جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مهدوی ارفع

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه حوزه علمیه می تواند در امور سیاسی دخالت کند، گفت: حوزه‌ علمیه به عنوان خاستگاه نظری حکومت اسلامی و نیز مهمترین پشتیبان فکری نظام، مهمترین نقش را در این زمینه دارد .

حجت الاسلام حجتبی مهدوی ارفع در گفتگو  با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، در تعریف حوزه انقلابی گفت: حوزه‌ انقلابی در دیدگاه کلّی، حوزه‌ای است که پشتیبان نظام و انقلاب اسلامی است و رسالت خود را تحقّق‌ بخشیدن به بخشی از منویّات آیت الله العظمی خامنه‌ای مبنی بر جنبش نرم‌افزاری و نیز پی‌ریزی تمدّن نوین اسلامی می‌داند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان افزود:  طلاب دانش‌آموخته‌ حوزه انقلابی، با اهتمام جدّی به کسب علم و نیز تهذیب و رشد معنوی، نیروهایی سرآمد و کارآمد نظام اسلامی در تمامی حوزه‌های علمی اعمّ از فقاهت، پژوهش، تبلیغ و ... خواهند بود.

نظارت دقیق حوزه انقلابی بر عملکرد مسئولان

 وی در خصوص اینکه حوزه انقلابی می تواند در امور سیاسی دخالت کند و در صورت بروز تخلف و اشتباه از سوی مسئولان دولتی، به آنان هشدار دهد، بیان کرد: بدیهی است که یکی از لوازم پشتیبانی و تقویت نظام اسلامی، نظارت دقیق  بر عملکرد مسئولین آن می‌باشد و حوزه‌ علمیه به عنوان خاستگاه نظری حکومت اسلامی و نیز مهمترین پشتیبان فکری نظام، مهمترین نقش را در این زمینه دارد.

وی اضافه کرد: روحانیون بصیر و انقلابی، همواره بایستی با نقد دلسوزانه درصدد رفع مشکلات و انحرافات احتمالی در عملکرد مسئولان باشند تا این نظام مقدّس که برآیند مجاهدت ها و تلاش‌های علما در طی چندین قرن است، مستحکم و پویا به سوی ایجاد تمدّن نوین اسلامی حرکت کند.

ضرورت جذب و تقویت اساتید فاضل انقلابی

حجت الاسلام مهدوی ارفع به راهکار انقلابی ماندن حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: بدیهی است که ارکان اصلی تشکیل‌دهنده‌ ماهیت حوزه‌ علمیه، اساتید، طلاب و برنامه‌های درسی و برای انقلابی بودن و انقلابی ماندن این حوزه، بایستی این اجزاء مقوّم، انقلابی باشند، لذا مهمترین راهکار، جذب و تقویت اساتید فاضل انقلابی می‌باشد، تشکیل سازمان بسیج اساتید حوزه‌ علمیه‌ خراسان، یکی از اقداماتی بود که در این راستا انجام شد و منشأ ثمرات و برکات فراوانی در این حوزه‌ کهن انقلابی خواهد شد.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان در ادامه افزود: ارتقاء سطح بصیرت و آگاهی‌های سیاسی طلاب و روحانیون و تعمیق اندیشه‌ ولایت فقیه و تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی به عنوان عامل احیاء روحانیّت و حوزه‌های علمیه از لوازم این امر می‌باشد.

خطر افراط و تفریط حوزه های علمیه را تهدید می کند

وی در خصوص اینکه فعالیت های انقلابی و در خدمت نظام بودن حوزویان کاری طبیعی و مورد انتظار است، اما برخی از این رسالت دور می شوند و بر خلاف انتظار در وادی سیاست زدگی قرار می گیرند، اظهار داشت: خطر افراط و تفریط همواره حوزه‌های علمیّه و سایر کانون‌های تعلیم و تعلّم را تهدید می‌کرده است؛ از آنجا که طلاب و روحانیون همواره خودشان را راهبر فکری جامعه می‌دانسته‌اند، به طور طبیعی ورود و دخالت در موضوع های سیاسی و اجتماعی را به عنوان وظیفه‌ خود تلقّی می‌کردند لکن بعضی عوامل از جمله فقدان اندیشه‌ منسجم سیاسی و بصیرت و نیز عدم تحلیل بهنگام و صحیح شرایط زمانی و مکانی، موجب انحراف آنان و افتادن به دام جریان‌های افراطی و تفریطی می‌شده است.

روحانیت سیاست زده نشود

حجت الاسلام مهدوی ارفع در پایان افزود: تفریط به معنای کناره‌گیری از سیاست و مدیریّت جامعه و افراط به معنای سیاست‌زدگی و حبّ جاه و شهرت که هر دو سو موجب تباهی جایگاه روحانیت می‌شود اگر خدا بخواهد تقویت جریان انقلابی‌ گری در حوزه و تبیین و تعمیق شاخصه‌های ارزشی طلبه‌ تراز انقلاب اسلامی، عامل پیشگیری از این انحرافات خواهد بود.

انتهای پیام/س

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha