پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/وقتی به فلان فرد می گویی چرا حقوق نجومی می گیری توجیه می کند، این کار من مطابق مصوبات است و چون مطابق مصوبات بوده پس اشکالی ندارد و حال آنکه معلوم نیست مسئولین آن دستگاه دولتی طبق چه اصول و ضوابطی برای خودشان این حقوق های نجومی را وضع می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از پیامبراکرم(ص) گفتند: زمانی خواهد آمد که مردم در تحصیل مال دنبال حلال و حرام نیستند و از هر مسیری که می توانند به کسب مال می پردازند برای چنین افرادی جاذبه اموال دنیایی از جاذبه خدای متعال برایشان بیشتر است.

*عده ای برای حرام خواری خود توجیه می آورند

ایشان افزودند: افرادی که به کسب مال حرام می پردازند در اینجا مختلف هستند؛ عده ای با صراحت و آشکارا به دنبال حرام هستند و به سرقت و کلاهبرداری می پردازند، اما عده ای هم هستند که برای کار خلاف  خودشان توجیه می آورند و با بهانه های گوناگون به کسب مال حرام می پردازند که به نظر من اینگونه افراد گناهشان از دسته اول بیشتر است چون ریاکار هم هستند.

معظم له به گناه حرام خواری حقوق های نجومی اشاره کردند و گفتند: وقتی به فلان فرد می گویی،  چرا حقوق نجومی می گیری توجیه می کند که  این کار من مطابق مصوبات است  و چون مطابق مصوبات بوده پس اشکالی ندارد و حال آنکه معلوم نیست مسئولین آن دستگاه دولتی طبق چه اصول و ضوابطی برای خودشان این حقوق های نجومی را وضع می کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از گرفتن جریمه تاخیر در بانک ها این کار را خلاف شرع دانستند و تاکید کردند: چیزی که در رسانه ها دیدم و باعث تعجب من بود این مطلب بود که بیشترین درآمد بعضی بانک ها از جریمه تاخیر است و حال آنکه چنین چیزی اصلا صحیح نیست.

این مرجع تقلید به مضرات و عواقب شوم حرام خواری در جامعه اشاره کردند و گفتند:  وقتی حرام خواری در یک جامعه شیوع پیدا کرد قلب ها سیاه می شود برکات می رود، دعاها مستجاب نمی شود، گناهان دیگر هم رشد می کنند و مردم و جامعه به جایی نخواهند رسید.

ایشان دربخش دیگری از سخنان خودبا اشاره به نزول باران رحمت الهی در کشور ضمن شکر الهی از این نعمت به مشکلات پیش آمده به واسطه باران و سیل اشاره کردند و گفتند: همه در برابر مشکلات وتخریب های به وجود آمده توسط سیل مسئولند، هم مردم و هم مسئولین.

*کمک دولت به سیل زدگان کافی نیست

معظم له افزودند: دولت در کمک به سیل زدگان کارهایی انجام داده است اما کافی نیست، مردم هم به کمک سیل زدگان بشتابند و با تقدیم تبرعات و کمک های خویش به داد آسیب دیدگان این حوادث برسند و بدانند در پیشگاه خدای متعال ماجور هستند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: بسیاری از خانه ها در این مناطق فرسوده بودند که باید فکری بشود و این خانه ها تجدید قوا شود.

*درختکاری در اسلام اصولی و مهم است

معظم له در قسمت پایانی سخنان خود به اهمیت درختکاری در اسلام اشاره کردند و با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفتند: اهمیت درختکاری آنقدر بالاست که در روایت داریم "اگر نزدیک است که قیامت برپا شود و در دستت نهالی داری و می توانی آن را غرس نمایی غرس کن" که این روایت و روایات زیاد دیگر به اهمیت کاشت نهال و محیط زیست در اسلام اشاره دارد و نشان می دهد درختکاری در اسلام امری اصولی و مهم است.

معظم له در پایان افزودند: اگر به کاشت نهال و جلوگیری از قطع درختان و نابودی جنگل ها توجه شود مملکت آباد می شود چرا که درختان برعکس ما انسان ها عمل می کنند یعنی سبب تولید اکسیژن هستند و اگر این درختان و جنگل ها نبودند هوای زمین مسموم می شود و اکسیژن لازم برای تنفس به پایان می رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha