شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام عالم زاده نوری

حوزه/امروز در کنار گفتمان امام(ره) تلاش شده، یک گفتمان انحرافی ایجاد شود و روح انقلاب و گفتمان امام را نیز آزادی قلمداد کنند که این مساله یک سخن خنده دار است، زیرا امام به دنبال آزادی از بند طواغیت بودند نه اینکه به دام آله های درونی و بیرونی بیفتیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در مراسم افتتاحیه طرح «آشنایی با اصول بنیادین مکتب امام خمینی(ره)» در موسسه فقهی عسکریین(ع) قم گفت: موجودات عالم به دو دسته تقسیم می شوند، بخش اول موجوداتی هستند که می توان با حواس پنجگانه خود با آنها ارتباط برقرار کرد.

وی افزود:عالم دیگری که انسان نمی تواند با این حواس با آن ارتباط برقرار کند را عالم غیب و معنا و متافیزیک گویند؛ این عالم، نقطه مقابل عالم ماده است.

حجت الاسلام والمسلمین نوری اظهارکرد: خداوند ماده و معنا را به هم دوخته است که از طرفی خاکی و از طرفی معنایی است؛ البته حقیقت انسان معنایی است و باید در حقیقت به سوی خدا بازگردد.

وی بیان کرد: انسان نسبت به پشت پرده هستی و عالم معنی اصرار عجیبی دارد؛ اگر انسان رابطه خود را از مادیات و عالم خاک کم نکند نمی تواند به عالم معنا وارد شود.

محقق حوزه گفت:  جریان های معنوی نوظهور سعی می کنند از این میل سواستفاده کرده و آنها را منحرف کنند؛ این عرفان های کاذب چراغ سبزی به انسان هایی که به فطرت خود علاقه مند هستند، نشان می دهند و به آنها می گویند که آیا می خواهید که راه کوتاهی پیدا کنید که با عالم معنا ارتباط پیدا کنید؟ به همین خاطر به جریان های غیر اخلاقی و غیر انسانی روی می آورند.

وی افزود: معتقد هستیم که راه رسیدن به عالم معنا و کشف عالم قدس و غیب، راهی دشوار است و برای پیمودن این راه دشوار باید جهاد اکبر داشت و با شیوه های کاذب نمی توان به آن رسید.

حجت الاسلام والمسلمین نوری اظهارکرد: خداوند موجوداتی که اصلا گناه نمی کردند نیز آفریده بود ولی انسان را آفرید تا با پای اختیار در مسیر حق قرار گیرد؛ این مسیر نیز توسط انبیای الهی برای ما ارایه شده است؛ بعثت انبیای الهی به این منظور بود که انسان به آنچه برای آن خلق شدند برسند.

وی بیان کرد: برای دستیابی به این هدف خلقت یک راه بیشتر وجود ندارد و آن هم شامل عبودیت پروردگار و توحید است؛ اگر بنده خدا باشیم به عالم نیز دست پیدا می کنیم؛ اگر بیان شده است که با گفتن لااله الاالله به فلاح می رسیم به این معنی است که باید به یک واقعیت مشکک و دارای درجات برسیم؛ هر کسی به هر مرتبه وجودی خود لااله الاالله بگوید به فلاح و رستگاری می رسد.

استاد حوزه گفت: نوع مفاهیم اخلاقی و دینی، مشکک هستند و رسیدن به این علم فهم بسیاری از آیات و روایات را آسان می کند؛ مثلا اینکه در قرآن بیان شده است، نماز انسان را از فحشا و منکر باز می دارد؛ حال ممکن است افرادی را مشاهده کنیم که چرا افرادی که نماز می خوانند بازهم دارای مشکلات رفتاری هستند.

وی افزود: در این زمینه بیش از 8 قول تفسیری بیان شده است که از جمله آنها می توان به این مساله اشاره کرد که منظور خود نماز واقعی انسان را عاقبت بخیر می کند و اینکه در آینده بالاخره شخص نماز خوان عاقبت بخیر می شود؛ راه حل این معنی این است که مفهوم نماز یک مفهوم مشکک و دارای مراتب است؛ خداوند می خواهد مناسبات مراتبی یا علیت فازی برقرار کند.

حجت الاسلام والمسلمین نوری اظهارکرد: در اینجا نیز خداوند بین حقیقت توحید و فلاح ارتباط مراتبی برقرار می کند؛ یعنی هرچه که حقیقت توحید در جان انسان تحقق پیدا کرده باشد، به تناسب آن به فلاح می رسد.

این پژوهشگر حوزه بیان کرد: انبیای الهی آمدند تا حقیقت توحید را بیان کنند؛ اگر می خواهیم بدانیم که بنده چه کسی هستیم باید بدانیم که در بند چه کسی هستیم؛ عبودیت پروردگار به این معنی است که انسان باید تنها تحت حاکمیت خداوند باشد و مطیع و فرمانبردار هیچ قدرت دیگری نباشد.

وی افزود: آله ها، دو دسته درونی و بیرونی دارند؛ کسانی که توحید را در وجود خود دارند باید از بند آله های درونی و بیرونی آزاد باشند؛ هواها و هوس ها در وجود ما فرمان صادر می کنند وی نباید تحت امر این هواهای نفسانی باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین نوری اظهارکرد: انفعالات درونی از جمله خشم و تنفر، ترحم، ترس، خجالت و کنجکاوی و.... گاهی انسان را مجبور به اطاعت می کند که باید این عناصر نیز توسط انسان مهار شود؛ انسان راهی جز بند الهی ندارد.

وی بیان کرد: یک سری آله های بیرونی و بت های جان دار در بیرون نیز وجود دارند که انسان را به خضوع می خوانند و انسان موحد باید از اطاعت آنها بیرون آمده و خدا را اطاعت کنند که شامل طواغیبت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و صاحبان زر و زور و تزویر هستند.

محقق حوزه گفت: انسان موحد باید از تحت اطاعت طواغیبت خارجی نیز خارج شود؛ پیش از پیامبر اکرم(ص) لااله الا الله به نفی آله درونی مرتبط می شد ولی پیامبر مردم را از آله های درونی و بیرونی بیزار کرد.

وی افزود: پیامبر فرمودند که باید نسبت به طواغیبت کافر باشید؛ توحید پیامبر اکرم به مثابه پنجه در پنجه استکبار درافکندن بود؛ به همین دلیل قدرت های جاهلی احساس خطر کردند و به همین خاطر ابتدا از در تطمیع وارد شدند و سپس آنچه در توان داشتندازتحریم و شکنجه و مصیبت ها به کار گرفتند چون تمام موجودیت خود رادر خطر می دیدند.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری اظهارکرد: مدل فرعونی آن بود که وی امت خود را خفیف کرده بود و این ملت را به بردگی گرفته بود و آنها را به استبعاد گرفته بود و مردم نیز مجبور به اطاعت بودند؛ ولی خداوند متعال مردم را مذمت کردند، زیرا آنهابه ظلم فرعون تن دادند.

وی بیان کرد: پیامبر اکرم به مردم آموختتند که زیر بار طواغیت نروند؛ امام راحل نیز ترجمان بعثت پیامبر بود و حقیقت توحید را با انقلاب اسلامی به منصه ظهور آوردند.

محقق حوزه گفت: ثمره انقلاب اسلامی، توحید عملی بود که توانستند طواغیت را زیرپابگذارند؛ این مساله همان اسلام و تشیع اصیلی است که در مقابل اسلام ها و تشیع های انگلیسی و آمریکایی شکل گرفت؛ دشمنان به دنبال آن هستند که تشیع های چندگانه منفعل و ضد عقل و برده طواغیت را به عنوان چهره اصیل شیعه جا بزنند و در این شرایط راهی نداریم مگر اینکه از گفتمان امام راحل بگوییم و آن را بیان و تبلیغ کنیم.

وی افزود: امروزه در کنار همین گفتمان امام نیز تلاش شده است که یک گفتمان انحرافی ایجاد شود و روح انقلاب و گفتمان امام را نیز آزادی قلمداد کنند که این مساله یک سخن خنده دار است، زیرا امام به دنبال آزادی از بند طواغیت بودند نه اینکه به دام آله های درونی و بیرونی بیفتیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha