دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله اعرافی در نشستی خبری با أصحاب رسانه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: در حال حاضر قریب به ۶۰۰ مدرسه علمیه و ۵۰ مرکز تخصصی زیر مجموعه حوزه های علمیه مشغول به فعالیت می باشند که برای سال تحصیلی جدید، ظرفیت جذب ۱۵ هزار طلبه از مقاطع گوناگون را فراهم نموده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  آیت الله علیرضا اعرافی صبح امروز در نشستی با أصحاب رسانه استان قم با موضوع پذیرش حوزه های علمیه سراسر کشور ضمن تبریک ایام دهه فجر انقلاب، به جایگاه و نقش حوزه های علمیه اشاره و اظهار داشت: حوزه های علمیه از گذشته تاکنون در تارو پود فرهنگ و جامعه ما حضور داشته و نقش آفرین بوده است؛، اما آگاهی های عمقی مردم و نسل جوان از این تاریخ پر فراز و نشیب و بسیار مهم، کم است.

وی ابراز داشت: حوزه های علمیه نهادی است که در طول بیش از یک هزار سال در تاریخ کشور، منطقه و جهان اثرگذار بوده و دارای تاریخ پیوسته و غیرمنقطع، از یک سو و حضوری پررنگ در قلمروهای گوناگون علوم و دانش های اسلامی از سوی دیگر بوده و هست.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: حوزه های علمیه اثرگذاری وسیعی در ایران، منطقه و جهان داشته و سهم فراوانی از علم و دانش کشور به این نهاد برمی گردد.

*حوزه علمیه در کنار مردم است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حوزه های علمیه همیشه اجتماعی بوده؛ در کنار مردم حضور داشته و ضمن اینکه بر سنت های پیشین و ارزش های اصیل تأکید داشته؛ تلاش کرده که هماهنگ با نیازها، مسیر تحولی و تکاملی خود را طی نمایند و امروز نیز بر این مسأله تأکید دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: حوزه های علمیه با دانشگاه، احساس دوستی، برادری و همراهی؛ با نسل جوان و نوجوان، احساس دوستانه و با طبقات محروم جامعه احساس صمیمیت دارد و از درون آن به رغم کمبودها، چهره های بزرگی تربیت شده اند.

امام جمعه قم اظهار داشت: ما ستارگان درخشان، خورشید های فروزان و چهره های ممتاز فکری، اجتماعی و سیاسی در این حوزه ها داشته  ایم که این قدرت در عصر ما در چهره امام راحل تجلی پیدا کرده است؛ پس نسل جوان ما باید حوزه های علمیه را شناخته و آگاهی بیشتری از آن داشته باشند.

*نقد ها را شنیده و به آن توجه داریم

آیت الله اعرافی با بیان این مطلب که حوزه هم مطالبه کننده و هم باید پاسخگو باشد، ابراز داشت: شنیدن نقدها و پیشنهادات از مباحث مهم در حوزه های علمیه بوده و توجه به آن در دستور کار می باشد.

وی خاطرنشان ساخت: این حوزه از درون جامعه بیرون آمده و امتداد آن نیز باید از راه جذب و پذیرش درست انجام گیرد و در این راستان با نظام پذیرشی پیشرو و هماهنگ با زمانه کارها را انجام خواهیم داد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: در حال حاضر قریب به 600 مدرسه علمیه و 50 مرکز تخصصی زیر مجموعه حوزه های علمیه مشغول به فعالیت می باشند که برای سال تحصیلی جدید، ظرفیت جذب 15 هزار طلبه از مقاطع گوناگون را فراهم نموده ایم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: انتخاب افراد با هوش وبا استعداد علمی مناسب و همچنین همراه با حسن معنوی و اخلاقی که لازمه کار بزرگ روحانیت است، از جمله مباحث مهم در پذیرش طلاب جوان می باشد.

وی اظهار داشت: برای این مبحث، در کنار آزمون و مصاحبه، دوره اختبار و تثبیت را نیز برای ورودی های حوزه برگزار خواهیم کرد تا این عزیزان با شناخت درست از حوزه، پا به این عرصه گذاشته و در مقابل، ما نیز شناختی از این بزرگواران پیدا نماییم.

امام جمعه قم ابراز داشت: تأکید پذیرش امسال ما بر کیفیت است و آن را بیش از گذشته مورد تأکید قرار خواهیم داد؛ البته مطابق با نیاز های جامعه، کمیت نیز مورد توجه بوده و از آن غافل نخواهیم ماند.

*انتظارات مدیر حوزه

آیت الله اعرافی با بیان این مطلب که در راستای پذیرش حوزه های علمیه، انتظاراتی نیز خواهیم داشت، خاطرنشان ساخت: انتظار نخست ما از رسانه ها است، همانند گذشته یاری گر ما در اطلاع رسانی بوده تا بتوانیم با نگاهی جامع و برای پیشرفت کشور، بهترین ها را برای حوزه های علمیه جذب نماییم.

وی تصریح کرد: انتظار دوم ما از تمام معلمان، مربیان و مدیران در آموزش و پرورش است که برای دانش آموزان عزیز، مشاوره های لازم و هدایت های تحصیلی مناسب را داشته و نظام آموزشی حوزه را به درستی معرفی نمایند؛ چراکه افراد برجسته، حوزه برجسته را رقم زده که در اختیار نظام، ملت و کشور قرار خواهد گرفت.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: هرچه انتخاب ها با کیفیت تر باشد، بر روی آینده کشور تأثیرگذارتر خواهد بود؛ چراکه آمدن امام ها و ... از همین انتخاب های درست صورت پذیرفته است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: انتظار دیگر ما از خانواده هااست که فضای بازی را ایجاد کرده تا فرزندان بتوانند بهترین انتخاب را با توجه به علائق و استعداد داشته باشند.

*مدرسه علمیه معصومیه؛ نمادی از ارتباط حوزه و دانشگاه  

عضو شورای عالی حوزه با بیان این مطلب که مدرسه علمیه معصومیه قم، نمادی از ارتباط حوزه و دانشگاه است، ابراز داشت: دانشگاه ها نیز در پذیرش حوزه های علمیه نقش داشته و آغوش حوزه به سمت دانشجویان و اساتید دانشگاه باز است و باید بگوییم که امروز حداقل 5 هزار نفر از دانشگاهیان در حوزه مشغول به تحصیل بوده که از سطوح گوناگون وارد شده و بسیار دلگرم کننده است.

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: از مدیران و اساتید حوزه های علمیه سراسر کشور نیز انتظار داریم تا با راه اندازی کارگروه های مناسب به جذب دانش آموزان بپردازند.

آیت الله اعرافی گفت: خطاب ما به دانش آموزان و دانشجویان این است، یکی از بهترین راه ها برای تحصیل، ورود در مقوله علوم اسلامی و پیشرفت در این راه می باشد و آغوش حوزه های علمیه در این راه باز است.

وی بیان داشت: ثبت نام حوزه های علمیه از دهم بهمن ماه سال جاری، آغاز و تا تاریخ پانزدهم فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت؛ همچنین آزمون ورودی نیز بیست و پنجم فروردین ماه 1396 خواهد بود.

*ارائه بیش از یک هزار پیشنهاد به مدیر حوزه

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگر از سخنان خود به ارائه مباحثی پیرامون مدیریت جدید حوزه های علمیه پرداخت و گفت: در طول چند ماهی که از این موضوع می گذرد، بیش از یک هزار پیشنهاد و طرح از سوی اساتید، طلاب و فضلا به دست ما رسیده که ضمن تقدیر و تشکر، این طرح ها، تنظیم؛ به بخش های ذی ربط، ارجاع و مورد توجه قرار خواهد گرفت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: بخشی از این نظرات و پیشنهادات از سوی برخی خبرگزاری ها در قالب مصاحبه و طرح به دست ما رسیده که از خبرگزاری حوزه و سایر خبرگزاری ها که یاری کننده ما بوده اند، کمال تقدیر و تشکر را داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: مدیریت جدید حوزه مصمم است ضمن توجه به میراث گذشته حوزه، مسیر پویایی، تحول و پاسخگویی به نیازها را دنبال نموده و بر اساس آن سند چشم انداز، منشور، ده ها طرح و پروژه را در دستور کار دارد.

*20 نظام جامع در حال تهیه و بررسی است

امام جمعه قم با بیان این مطلب که قریب به 20 نظام جامع در حال تهیه، بررسی و کار بر روی آن می باشد، خاطرنشان ساخت: نظام جامع علمی، رشته ای و تخصص های لازم، و کار ویژه های روحانیت، خدمات هدفمند، شکل گیری نظام اساتید و گروه های علمی، توجه بر اعطای اختیار بیشتر به حوزه های شهرستان ها، توجه به نخبگان، تدیون متون و اصلاح نظام آموزشی، توجه به حوزه های آزاد و علوم انسانی، اجتماعی و علوم عقلی و ... بخشی از فعالیت های در دست می باشد.

*انتظار از رسانه ملی

آیت الله اعرافی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری حوزه مبنی بر اینکه چرا تبلیغات تلویزیونی پذیرش حوزه های علمیه انجام نمی گیرد، تصریح کرد: ما به صورت طلبگی وارد این مقوله شده و با توان مالی موجود به تبلیغات می پردازیم؛ البته از رسانه ملی نیز انتظار داریم اخبار و تحلیل های حوزه را پوششی وسیع تر داده و در موضوع پذیرش نیز ورود داشته باشد.

*در مسائل سیاسی اعلام رأی نیز خواهیم داشت

وی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه با توجه به راه اندازی «دفتر اجتماعی سیاسی حوزه»، آیا شاهد اعلام نظرهای سیاسی از سوی حوزه های علمیه خواهیم بود یا خیر؟ بیان داشت: این دفتر در چارچوب سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب، مراجع عظام تقلید و شورای عالی حوزه های علمیه، تحلیل های لازم را داشته و نقطه نظرات خود را به این بزرگواران منتقل خواهد کرد و در صورت نیاز، اعلام رأی نیز خواهیم داشت.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: رسانه ها باید سهم اخبار، اطلاعات و تحلیل های ناظر به مباحث فرهنگی و علمی چه در قلمرو دانشگاه ها و چه در قلمرو حوزه های علمیه را ارتقاء داده تا فضای جامعه، علمی تر و فرهنگی تر گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha