پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم جشن انقلاب در مدرسه علمیه فیضیه

حوزه/ برخی به دنبال جدا کردن حوزه و روحانیت، از نظام اسلامی هستند؛ ترکیب نظام و حوزه، یک ترکیب جوهری است، زیرا اگر حوزه از نظام جدا شد، نه حوزه آن حوزه اصیل است و نه نظام دیگر وجاهتی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین غلامی امشب در همایش آسیب های اجتماعی، ریشه ها و راهکارها، در مدرسه فیضیه قم گفت: جامعه دارای ارگانیسم و اندام وارگی شبیه انسان است؛هر جامعه ای دارای یک اندام واره هماهنگ است؛ انسان درشکل گیری این اندام، نقش وضعی و غربی دارد و به همین خاطر است که جامعه و مدنیت اسلامی با غربی متفاوت است.

عضو دفتر مقام معظم رهبری اظهارکرد: آسیب های اجتماعی دارای ویژگی های متعددی است که اولین آن، هم افزایی و ارتباط آسیب ها است که به شکل تصاعدی نیز رشد می کنند.

وی  اظهارکرد: ویژگی دوم آن است که آسیب های اجتماعی دارای عوامل متعددی هستند؛ ویژگی دیگر، این که  آسیب ها گرچه در افراد ظهور می کنند، ولی بخش یا گستره بسیاری از جامعه را درگیر می کند.

استاد و کارشناس حوزوی گفت: ویژگی دیگر آن است که بر همه ساحات جامعه و مردم اثرگذار است و ساحاتی چون امنیت را نیز در بر می گیرند؛ ویژگی دیگر، این است که بسیاری از آسیب ها به شکل عمدی ایجاد یا توسعه می یابند.

عضو دفتر مقام معظم رهبری اظهارکرد: ویژگی بعدی آن است که نسبت آنهابا جامعه، ارگانیکی هستند نه مکانیکی؛ ویژگی دیگر آسیب های اجتماعی آن است که این آسیب ها جسم و روح جامعه را به شکل توام مورد هجمه قرار می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی اظهارکرد: آسیب های اجتماعی به تدریج شکل می گیرندو به تدریج نیز از بین می روند؛ اکثر آسیب های اجتماعی نیز مسری هستند و در قلمروی خاص محصور نمی شوند.

این  کارشناس حوزوی گفت: ابعاد آشکار و پنهان داشتن از دیگر ویژگی های آسیب های اجتماعی است؛ نکته دیگر این که  آسیب ها به شکل نسبی و مطلق قابل تشخیص و کنترل هستند.

عضو دفتر مقام معظم رهبری اظهارکرد: آسیب های اجتماعی در ایران، در سه دهه اخیر رشد صعودی و شتابنده داشته است؛ همه آسیب ها در ایران نیز در یک حد و وزن نیستند؛ البته کمیت آسیب های اجتماعی در ایران در قیاس با کشورهای دیگر از جمله کشورهای غربی پایین تر است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی اظهارکرد: مدل توسعه غربی و نظام برنامه ریزی برآمده از آن به دلیل نهادینه شدن بی عدالتی، مولد انواع و اقسام آسیب های اجتماعی است؛ این مساله در کشورهای غربی نیز به چشم می خورد.

استاد و کارشناس حوزوی گفت: کسانی که در این سالها، مدل توسعه غربی را در کشور دنبال کردند و مدل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را فراموش کرده اند باید بدانند که باب آسیب های اجتماعی رادر کشور باز کرده اند.

عضو دفتر مقام معظم رهبری اظهارکرد: به نظر می رسد، آنچه به آسیب های اجتماعی رشد می دهد، عنصر بی عدالتی است؛ بی عدالتی در بطن مدل غربی نهفته است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی اظهارکرد: عدم توزیع عادلانه امکانات در کشور از عواملی است که در ایجاد آسیب های اجتماعی دخالت داشته است؛ همچنین بی توجهی مفرط به قشر مظلوم و مستضعف باعث ایجاد چنین آسیب هایی شده است.

استاد و کارشناس حوزوی گفت: فربه کردن و مرجعیت بخشیدن به قشر مرفه و ثروتمند و تبدیل کردن آنها به منبعی از آسیب ها از دیگر جایگاه هایی است که تولید آسیب کرده است؛ همچنین آزادی منهای عدالت و اخلاق نیز تولید آسیب کرده است.

عضو دفتر مقام معظم رهبری اظهارکرد: شکسته شدن کمربند محافظتی جامعه در قراردادن و حفظ جامعه در مسیر درست و دورشدن از آسیب ها نقش مهمی در تولید آسیب ها داشته است؛ این کمربند شامل اخلاق اسلامی و سنت های نیکو است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی اظهارکرد: تهاجم فرهنگی از جمله دلایل و عوامل رشد آسیب های اجتماعی در کشور است؛ کشور ما در معرض بمباران تبلیغات ضد فرهنگی است؛ مطمنا دشمن از گسترش آسیب های اجتماعی در کشور سود می برد و به همین خاطر قطعا در این عرصه سرمایه گذاری خواهد کرد.

این کارشناس حوزوی گفت: ضعف و ناکارآمدی مدیریتی و نبود هوشمندی کامل در بخشی از دستگاه های مدیریتی از دیگر عوامل رشد آسیب ها بوده است؛ مثلا در زمینه حاشیه نشینی قطعا ضعف دستگاه ها در ایجاد این حاشیه های بزرگ نقش داشته است؛ در تهران از هر سه ازدواج،یک مورد به طلاق منجر می شود

عضو دفتر مقام معظم رهبری اظهارکرد: در عرصه فضای مجازی بدون تقویت زیرساخت محتوایی و فرهنگ سازی صحیح نباید سرعت اینترنت را ارتقا داد زیرا این کار قطعا آسیب زا است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی اظهارکرد: اغلب فیلم های ما که در جشنواره های اسکار و ... جایزه می گیرند به این دلیل است که چهره سیاهی از کشور انقلابی ما را نشان می دهند و نکته جالب این است که این فیلم ها از نظر فنی سطح بالایی ندارند.

این کارشناس حوزوی گفت: مواجهه نظام با آسیب های اجتماعی به سان همان رفتار اصلاح خواهانه یک پدر نسبت به فرزند است؛ دیدگاهی که در مبانی پیامبر و امام علی(ع) نیز به خوبی به چشم می خورد.

عضو دفتر مقام معظم رهبری اظهارکرد: نظام اسلامی به دنبال خدمت به مردم و کاهش آسیب های اجتماعی است؛ موضوع طلاق امروزه بسیاری از مردم کشور را می رنجاند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی اظهارکرد: سیاست بنیادین دیگر نظام اسلامی تقدم پیشگیری بر درمان است؛ بسیاری از آسیب های اجتماعی قابل پیشگیری و قطع است.

استاد و کارشناس حوزوی گفت: مهمترین بازوی نظام اسلامی در مواجهه با آسیب های اجتماعی، حوزه های علمیه و روحانیت هستند؛ حوزه انقلابی دارای سه وِیژگی اساسی است؛ این سه ویژگی شامل همراه خالصانه و مجاهدانه با ولایت فقیه، درک و بصیرت عمیق نسبت به وضعیت نظام و شناخت دقیق از وضعیت کشور و فتنه های رنگارنگ و پیچیده و ایفای نقش حداکثری حوزه در حل مشکلات جامعه اسلامی است.

عضو دفتر مقام معظم رهبری اظهارکرد: برخی به دنبال جدا کردن حوزه و روحانیت، از نظام اسلامی هستند؛ ترکیب نظام و حوزه، یک ترکیب جوهری است، زیرا اگر حوزه از نظام جدا شد، نه حوزه آن حوزه اصیل است و نه نظام دیگر وجاهتی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی اظهارکرد: دستیابی به محتوای اسلامی متقن و مستند در عرصه پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی، مطالبه کلان و هدایت های کلان به دستگاه های نظام در عرصه مقابله با آسیب های اجتماعی، ایجاد یک میدان تربیتی و تبلیغی موثر در مواجهه با آسیب های اجتماعی، تولید روش برای پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی، از جمله وظایف و کارویژگی های روحانیون در مقابله با آسیب ها است.

خاطرنشان می شود:این همایش به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه استان قم، تیپ 83 امام جعفر صادق(ع) و بسیج مدرسه فیضیه و دار الشفاء برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha