شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ، تولیت آستان قدس رضوی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی راه برون رفت از مشکلات فعلی را در پرتو مدیریت جهادی عنوان کرد و گفت: علما در شرایط بسیار حساس و بحرانی نشان داده‌اند که می‌توانند با مدیریت جهادی بزرگ‌ترین مشکلات را رفع کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، در دیدار  جمعی از علمای اهواز، با تأکید بر اینکه همت و تلاش علما، در طول تاریخ، خدمت‌رسانی به مردم بوده است، اظهارداشت: قدم‌هایی باید از سوی مسئولان برای آسایش و رفاه جامعه برداشته شود تا مردم احساس کنند که مدیران و مسئولان به زندگی و معیشت و تنگ ناهایشان توجه شایسته و بایسته‌ای دارند و این حق مسلم مردم است.

*توجه به زندگی و دغدغه‌های مردم یک اصل مدیریتی است

وی، توجه به زندگی و دغدغه‌های مردم را یک اصل در مدیریت اسلامی دانست و تصریح کرد: در مدیریت امروز، وقتی که سخن از مردم است، آخرین حرفی که به میان می‌آورد، مشتری مداری است! اما در فرهنگ دینی‌مان یک سخن برتر و والا داریم که همانند آن در مدیریت، آورده نشده است و آن «دوست داشتن و محبت مردم» است.

*خدمت‌رسانی به مردم خوزستان باید بزرگ‌ترین افتخار برای مسئولان باشد

تولیت آستان قدس رضوی، با اشاره به رشادت‌های مردم خوزستان در اعصار مختلف تاریخ ایران، گفت: جای‌جای مرزهای این استان، در هشت سال دفاع مقدس، شاهد شهامت، ایستادگی، ایثار و از جان گذشتگی‌های زنان و مردان خوزستانی بوده و امروز خدمت‌رسانی و گره‌گشایی از زندگانی آن‌ها، بزرگ‌ترین افتخاری است که می‌تواند نصیب مدیران و مسئولین در همه عرصه‌ها شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، توجه به معیشت مردم و مستمندان را یکی از برترین ویژگی‌های ائمه معصومین(ع) دانست و اظهارداشت: در سیره بزرگان دین ما به‌ویژه در سیره امیرالمؤمنین(ع)، سیده طاهره(س) و حضرت ثامن‌الحجج(ع)، توجه به معیشت مردم یک اصل بوده و این بزرگواران همواره بر آن اهتمام داشتند.

*حل مشکلات دیگران در پرتو خداخواهی

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه «توجه به دیگران در صورتی با ارزش است که در پرتو خداخواهی باشد»، گفت: هر بخشی، کرامت نیست! بسیاری از بخشش گران در عالم هستند که بخششان یا برای «تحکیم موقعیت»، «جلب‌توجه دیگران» و یا برای «جذب منافع بیشتر» است؛ به همین دلیل آن بخششی کرامت است که در پرتو خداخواهی و دگر خواهی صورت گیرد.

وی در  ادامه افزود: دگر خواهی دارای دو مشخصه «إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّه» و «لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَآءً وَلَا شُكُوراً» است و اگر بخششی این دو تابلو را داشت، «کرامت» نام می‌گیرد و این کرامت فقط از درب توجه به دیگران است که گره‌گشایی از کار خلق را ذی‌قیمت می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی، با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) ملت ایران را با جان و دل باور داشتند، گفت: وقتی امام راحل(ره) فرمودند «میزان رأی ملت است» » از باب آنکه سیاسیون عالم بعضاً کلمه مردم و ملت را بر زبان جاری می‌کنند، نیست! بلکه از باب حقیقت وجودی و باور قبلی است و امروز نیز این سیره و باور قلبی در رهبر معظم انقلاب به عیان دیده می‌شود.

*دغدغه جدی مقام معظم رهبری برای مردم خوزستان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، ادامه داد و بیان داشت: امروز وقتی مقام معظم رهبری سخن از خوزستان بر زبانشان جاری می‌کنند، نشان از دغدغه واقعی ایشان برای مردم است که می‌خواهند همه مسئولان، مدیران و دست‌اندرکاران به فکر مردم بوده و اقدامی عاجل و مؤثر برای آنان انجام دهند.

*رمز موفقیت کشور، اعتماد به دستان توانمند جوانان است

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، اعتماد به دستان توانمند جوانان و اتکا به خلاقیت و نوآوری‌های زنان و مردانی ایرانی را رمز موفقیت و حل مشکلات کشور دانست و تصریح کرد: استان خوزستان ظرفیت انسانی بسیار والایی را دارد که پویایی حوزه علمیه و طلاب فاضل آن، نمود بارز آن است که به برکت انقلاب کارد و نیرو سازی‌های ارزشمندی در حوزه علمیه اهواز و شهرهای استان شده و می‌تواند آثار بسیاری را بر جای گذارد.

وی راه برون رفت از مشاکل فعلی را در پرتو مدیریت جهادی عنوان کرد و گفت: علما و اقشار مختلف بسیج در شرایط بسیار حساس و بحرانی نشان داده‌اند که می‌توانند با مدیریت جهادی بزرگ‌ترین مشکلات را رفع کنند و امروز نیز شما می‌توانید با بهره‌گیری از الگوی مدیریت جهادی، بر مشکلات کشور فائق آیید.

وی با اشاره به تفاوت حوزه دیروز با امروز، گفت: ما هرچه داریم از بزرگان و فقهای بزرگ حوزه علمیه است اما امروز تفاوت بسیار بارزی بین دیروز و امروز ایجاد شده و آن نیز، این است که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، فقه در حاشیه بود اما امروز فقه شیعی حکومت می‌کند و حکومت اسلامی، بر مبنای فقه شیعی تشکیل شده است.

*حوزه‌های علمیه باید پاسخ گوی نیازهای مختلف فقهی مردم و جامعه باشند

تولیت آستان قدس رضوی، با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه باید پاسخ گوی نیازهای مختلف فقهی مردم و جامعه باشند، اظهارداشت: امروز سؤال‌های بسیار زیادی در عرصه اقتصاد، قضا، هنر، روابط سیاسی، اجتماعی و بین‌الملل، ایجاد می‌شود و حوزه‌های علمیه باید پاسخ گوی این سؤالات و نیازهای مختلف باشند.

*همکاری و همراهی مسئولان و علمای دین برای پیشرفت ایران

وی همکاری و همراهی مسئولان و علمای دین را یک اصل مهم خواند و تأکید کرد: امروز در یک عرصه مدیران باید خدمت گذار مردم بوده و به مسائل و مشکلاتشان رسیدگی کنند و از طرفی، حوزه‌های علمیه و روحانیون باید به شبهاتی که از سوی دشمن ایجاد می‌شود را پاسخ داده و از ایمان و اعتقادات مردم صیانت کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که راهیان نور در صیانت از جوانان، نقش بسیار ویژه‌ای دارد، اظهارداشت: همچنانی که زیارت علی ابن موسی‌الرضا(ع)، جامعه را مصون می‌کند، راهیان نور هم یکی از جلوه‌های صیانت برای جوانان بوده و می‌تواند با انتقال فرهنگ ایثار، شهادت، دلدادگی، راه‌شناسی و راهبردشناسی، دوست شناسی، دشمن‌شناسی، مقاومت در راه هدف، ایستادگی در راه هدف، آنان را در مسیر درست و تعالی‌بخش، قرار دهد.

*توجه به آموزه‌های دینی برای مصون ماندن جاهلیت مدرن

تولیت آستان قدس رضوی، توجه به آموزه‌های دینی را سبب مصون ماندن جامعه از جاهلیت مدرن دانست و تصریح کرد: آنچه می‌تواند جامعه را در مقابل شبهات علمی، شهوت عملی، جهل، نادانی و جاهلیت مدرن حفظ کند، تنها توجه به دین و آموزه‌های دینی است و این شبکه عظیمی از مبلغان که در حوزه علمیه اهواز راه‌اندازی شده، نویدبخش آینده‌ای روشن برای مواجهه با استکبار جهانی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با تأکید بر اینکه حوزه علمیه خوزستان در تربیت نیروهای فرهیخته، بسیار موفق بوده است، اظهارداشت: در پرتو نورانیت حضرت رضا، بسیاری از اقدامات چه در عرصه‌های فرهنگی و چه در عرصه‌های اقتصادی و اجرایی و همچنین گره‌گشایی از زندگی نیازمندان می‌تواند صورت گیرد که إن شاءالله این‌چنین نیز خواهد بود.

*ایران اسلامی مفتخر به همسایگی امام رضا(ع) است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، با بیان اینکه ایران اسلامی مفتخر به همسایگی امام رضا(ع) است، گفت: ما همسایه امام رضا(ع) را فقط مردم خراسان و مشهد نمی‌دانیم! بلکه ما شماها را هم همسایه امام رضا می‌دانیم و معتقدیم که ایران اسلامی مفتخر به همسایگی امام رضا(ع) است.

*حل مشکلات مردم در پرتو نورانیت حضرت ثامن‌الحجج(ع)

تولیت آستان قدس رضوی، در پایان سخنان خود، با بیان اینکه با تأکید بر اینکه «من به عنوان یک خدمتگزار در آستان مقدس حضرت ثامن‌الحجج، در اجرای منویات رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی برای گره‌گشایی از زندگانی مردم، آماده هستم»، اظهارداشت: ما معتقدیم که در پرتو نورانیت حضرت رضا(ع) بسیاری از مشاکل این مرز و بوم حل شده و بسیاری پس از این نیز حل خواهد شد و تردید نداریم برکت این بزرگوار برای ایران اسلامی بی نهایت خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha