پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله عبدالنبی نمازی امام جمعه کاشان

حوزه/ امام جمعه کاشان گفت: تا زمانی که از وجود خانواده های معظم شهدا به عنوان سرمایه های بزرگ این ملت بهره مند هستیم، باید نسبت به گردآوری خاطرات ارزشمند آنان اقدام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان،‌ آیت الله عبدالنبی نمازی امام جمعه کاشان و رئیس هیئت امنای باغ موزه دفاع مقدس و ستاد ترویج فرهنگ مقاومت شهرستان کاشان، پیش از ظهر امروز در دیدار نوروزی با اعضای هیئت امنای این تشکل فرهنگی، ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید و با اشاره به اینکه آغاز سال جدید در دوران دفاع مقدس، حال و هوای دیگری داشت، خاطرنشان کرد: آنانی که در جبهه ها حضور داشتند، با پهن کردن سفره های هفت سین در سنگرها به استقبال سال جدید می رفتند که این نمونه ای از خاطراتی است که باید جمع آوری و ثبت شود.

وی با بیان اینکه موضوع جهاد و دفاع از دین، مسئله ای است که از آغاز خلقت تا پایان ظهور حضرت مهدی(عج) ادامه دارد، گفت: بر همین مبنا با پایان دفاع مقدس، رسالت، مأموریت و مسئولیت جبهه توحیدی پایان نیافته است و ما در ابتدای مسیر قرار داریم.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با بیان اینکه فلسفه آفرینش بر اساس رویارویی حق و باطل بوده است، افزود: این رویارویی در امتداد زمان به شیوه ها و شکل های مختلفی صورت گرفته اما در محتوا، یک حقیقت وجود دارد و آن، همان تقابلی است که با هابیل و قابیل آغاز شد.

آیت الله نمازی به دوران حضرت نوح(ع) نیز اشاره و با بیان این که در آن زمان موحدان سوار بر کشتی نوح شدند و نجات یافتند، گفت: باید بدانیم همانند این اتفاق، اهل بیت(ع) نیز همچون سفینه ای هستند که موجب سعادتمندی و رهایی پیروان خود می شوند؛ با این توضیح که این کشتی نجات، مبتنی بر فرهنگ و معنویت است.

وی، سایر داستان هایی که در قرآن کریم در مورد تقابل جبهه حق و باطل نظیر جنگ موسی(ع) با فرعون، عصر عیسی مسیح(ع) و دوران پیامبر(ص) نقل گردیده را یادآور شد و عنوان کرد: رویارویی جبهه حق و باطل پس از ظهور اسلام، از مکه آغاز شد و سپس به مدینه آمد و پس از آن تا عراق، خراسان، بغداد و سامرا ادامه یافت.

رئیس هیئت امنای باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت شهرستان کاشان، در ادامه سخنان خود، خطاب به هیئت امنای این تشکل فرهنگی، گفت: دستاوردها و ارزش های دفاع مقدس که تداوم ادوار تاریخی رویارویی جبهه حق و باطل بوده را باید حفظ و احیاء کنیم.

آیت الله نمازی با تمجید از تدبیر مقام معظم رهبری در تشکیل شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و آغاز به کار باغ موزه دفاع مقدس، تأکید کرد: نوجوانان، جوانان، دانش آموزان، دانشجویان و نسل های آینده، باید با  ظرفیت ها و سرمایه بزرگی که خدای متعال نصیب ملت ایران کرده آشنا و از آن بهره مند شوند، چراکه دفاع مقدس از نظر ظاهری تمام شده، اما همچنان نبرد ما با دنیای استکبار وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت جمع آوری خاطرات خانواده های شهداء تأکید کرد: نباید فکر کرد که تاریخ جنگ در خاطرات چند نفر خلاصه می شود، بلکه تاریخ جنگ وسعتی به اندازه ایران اسلامی، رزمندگان و مادران شهداء دارد که باید تا زمانی که از وجود خانواده های معظم شهدا به عنوان سرمایه های بزرگ این ملت بهره مند هستیم، نسبت به گردآوری خاطرات ارزشمند آنان اقدام کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به نقش آفرینی رزمندگان کاشانی در عملیات های مختلف دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: عملیاتی که رزمندگان این منطقه در دوران دفاع مقدس و در زمان حضور خود در قالب لشگرها و تیپ های مختلف داشته اند، باید مشخص شده و تمام ویژگی ها و شاخصه های این نقش آفرینی مستند شود، تا در نهایت دانش آموزان و دانشجویان بتوانند با بازدید از آن ها، با فضای حاکم بر این عملیات ها، بیش از پیش آشنا شوند.

*باغ موزه دفاع مقدس کاشان در 10هکتار ساخته می شود

در ادامه این جلسه نیز، سید محمدناظم رضوی شهردار کاشان و رئیس هیئت مدیره باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت شهرستان کاشان، به ارائه گزارشی از برخی اقدامات صورت گرفته از تملک و توسعه این مجموعه پرداخت و اظهار کرد: پس از بررسی گزینه های مختلف در نهایت زمینی به وسعت 10 هکتار جانمایی شد و به علت آنکه در مجاورت پارک جنگلی شهرداری به گستره 17 هکتار قرار داشت، این محدوده مجاور نیز در کنار مجموعه باغ موزه قرار گرفت تا علاوه بر قابلیت فضای معنوی و فرهنگی، بتوان از محیط گردشگری آن نیز استفاده کرد.

سید محمد ناظم رضوی همچنین از فضاهای ورودی مناسب، تالارهای انتظار، پیروزی، جانبازی، شهادت، مسجد، آمفی تئاتر روباز، خدمات رفاهی، نمایشگاه های مختلف ادوات نظامی، محل برگزاری همایش ها و...، به عنوان برخی از بخش های پیش بینی شده برای مجموعه باغ موزه دفاع مقدس شهرستان کاشان نام برد.

شهردار کاشان، بهره گیری از تجارب دیگر شهرها در احداث باغ موزه دفاع مقدس کاشان را یادآور شد و از لزوم تسریع در روند جمع آوری خاطرات و آثار شهیدان با توجه به فقدان پدران و مادران آنان خبر داد.

*برگزاری نخستین همایش رزمندگان عملیات بیت المقدس در کاشان

در ادامه این جلسه نیز، مجتبی رضازاده مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری کاشان و دبیر هیئت امنای باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت شهرستان کاشان، با اشاره به مصوبات نخستین نشست هیئت امنا، به تشریح روند اجرایی شدن مصوبات نظیر انتخاب مدیرعامل، تشکیل هیئت مدیره، اختصاص اعتبار مورد نیاز باغ موزه، صدور احکام اعضا، روند ثبت قانونی باغ موزه و... پرداخت.

مجتبی رضازاده با اشاره به مستقل بودن باغ موزه به عنوان موسسه چند منظوره زیرنظر نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان تأکید کرد: این مجموعه هیچ وابستگی به دستگاه ها و تشکیلات دولتی و حاکمیتی دیگر ندارد و به صورت مجموعه حقوقی مستقل فعالیت می کند.

مشاور شهردار کاشان همچنین از برگزاری نخستین همایش رزمندگان عملیات بیت المقدس به عنوان برنامه پیش بینی شده به مناسبت سوم خردادماه سالروز آزادی خرمشهر در باغ موزه دفاع مقدس شهرستان کاشان خبر داد.

در این جلسه احکام عضویت هیئت امنای باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت کاشان توسط آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان به اعضای حقیقی و حقوقی اعطا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha