک مردم بزرگترین جشنواره هنری را در کل کشور برگزار کرد و مردم بسیاری از اقشار و سلایق گوناگون را پای این جشنواره نشاند.

جشنواره ای به دنبال نشر بصیرت عمار گونه

محمد رضا حسینی پور، معلم 48 ساله قمی نیز که به همراه خانواده به این جشنواره آمده، نیز با اشاره به این که عنوان این جشنواره برگرفته از نام یکی از بزرگترین یاوران پیامبر(ص) و امام علی(ع) یعنی جناب عمار یاسر است، بیان داشت: ولایتمداری و ولایت‌محوری یکی از صفات بارز عمار یاسر بوده است و حقیقتاً نیز امروز جامعه ما نیاز به عمارهایی دارد تا سر بزنگاه‌ها با تکیه بر سلاح بصیرت دینی غبار و فتنه‌ها را از چهره جامعه اسلامی پاک کرده و جانانه از حریم ولایت دفاع نمایند.

جشنواره ای بدون هزینه های گزاف و مدل های بازیگر!

وی در ادامه صحبت های خود گفت: جشنواره فیلم عمار برخلاف برخی جشنواره ها که با پول های گزاف بیت المال برگزار می شوند و بیشتر به محملی برای نمایش و جلوه گری برخی بازیگران مدل نما تبدیل شده و بعضاً اهداف غیراسلامی را هم دنبال می کنند ، یک جشنواره مردمی و بی ادعاست که در درجه اول به دنبال ترویج نگاه اسلامی و انقلابی است و مردمی بودن و پرداختن به مسایل روز مردم از ویژگی های بارز آن است.

حسینی پور همچنین تصریح کرد: نگاه نقادانه فیلمسازانی که آثارشان در جشنواره به نمایش درآمده تلفیق شده با رویکرد انقلابی و این که برخلاف برخی جشنواره های سینمایی خارج از کشور که به دنبال سیاه نمایی هستند در این جا هدف نشان دادن عیب و ایرادها و اشاره به راهکارهایی است که در نهایت به تقویت انقلاب و کشور و حل مشکلات مردم کمک می کند.

وی افزود: به لطف الهی مستندهای بسیار خوبی از سال های گذشته در جشنواره عمار به نمایش درآمده که امسال نیز همین طور است و این نشان می دهد که ما در بخش مستند رشد خوبی داشته ایم و جوان های توانمندی در این سال ها در فضای آشفته فرهنگی و هنری کشور رشد و نمو پیدا کرده اند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha