جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: نباید تا کسی یک کلمه‌ای عقب ماند او را به ضد انقلاب متهم کنیم، هر کسی یک فکری دارد و لازم نیست که همه افکار یک دست باشد، در اصول اگر کسی با ما موافق باشد، باقی را می‌بخشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سبحانی  عصر امروز در دیدار اعضای شورای سیاست‌گذاری و هیئت‌علمی همایش «حوزه انقلابی» با بیان اینکه اگر حوزه بخواهد انقلابی باشد، باید خطوط علمی خود را تقویت کند، گفتند: علمیت و فقاهت امام(ره) موجب شد که دیگران یا خودشان به ایشان اعتقاد داشته باشند یا ناچار شوند به ایشان اعتقاد داشته باشند.

ایشان تصریح کردند: امام(ره) علمیت بارزی داشتند و دیگران هم در برابر ایشان خضوع کردند و این علمیت و فقاهت امام(ره) موجب شد، ایران یک دست با انقلاب همراه شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه باید بنیه‌های علمی حوزه را تقویت کرده و انگیزه تحصیل را در طلبه‌ها ایجاد کنیم، بیان کردند: اگر طلبه نسبت به فقاهت و علوم دیگر انگیزه نداشته باشد، حوزه به سمت اخباری گری رفته و تهی از علم می‌شود و دیگر نمی‌تواند انقلابی باشد.

ایشان ابراز داشتند: شورای مدیریت باید مراقب وضعیت علمی حوزه باشد، چراکه هسته‌هایی در حوزه پیدا شده‌اند، خلاف این خط بوده و مشغول فعالیت هستند.

حضرت آیت الله سبحانی عنوان کردند: عده‌ای پیدا شده‌اند، منشوراتی نیز دارند و مدام به کتاب‌های مختلف و علم‌های مختلف اعتراض می‌کنند تا طلبه‌ها را نسبت تحصیل سست و بی‌رغبت کنند.

ایشان تصریح کردند: گاهی افرادی هستند که مطرح می‌کنند، احکام پیامبر(ص) متناسب با زمان خود آن حضرت است و اکنون دیگر کاربردی ندارد و متغیرات باید جایگزین آنها شود.

معظم له ادامه داد: این افکار با اصول ما سازگار نیست و مدیریت حوزه باید این طرز فکر را مدیریت کرده و اجازه ندهد فعالیت کند.

ایشان با اشاره به اینکه در مورد حوزه انقلابی، باید از افراط و تفریط جلوگیری شود گفتند: انسان‌هایی اعتقاد دارد که باید منتظر ولی‌عصر(عج) ایستاد تا کارها را درست کند؛ به این افراد باید گفت اگر چنین باشد پس وظیفه ما چیست.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: از طرف دیگر نباید تا کسی یک کلمه‌ای عقب ماند او را به ضد انقلاب متهم کنیم، هر کسی یک فکری دارد و لازم نیست که همه افکار یک دست باشد، در اصول اگر کسی با ما موافق باشد، باقی را می‌بخشیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه باید همه افراد را با خود همراه کنیم و نباید اجازه دهیم کسی از این اصول جدا شود، عنوان کردند: اگر اخلاق در حوزه حاکم باشد افراط و تفریط نیز در حوزه اصلاح می‌شود.

ایشان با اشاره به اینکه یکی از وسایل تربیت، ارائه الگو است و قرآن نیز از همین طریق وارد شده است، ابراز داشتند: ارائه الگو در حوزه بسیار مؤثر است و البته بستگی دارد که ما زندگی اجتماعی و نحوه معاشرت علمای خود را به خوبی بیان کنیم.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به ویژگی‌های طلبه انقلابی گفتند: طلبه انقلابی باید خوب درس بخواند، با اخلاق باشد و همواره به دنبال ولی فقیه  بوده و از خود رایی دوری کند.

ایشان با بیان اینکه ولی فقیه در رأس حوزه قرار داد و هر آنچه ولی فقیه بگوید حوزه تابع آن است تصریح کردند: ما باید به یک مقام وابسته بوده و او را در نظر بگیریم و از تفرقه دوری کنیم.

انتهای پیام/313/30

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha