جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ پیش کنگره بزرگداشت آیت‎الله العظمی بروجردی ـ حجت‎الاسلام والمسلمین محمدی

حوزه/ دبیر کنگره نکوداشت ‌آیت الله العظمی بروجردی، با بیان این که نگاه این مرجع فقید به وحدت از جایگاه فقهی بود، از ارسال بیش از ۸۰ مقاله به این همایش خبرداد و از ادامه ارسال این مقالات خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین محمدی صبح امروز 19 اسفندماه در پیش کنگره نکوداشت آیت‎الله‎العظمی بروجردی(ره) در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: در آستانه پنجاه و ششمین سال رحلت این مرجع بزرگ جهان اسلام قرار داریم که در عرصه فقه و فقاهت صاحب مکتب خاص بودند.

وی افزود: امام راحل در نامه ای به شیخ مرتضی حائری، آیت‎الله‎العظمی بروجردی را شیخ طوسی زمان معرفی می‎کنند؛ سید جمال گلپایگانی در وصف ایشان فرموده، این مرجع تقلید در عرصه عرفان از همه ما مقدم تر است.

دبیر علمی پیش کنگره نکوداشت آیت‏ الله العظمی بروجردی اظهارکرد: رهبر انقلاب اسلامی ایشان را زمینه ساز نهضت و قیام روحانیت معرفی نموده اند؛ این مرجع بزرگ تاثیری غیر قابل توصیف در جهان اهل سنت و ادیان دیگر داشته است.

رئیس انجمن علمی اصول فقه حوزه بیان کرد: صدور فتوای تاریخی رئیس دانشگاه الازهر(شیخ شلتوت) در این زمینه گواه است که ایشان چه اندازه در جهان اسلام دارای جایگاه بودند؛ این مرجع بزرگ، تقریب را به عنوان یک تاکتیک نگاه نمی‎کرد، بلکه از جایگاه قوی فقهی به این مقوله می‎نگریست.

حجت‎الاسلام والمسلمین محمدی گفت: ایشان هیچگاه ازاصول حقیقی مکتب تشیع عدول نکرد؛ ایشان در مساله تقریب در فکر تبعیت علمی از اهل بیت(ع) عصمت و طهارت بود که این مطلب نیز نیازمند تحلیل عمیق و مفصل است.

وی افزود: این پیش کنگره مقدمه‎ای برای برگزاری کنگره بین‎المللی که در آینده با مشارکت مجمع جهانی تقریب مداهب اسلامی برگزار می‎شود؛ در این زمینه احیای تراث ایشان نیز در نظر گرفته شده است.

دبیر علمی پیش کنگره نکوداشت آیت ‏الله العظمی بروجردی اظهارکرد: این پیش کنگره شامل چهار نشست علمی بود که نشست اول پیرامون فقه و فقاهت و دومین نشست علمی پیرامون اصول فقه بود که این نشست نیز با قرائت و نقد 5 مقاله از سوی اساتید سطح عالی حوزه همراه بود.

رئیس انجمن علمی اصول فقه حوزه بیان کرد: نشست سوم با عنوان علم رجال برگزار شد و چهارمین نشست علمی نیز با عنوان درایت اجتماعی، تربیتی و سیاسی بود که در این دو نشست، چهار مقاله علمی قرائت شد و ابعاد شخصیتی این عالم بزرگ مورد واکاوی قرار گرفت؛ مجموع مقالات ارایه شده تا اوایل سال 95، بیش از 80 مقاله بود که ارایه مقالات در حال حاضر نیز ادامه دارد.

وی افزود: تاسیس دبیرخانه دائمی جهت برگزاری نکوداشت، همایش،کنگره‎های حوزوی، جهت شناساندن بزرگان و اندیشمندان سترگ و عظیم حوزوی و همچنین اختصاص یک روز از ایام سال به عنوان علم اصول و فقه و فقاهت، دو پیشنهادی است که در این راستا می‎تواند به توسعه علوم حوزوی و بزرگان حوزه تاثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha