جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام جلائيان

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان، دانش محور بودن، پایبندی به مبانی و ارزش های اساسی اسلام و انقلاب، هدفگیری آرمان های انقلاب، پایبندی به استقلال کشور، دشمن شناسی و تقوای دینی و سیاسی را شش شاخصه اصلی حوزه انقلابی برشمرد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام علی جلائیان اکبرنیا در نشست «شاخصه های طلبه انقلابی» دانش محور بودن، پایبندی به مبانی و ارزش های اساسی اسلام و انقلاب، هدفگیری آرمان های انقلاب، پایبندی به استقلال کشور، دشمن شناسی و تقوای دینی و سیاسی را شش شاخصه اصلی حوزه انقلابی برشمرد و افزود: حوزه علمیه نهادی است که باید پای آرمان های انقلاب بایستد، انحرافات آن را شناسایی و جبران کند و اگر انحراف از اصول به حد غیرقابل اصلاح رسید، دست به قیام بزند.

وي در اين نشست كه از سلسله نشست های «حوزه انقلابی، پشتیبان نظام اسلامی» ظهر امروز در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، با یادآوری تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه تقویت بنیه انقلابی حوزه های علمیه، گفت: این سؤال قابل تأملی است که «چرا باید شاخصه های انقلابی در نهادی که خود عامل اصلی شکل گیری انقلاب اسلامی و طلایه دار آن بوده است، تقویت شود؟»

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان در توضیح حوزه علمیه دانش محور با اشاره به برخی چالش های اقتصادی و اجتماعی کشور، عنوان کرد: حوزه علمیه باید پاسخگوی همه نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی جامعه و نظام اسلامی باشد و اصول آن را تبیین کند؛ حوزه علمیه ای که پاسخگو نباشد، به طور قطع انقلابی هم نخواهد بود.

حجت الاسلام جلائیان با اشاره به عقیده غربی ها مبنی بر اتمام عصر ایمان و شروع عصر علم و کوبیدن بر تبل جدایی دین از عرصه های اجتماعی زندگی بشر، اظهار کرد: غربی ها ایمان را در واتیکان، کلیسا و روز یکشنبه منحصر دانستند و اکنون در مشکلات دست و پا می زنند؛ اگر ایمان مسلمانان نیز به روز جمعه و چند فریضه شخصی محدود شود و به عرصه مسائل اجتماعی ورود نکند، به عاقبت آن ها دچار خواهیم شد.

این استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه با تأکید بر اهمیت و ضرورت حضور حوزه علمیه در متن جامعه جهت پاسخگویی به معضلات مردم، گفت: حوزه علمیه باید نیازها را ببیند، در مورد آن ها پژوهش و تحلیل کند، آن ها را تبدیل به موضوع کند و نهایتاً رشته هایی در رابطه با نیازها ایجاد کرده و به تربیت افراد متخصص بپردازد.

 وی اضافه کرد: کسی که برای امام جماعت شدن به مسجد اعزام می شود باید در رشته مدیریت مسجد دچار تخصص باشد تا با مسائل گوناگون آن آشنا باشد؛ نهادی مثل مسجد را نمی توان با آزمون و خطا اداره کرد.

حجت الاسلام جلائیان هم چنین در توضیح حوزه علمیه سکولار، بیان کرد: حوزه علمیه ای که نسبت به مسائل اجتماعی و نیازهای روز بی تفاوت است، نمی تواند الگو و نظام مشخصی در زمینه های گوناگون ارائه دهد و به سوی نظام های موجود در عالم که در زمینه علوم انسانی و تجربی صاحب ایده هستند، دست نیاز دراز خواهد کرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد اسلامی سازی علوم انسانی، ابراز کرد: اگر به عنوان مثال نظام اقتصادی ما مبتنی بر اصول و فاکتورهای اسلامی باشد، تغییر دولت در آن بی تأثیر خواهد بود، اما در عمل می بینیم که این گونه نیست.

 وی با تاكيد بر اينكه اگر به مبانی اسلام و انقلاب پایبند باشیم، حرکت ما مستقیم خواهد بود، تصريح كرد: پایبندی به اصول و مبانی يعني، رهبر معظم انقلاب که قدیمی ترین و جدیدترین سخنرانی های ایشان مبتنی بر یک سری اصول ویژه است.

حجت الاسلام جلائیان در پایان با اشاره به اهمیت شناخت دشمن و شناساندن آن به مردم، گفت: وابستگی های سیاسی، خانوادگی، حزبی و وابستگی به افراد خاص، از جمله موانع بصیرت و دشمن شناسی است.

سلسله نشست های «حوزه انقلابی، پشتیبان نظام اسلامی» به مناسبت دهه فجر انقلاب به مدت شش روز با موضوع هاي مرتبط به همت اداره سياسي معاونت فرهنگي اجتماعي حوزه علميه خراسان در مدرسه علميه عالي نواب برگزار مي شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha