جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام فروهر

حوزه/ نشست علمی «زن و هنر تعالی خانواده» به همت موسسه آموزش عالی بنت الهدی وابسته به جامعه المصطفی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام فروهر در نشست علمی زن و هنر تعالی خانواده، که چهارشنبه شب در موسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، تصریح کرد: هنر تعالی جزء مهمترین مباحث حوزه زن و خانواده بوده، در جامعه کنونی نیازمند حضور فعال پژوهش های فنی در این عرصه هستیم.

وی در ادامه ضمن ارائه سرفصل های بحث زن و هنر تعالی خانواده، خاطرنشان کرد: در موضوعات ارائه شده باید پیش نیازها مورد توجه قرار گرفته، شاخصه های تربیتی مباحث مهم شمرده شود.

مدیر انجمن علمی فضای مجازی حوزه های علمیه به جایگاه زن در اسلام اشاره نمود و اظهار داشت: از لحاظ هویت، جایگاه و شخصیت هیچ تفاوتی میان مردان و زنان وجود ندارد؛ آموزه های قرآنی نیز بر این امر تأکید دارند.

وی با بیان این که در پذیرش نقش ها و مسائل فیزیکی تفاوت هایی میان مردان و زنان وجود دارد، ابراز داشت: تفاوت های جنسیتی قاعدتاً تفاوت نقش ها را به دنبال خواهد داشت؛ توجه به جزئیات تفاوتی نقش ها و بزرگنمایی آن، به تضعیف  و ایجاد سوء تفاهم هایی در حوزه زنان دامن خواهد زد.

مدیر موسسه راهبردی فرانو با اشاره به این در مواجهه حقوقی میان تفاوت های زن و مرد و بررسی پکیج کلی این عرصه، تساوی حقوق میان مردان و زنان کاملا مشهود بوده، عدالت در آن رعایت شده است.

حجت الاسلام فروهر افزود: رهبر انقلاب اسلامی نگاه اسلام به زن را در نقطه مقابل نگاه غرب به اين مقوله برشمرده، می فرمایند؛ اسلام به زن نگاهی عزت بخش، كرامت آفرين و رشد دهنده دارد و برای زن هويت و شخصيتی مستقل قائل است.

وی با تأکید بر این که جایگاه بخشی به زن در جامعه بشری، یکی از مهمترین عوامل رشد و تعالی اسلام در دوران جاهلی بود، خاطرنشان کرد: اسلام جایگاه عزت بخشی، کرامت دهی و رشد آفرینی را نسبت به زن داشته، استقلال و هویت بخشی را مهم می داند.

مدیر انجمن علمی فضای مجازی حوزه های علمیه تصریح کرد: جوامع غربی زن را از هویت اصلی خود خارج نموده، ضمن بزرگنمایی و تمرکز بر جنبه های مصرفی، زن را از جایگاه تعالی بخشی پائین می کشند.

وی با بیان این که در نگاه اسلامی زن بر اساس هویتی که دارد، مسئولیت هایی در جامعه اسلامی به او واگذار می شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از نگاه های فوق العاده افراطی و تخریبی نسبت به مسئله زن، در میان اندیشمندان جهانی وجود دارد؛ این اندیشه ها تلاش می کنند، تا زن را از جایگاه والای معنویت بخشی به زیر بکشند.

مدیر موسسه راهبردی فرانو با اشاره به این که متأسفانه نگاه های فمنیستی در میان برخی از مذهبیون نیز نفوذ پیدا کرده، بابی را تحت عنوان فمنیست اسلامی ایجاد نموده است، اظهار داشت: این گروه با تمسک به برخی از آموزه های دینی، با نگاهی لیبرالی، آسیب های زیادی را در میان خانواده اسلامی ایجاد می کنند.

وی با تأکید بر این که باید جایگاه زن به عنوان زن، همسر، مادر و در فضای خانواده، به صورت تفکیکی بررسی شود، ابراز داشت: باید مبانی دینی را اساس پایه های نگرشی به وظایف محوله قرار داده، در انجام وظایف و مسئولیت ها به الویت ها توجه بیشتری داشته باشیم.

مدیر انجمن علمی فضای مجازی حوزه های علمیه اذعان داشت: آزادی، تساوی مطلق، حقوق و جامعه از مهمترین محورهایی است که در دنیای کنونی دستمایه ای برای ضربه زدن به جایگاه تعالی بخشی زن قرار گرفته است.

سخنران این نشست علمی افزود: جریان فمنیست با راه اندازی امواج مختلف اندیشه ای، در گام نخست ادعای برخورداری از حقوق، در مرحله دوم خواستار تساوی مطلق و در گام سوم ادعای برتری می کند، که در نهایت آسیبی بزرگ را به جایگاه زن و نهاد خانواده وارد نموده است.

وی با اشاره به این که بسیاری از چالش های حوزه زن و خانواده، برگرفته از ضعف های تحمیلی در عدم فهم تفاوت های جنسیتی است، یادآور شد: متاسفانه آن گونه که باید جایگاه زن در خانواده تعریف و تبیین نشده است.

حجت الاسلام فروهر در ادامه به آیاتی از قرآن کریم اشاره نمود و اظهار داشت: اسلام هیچ گاه مخالف حضور زن در جامعه نیست؛ بلکه اسلام با ذکر شرایطی، پذیرش نقش ها را بر اساس الویت مورد توجه قرار داده، به ان اذعان می کند.

وی با اشاره به این که در نگاه اسلامی حضور در جامعه بر اساس ضروت و توانایی های زن مورد توجه قرار می گیرد، تصریح کرد: مدعیان طرفدار حقوق بشر غربی در حقیقت ستمگران به زنان بوده، تنها به ویژگی های جسمانی زن توجه نموده، از هویت و ظرفیت تعالی بخشی بانوان غافل هستند.

مدیر موسسه راهبردی فرانو به آیه شریفه « هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ ..» اشاره نمود و اظهار داشت: مرد و زن باید با هم پوشانی عیب های یکدیگر، نیاز های هم را برطرف نموده، آرامش را به یکدیگر هدیه دهند.

حجت الاسلام فروهر در پایان به جمله ای از رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با جایگاه زن و تأثیر آن بر روی مردان اشاره نمود و خاطرنشان کرد: زن ها می‌توانند مانع پرت شدن شوهرهایشان به پرتگاه جهنم شوند! در محیط زندگی، در محیط بازار، در محیط اداره و سیاست، ممکن است مردها دچار لغزش هایی شوند که آنها را آرام آرام به لبه‌ی پرتگاه ببرد و در اثر یک غفلت به ته دره سرازیر شوند. زن می‌توانند مانع از چنین حادثه ای شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha