پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین میرتقی حسینی گرگانی

حوزه/ امام راحل نامه ای به آیت الله شیخ مرتضی حائری می نویسند که چرا به نجف رفتید و ایشان نیز پاسخ می دهد که این کار را برای درک علوم شیخ طوسی در نجف انجام داده ام که امام در نامه به ایشان می نویسد که خود شیخ طوسی در قم حضور دارند که منظور ایشان هم آیت الله العظمی بروجردی بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در دیدار اعضای هیئت مدیره انجمن اصول فقه و ستاد برگزاری نکوداشت آیت الله العظمی بروجردی اعضای انجمن  گزارشی از فعالیت ها ارائه  کردند برخی از مطالب آن به شرح ذیل است:

  انجمن اصول فقه، در اواخر سال 93 تصمیم به برگزاری بزرگداشت علمی بزرگان حوزه علمیه ایران و خارج از ایران به ویژه شخصیت های علمی که مجهول هستند و آثار آنها بروز و ظهور ندارد گرفت.

 هرچند که آیت الله العظمی بروجردی یک شخصیت مشهور حوزوی است و هیچ حوزه علمیه ای در جهان اسلام نیست که ایشان را نشناسد، ولی از نظر شناسایی آثار علمی، افکار اصولی، فقهی و رجالی و اجتماعی و تربیتی و سیاسی، آنگونه که باید و شاید ایشان را نمی شناسند.

 ایشان شخصیتی است که امام راحل نامه ای به آیت الله شیخ مرتضی حائری می نویسند که چرا به نجف رفتید و ایشان نیز پاسخ می دهد که این کار را برای درک علوم شیخ طوسی در نجف انجام داده ام که امام در نامه به ایشان می نویسد که خود شیخ طوسی در قم حضور دارند که منظور ایشان هم آیت الله العظمی بروجردی بوده است.

 مقام معظم رهبری نیز دو پیام برای بزرگداشت ایشان صادر کردند که در حقیقت ایشان در این پیام آیت الله العظمی بروجردی را زمینه ساز تحقق انقلاب اسلامی معرفی کردند.

 ایشان شخصیتی است که  مجامع علمی و بزرگان داخلی و حوزوی نسبت به ایشان تواضع، خضوع و خشوع دارند و هم در خارج از حوزه های علمیه شیعه در جهان اهل سنت و مسیحیت شناخته شده هستند.

 زمانی که نامه آیت الله العظمی بروجردی به مفتی اعظم مصر شیخ مجید سلیم رسید، ایشان ایستاده و نامه را می بوسد که نشان از عظمت خاص این مرجع تقلید بود؛ جرج جرداق مسیحی کتابش را به ایشان تقدیم کرده و می گوید، کسی را لایق تر و بهتر از شما ندیدم که این کتاب را به شما تقدیم نمایم.

این انجمن در راستای این هدف بزرگ، یعنی شناساندن شخصیت های حوزوی به داخل و خارج از کشور گام نخست را به عنوان «شکوه مرجعیت» بر می دارد.

 4 نشست پیش مقدماتی ویژه این کنگره برگزار شد که در این پیش نشست های علمی به بحث اصول فقه، فقه، رجال و دیدگاه های اجتماعی، تربیتی و سیاسی آیت الله العظمی بروجردی پرداخته شد که با حضور گسترده اساتید سطوح عالی و مدیران عالی حوزه برگزار شد.

 پیش کنگره نکوداشت آیتالله العظمی بروجردی روز 19 اسفندماه در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم  برگزار میشود، اصل این کنگره نیز در دو سال آینده برگزار خواهد شد.

بانی این پیش کنگره، انجمن اصول حوزه است که در این راستا مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و بیت آیت الله العظمی بروجردی و برخی از مراکز و مجامع علمی دیگر در این همایش مشارکت دارند.

 سخنرانان این پیش کنگره، آیت الله العظمی سبحانی، آیت الله محسن اراکی و آیت الله علوی بروجردی خواهند بود.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha