پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ همایش بین‎المللی نقش خمس در تعالی فرهنگ جامعه ـ آیت الله اعرافی

حوزه / خمس محور احیای حوزه‎های علمیه است و این محور عاطفی برای گسترش و رواج حوزه‎های علمیه باید تقویت شود؛ البته دایره مصارف خمس، بسیار وسیع است ولی ارایه این آمار مصارف موجب دلگرمی مردم خواهد شد؛ حوزه‎ها نیز محور اداره خود را از جایگاه مردمی می‎دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‎الله علیرضا اعرافی امروز 5 اسفند در همایش «خمس و تعالی فرهنگ جامعه» که  در مدرسه امام کاظم(ع)  قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که اگر همه مکلفان خمس را پرداخت کنند بسیاری از مشکلات جامعه در زمینه فرهنگی و اجتماعی حل می‎شود، گفت: در ادای خمس نیز باید به نکات مهمی اشاره کرد، از جمله آن اهمیت بحث قصد قربت و آزادی در پرداخت است.

وی افزود: در هنگام پرداخت خمس، باید شاکر خدا بود؛ خمس رابطه بین مکلفان و امام و اهل بیت(ع) و خداوند را تحکیم می‎کند؛گام‎های علمی بسیاری در زمینه خمس باید برداشته شود.

آیت الله اعرافی با ذکر این مطلب که درنظامات درس‎های خارج، خمس در کنار زکات دارای جایگاه جدی است، گفت: به رغم میراث بزرگ فقهی همچنان سوالات فقهی متعددی وجود دارد؛ اگر کسی حجم عظیم سوالات در خصوص خمس را جمع آوری کند و به کارهای فقهی گذشته نیز نظر بیندازد، حس می‎کند باید در این زمینه کارهای بیشتری انجام شود.

نیازمند فلسفه شناسی خمس هستیم

مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: در کنار تحقیقات فقهی، نیازمند تحقیقات کلامی و فلسفه شناسی خمس داریم که در این زمینه باید کارهای وسیع‎تری انجام داد؛ به خصوص با چهارنظامی که با خمس ارتباط دارند.

عضو شورای عالی حوزه عنوان کرد: از منظر علوم اجتماعی نیز باید تحقیقات متعددی در زمینه خمس انجام داد؛ در این زمینه باید از یک نگاه اجتماعی ابواب جدیدی باز کرد.

وی تصریح کرد: در ترویج و تبلیغ خمس نیز نیازمند تاکید و نگاه علمی و به کارگیری روش‏های درست هستیم؛ در نظام آموزش و پرورش باید به شکل سنجیده، مقوله خمس از مناظر مختلف تشریح شود.

عضو شورای عالی حوزه عنوان کرد: در باب خمس و مسایل پیرامون آن باید به پاسخ دهی شبهات پرداخت و ابعاد آن نیز در خصوص ارایه راه حل‎های دقیق پرداخته شود.

خمس محور احیای حوزه‎های علمیه است

وی تصریح کرد: خمس محور احیای حوزه‎های علمیه است و این محور عاطفی برای گسترش و رواج حوزه‎های علمیه باید تقویت شود؛ البته دایره مصارف خمس، بسیار وسیع است ولی ارایه این آمار مصارف موجب دلگرمی مردم خواهد شد؛ حوزه‎ها نیز محور اداره خود را از جایگاه مردمی می‎دانند.

آیت‎الله اعرافی اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی شهریه و مسایل مرتبط به حوزه را از محل وجوهات می‎پردازند و مقید هم هستند که این اتفاق رخ دهد؛ ایشان بر این مساله تاکید دارند که مخارج حوزه‎ها و شهریه‎ها از محل وجوهات انجام شود.

شرمنده طلاب هستیم

مدیر حوزه‎های علمیه گفت: جامعه محصلان و اساتید و محققان حوزه علمیه بر اساس همین رابطه عاطفی و مالی با توده‎های مردم زندگی خودرا قرارداده‎اند و از نظر مالی نیز ارقام ناچیزی را اخذ می‎کنند؛ گاهی وقتی آمار شهریه طلاب را بیان می‎کنیم خودمان شرمنده می‏ شویم چون واقعا این مبالغ ناچیز است.

عضو شورای عالی حوزه عنوان کرد: آیه 43 سوره انفال با تفسیر ائمه و روایاتی که با قطع از این آیه بیان شده است بیانگر جایگاه قدسی و الهی خمس است و به همین دلیل در معرض شبهه افکنی است.

آیت الله اعرافی با اشاره به ابعاد مختلف خمس در اسلام گفت: خمس در چهار حوزه اسلامی دارای جایگاه است که اولین جایگاه در عرصه نظام عبادی است.

وی افزود: ریشه های خمس در زمینه خودسازی و عبادت بیان شده است؛ نظام عبادی اسلام، به معنای خاص، منحصر در اعمال خاص یعنی نماز و روزه نیست، زیرا عبادت در اسلام مباحث اقتصادی و مالی را نیز در بر می‎گیرد.

آیت‎الله اعرافی اظهارکرد: در عبادت عام همه اعمال را می‎توان در این دایره جای داد، از امتیازات دستگاه دینی ما است؛ ولی خمس و زکات نشان دهنده آن است که در عبادات به معنای خاص، متقوم به قصد قربت است یک فریضه اقتصادی نیز جای دارد.

مدیر حوزه‎های علمیه گفت: خمس و زکات نشان دهنده آن است که عبادت در مکتب اسلام تنها تامین کننده ارتباط انسان با خدا نیست، بلکه در ذیل ارتباط با خدا، باید ارتباط با جامعه و نیازمندان و تامین مصالح اجتماعی نیز لحاظ شود.

عضو شورای عالی حوزه عنوان کرد: در نظام اقتصادی اسلام، خمس و زکات، جایگاه رفیعی دارند؛ همین نکته بیان می‏ کند که نظام اقتصادی ما دارای عمق عبادی است؛ امتزاج عبادت و اقتصاد در بحث خمس جلوه گر است.

وی تصریح کرد: در نظام فرهنگی و اجتماعی اسلام نیز خمس، دارای یک مولفه مهم در کاهش آلام اجتماعی و کاهش آسیب‏ های اجتماعی و گشایش درها برای ارتقای فرهنگی جامعه قراردارد؛ نظام فرهنگی و اجتماعی اسلام با خمس جان می‎گیرد.

خمس پشتوانه مهم حرکت سیاسی اسلام  است

آیت‎الله اعرافی اظهارکرد: خمس در نظام سیاسی اسلام نیز دارای کارکرد است؛ خمس در اینجا نیز پشتوانه مهم حرکت سیاسی اسلام بوده است؛ به خصوص در تاریخ مرجعیت خمس دارای کارکردهای مهمی است.

استاد حوزه با اشاره به ایام شهادت حضرت زهرا(س) اظهارکرد: امام علی(ع) در فراق حضرت زهرا(س) بیان کردند که غم شما جاودانه است و شبها در این غم خواهم ماند واین غم نیز پایان ندارد.

مدیر حوزه‎های علمیه گفت: عمق و ماندگاری عزای حضرت زهرا(س) از شخصیتی چون امام علی(ع) بیانگر اهمیت و جایگاه حضرت زهرا(س ) است؛ این مساله بیانگر جایگاه زن در اسلام در مقابل فرهنگ منحط غربی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha