جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ همایش بین‎المللی نقش خمس در تعالی فرهنگ جامعه ـ آیت الله نعیم آبادی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان بیان کرد: ۴هزار و ۷۰۰ اتاق فکر در کل دنیا علیه جهان اسلام و جهان سوم و در راس آن، ایران اسلامی در حال فعالیت است که ۲۵۰۰ اتاق در آمریکا فعالیت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‎الله غلامعلی نعیم آبادی امروز در همایش «نقش خمس در تعالی فرهنگی جامعه» که  در مدرسه امام کاظم(ع)، قم برگزار شد، برگزاری این همایش را آغاز مسیری مکتبی دانست و گفت: هیچ کس نمی تواند در این مسیر خود را از بار تکلیف خارج کند.

وی افزود: متاسفانه کمتر به مردم گفته شده، اگر کسی خمس ندهد و با آن پول نماز بگذارد به قول همه مراجع، نماز،خرید فروش زمین و خرید همه امور حرام است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: نباید در این زمینه کم کاری کرد؛ حقیقتا اگر مرزهای مملکت آسیب ببیند، به دنبال مسئولان نظامی هستیم، ولی اگر این بیانات به مردم نرسد چه کسی مسئول است؟ آنچه باید در خصوص خمس گفته شود، بیان نشده است؛ هرجایی که از نماز بحث می‎شود از خمس نیز بحث می‎شود، ولی مردم اطلاعی از خمس جواهری ندارند و به همین جهت علما باید در این مسیر تلاش بیشتری کنند.

آیت الله نعیم آبادی با اشاره به حملات دشمنان به احکام الهی از جمله خمس اظهارکرد: این حمله ها از سوی سکولارها و وهابیت خبیث و مسلمانان ناآگاه هر روزه بر ما روا داشته می‎شود؛4هزار و 700 اتاق فکر در کل دنیا علیه جهان اسلام و جهان سوم و در راس آن، ایران اسلامی در حال فعالیت است که 2500 اتاق در آمریکا فعالیت دارد.

وی گفت: یکی از اهداف دشمنان حمله به احکام الهی است؛ در این دوره وانفسای هجوم به اسلام  این سوال امروز مطرح است که آیا نباید امام صادق(ع) را در این روزهای سخت یاری کنیم؛ اگر مکتب اهل بیت(ع) آنگونه که هست، تبیین شود، انسان ها چاره‎ای جز تبعیت از این مکتب ندارد.

رئیس این همایش با ذکر این مطلب که سخنان اهل بیت(ع) شیرین است به شرطی که ما بتوانیم این سخنان را به دنیا ارایه دهیم تصریح کرد: اگر مکتب اسلام و تشیع، در صورت اصلی خود آشکار شود، دنیا از ما است و الا اگر چنین نشود دیگران این گوی را خواهند ربود؛ چون مشکل ما در ارایه چهره واقعی اسلام است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با ذکر این مطلب که اگر جلسات روضه خانگی تعطیل شوند جای آن را کلیساهای خانگی می گیرند، گفت: این روضه های خانگی نقش مهمی در پالایش اجتماعی دارد و نباید اجازه دهیم این جلسات انس با اهل بیت(ع) و قرآن و خداوند در منازل از بین برود.

وی با اشاره به شبهه قرآنی نبود خمس به وجود حداقل چهار آیه قرآن در خصوص خمس  اشاره کرد و افزود: در کنار آیه 41 انفال، آیه ويل للمطففين قراردارد؛ در خصوص آیه 41 سوره انفال نیز بیان می‎کنند که این بحث مرتبط به جنگ است؛ ولی آنچه بزرگان اهل سنت و شیعه در خصوص غنمت بیان کرده اند؛ غنیمت آنچیزی است که با تلاش جمع و فرد بدست بیاید؛ این آیه نیز به صورت عام بیان شده است و خداوند به ما امر کرده است، یک پنجم هر آنچه بدست آورده را باید در راه خدا بدهید.

رئیس همایش نقش خمس در تعالی فرهنگی جامعه با اشاره به  اذعان تفسیر طبری در خصوص عام بودن این آیه و عدم انحصار غنمت در جنگ گفت: متاسفانه در خصوص خمس بسیار کم کار بوده ایم.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان بیان کرد: حل مسایل مالی مساجد نیمه کاره، دانشگاه‎ها و حوزه‎های علمیه که استقلال خود را در اعصار و قرون حفظ کرده است به خمس وابسته است؛ مفیدترین و مردمی‏ترین مجموعه حوزه‏ های علمیه  است، اینکه حرف و سخن مراجع بزرگ ما از جمله میرزای شیرازی اینگونه اثر کرد به دلیل همین استقلال بود.

آیت الله نعیم آبادی تصریح کرد: کسی نباید بگوید که خمس به من تعلق نمی‎گیرد؛ همه ما باید به یاری دین بیاییم، زیرا امام هشتم ما بیان کردند که خمس، یاری دین ما است؛ اگر همان پیرزنی که از کمیته امداد امام خمینی(ره) حقوق می‎گیرد، اگر دو هزار تومان از مخارج او بیشتر می‎شود باید خمس آن را بدهد.

وی افزود: نباید به شکل سلیقه‎ای دین را تعریف و توجیه کنیم؛ امر دین به مراجع سپرده شده است و باید احکام را از مراجع اخذ کنیم.

رئیس بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس اظهارکرد: این بنیاد، بنیاد اخذالخمس نیست و بودجه این همایش نیز از پول خمس نیست؛ در این بنیاد به دنبال احیای فرهنگ خمس هستیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha