پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ امروز در ایران اسلامی مناطقی وجود دارد که حتی حمام یا امکانات ابتدائی در آن نیست و ما بخشی از وجوهات شرعیه را در این مکان ها مصرف می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در جمع مبلغین مناطق محروم حوزه علمیه قم و مسئولان امر به معروف و نهی از منکر راه آهن سراسر کشور ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، به روایتی از رسول گرامی اسلام(ص) اشاره و اظهار داشتند: حضرت فرمودند: «أَنَّهُ إِذَا قَالَ الْمُعَلِّمُ لِلصَّبِیِّ قُلْ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ فَقَالَ الصَّبِیُّ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ کَتَبَ اللَّهُ بَرَاءَةً لِلصَّبِیِّ وَ بَرَاءَةً لِأَبَوَیْهِ وَ بَرَاءَةً لِلْمُعَلِّمِ/ هر گاه معلّم به کودک بگوید: بگو: «بسم الله الرحمن الرحیم»، پس کودک بگوید: «بسم الله الرحمن الرحیم»، خداوند برای این کودک و پدر و مادر او و این معلّم، برائت [از آتش] خواهد نوشت.».

ایشان ابراز داشتند: خداوند متعال در قرآن کریم هدف بعثت نبی مکرم اسلام(ص) را تعلیم و تربیت ذکر کرده است؛ چراکه فرموده است: «و لقد منّ الله علی‌المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم/ و خداوند بر مؤمنین منت گذاشت آنگاه که از جنس خودشان رسولی فرستاد تا بر آنها آیات الهی را بخواند و آنها را تزکیه و تعلیم و هدایت نماید».

این مرجع تقلید با اشاره به گفتاری از امام علی(ع)، خاطرنشان ساختند: حضرت فرمودند: «وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ وَ إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ لَا يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لَا يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ كُلِّهِ كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدَ إِمَامٍ جَائِرٍ/ تمام كارهاى نيك و جهاد در راه خدا در جنب امر به معروف و نهى از منكر چيزى نيست جز به مانند انداختن آب دهان در درياى پهناور. امر به معروف و نهى از منكر نه اجلى را نزديك مى‏كند، و نه از روزى مى‏كاهد. و بهتر از همه اينها سخن عدل است در برابر حاكم ظالم».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: این مباحث نشان دهنده آن است که اسلام، دینی فرهنگی است و این سخن دشمنان که اسلام، دینی نظامی است که با اسلحه به پیش رفته، اشتباه می باشد؛ چراکه امروز اندونزی بزرگترین کشور اسلامی جهان است که پای یک سرباز اسلام نیز به آنجا نرسیده و با اخلاق اسلامی، مشتاق به این دین شده اند.

معظم له بیان داشتند: امروز اگر فعالیت های زشت جمعیت تکفیری ها و داعشی ها نبود، اسلام با سرعت بیشتری در دنیا پیشروی می کرد و خود را به جهانیان می رساند.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به دو وظیفه مسلمانان، اظهار داشتند: ارشاد جاهل و نهی از منکر، دو وظیفه مسلمانان است که باید انجام گردد؛ گاهی شخصی شراب می خورد و نمی داند که حرام است که در اینجا باید ارشاد جاهل کرد؛ اما گاهی شخص می داند که حرام است و در اینجا باید امر به معروف و نهی از منکر انجام داد.

این مفسر قرآن کریم ابراز داشتند: جمله هایی نظیر «به ما مربوط نیست»، «ما را که با آنان در یک قبر نمی خوابانند» و یا «مسلمان به دین خود و کافر به دین خود» از سخنان اشتباهی است که متأسفانه برخی آن را تکرار کرده و تکلیف را از خود ساقط می کنند.

ایشان تصریح کردند: امروز در ایران اسلامی مناطقی وجود دارد که حتی حمام یا امکانات ابتدائی در آن نیست و ما بخشی از وجوهات شرعیه را در این مکان ها مصرف می کنیم؛ امروز برخی بیان می کنند که این وجوهات شرعیه در کجا مصرف می شود؟ که در پاسخ باید گفت: ساخت و ساز این امکانات در این مناطق، یکی از مکان های مصرف وجوهات شرعیه است.

این مرجع تقلید بیان داشتند: قدر توفیقی که خداوند متعال به شما داده را بدانید؛ آنچه که در نامه اعمال شما در روز قیامت سنگینی می کند، همین فعالیت هاست؛ بر روی این مباحث می توان برای ذخیره یوم المعاد حساب کرد.

معظم له اظهار داشتند: «محبت»، «ادب»، «احترام»، «ادبیات مناسب» و ... از جمله ارکان مهم برای مسئله تبلیغ دین و همچنین امر به معروف و نهی از منکر است.

این استاد برجسته حوزه ابراز داشتند: باید تعبیرات با محبت، دلسوزانه و با حفظ احترام شخص مقابل استفاده کرد تا بتوان فعالیتی اثرگذار ارائه کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha