جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی قاسمی

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزوی ، با بیان این که حوزه های علمیه نقش ویژه ای در معرفی اشعار محتشم کاشانی به مردم داشته اند، اظهار داشت: استعداد بسیار خوبی در عرصه شعر و ادبیات در میان طلاب و روحانیون داریم که باید به آن توجه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی قاسمی از روحانیون پیشکسوت کاشان، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی محتشم کاشانی شاعر پرآوازه ایرانی که چندی پیش و با حضور شخصیت های ملی و استانی در شهر کاشان برگزار شد، اظهار داشت: محتشم کاشانی که در عرصه شعر آئینی و مرثیه، خوش درخشید، از مفاخر ایران است.

وی با بیان این که اخلاص محتشم کاشانی به اهل بیت(ع)، او را به یک شخصیت ماندگار در تاریخ تشیع و تاریخ ایران تبدیل کرده است، گفت: می توان گفت که دوازده بند معروف محتشم کاشانی که با مصرع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است...» شروع می شود، از طرف حضرت علی(ع) است؛ چه آن که حضرت امیرالمؤمنین(ع) به خواب محتشم کاشانی می آید و می گوید چرا برای فرزندم حسین(ع) شعر نمی گویی؟ که محتشم نیز در پاسخ می گوید می خواهم بگویم اما نمی دانم از کجا شروع کنم که امام علی(ع) ایشان را راهنمایی می کند.

این روحانی پیشکسوت تأکید کرد: خیلی بهتر بود نام کسانی که در تاریخ ادبیات شعر آئینی از ترکیب بند محتشم کاشانی استفاده کردند، در نخستین کنگره بین المللی محتشم کاشانی برده می شود،

وی در ادامه سخنان خود به نقش حوزه های علمیه در معرفی محتشم کاشانی و اشعار او اشاره کرد و گفت: وعاظ، روحانیون و طلاب حوزه های علمیه، در گذشته و حال اشعار محتشم را در منابر و جلسات می خوانند؛ لذا با توجه به استعدادهای بسیار نهفته و خوبی که در عرصه شعر و ادبیات در طلاب حوزه های علمیه داریم، باید شعر آیینی محتشم کاشانی درحوزه های علمیه بیشترترویج داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی با بیان اینکه در مقطع فعلی باید شرحی از دوازده بند معروف محتشم کاشانی نوشته شود، گفت: باید با چاپ اشعار محتشم کاشانی به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی  و غیره، این شاعر آئینی به صورت بین المللی معرفی شود.

وی با بیان اینکه کنگره های بعدی محتشم کاشانی باید با دعوت از شخصیت‌های مشهور، ادبی، سیاسی، شعرا، حوزوی و بین المللی، جامع تر از کنگره اخیر برگزار شود، گفت: جای بسیاری از شخصیت‌های حوزوی و ادبی کشورمان، همچون استاد محیط طباطبایی و ...، در این کنگره بسیار خالی بود؛ همچنین باید گفت که هر چند برگزاری این کنگره خوب بود، ولی بهتر بود تحقیقات بیشتری پیرامون بقیه اشعار، غزلیات و تجدید چاپ دیوان محتشم به عمل می آمد.

این روحانی پیشکسوت اهل کاشان، نقش محتشم کاشانی در ترویج فرهنگ تشیع در جهان اسلام را بی نظیر دانست و گفت: مرثیه معروف «باز این چه شورش است که در خلق عالم است ...» که محتشم کاشانی برای امام حسین(ع) سروده است، در تمام قرون خوانده می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یزدان پرست IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    0 0
    السلام علیکم خدا قوت انشاالله زیر سایه امام زمان(عج) سال خوبی داشته باشید سوال حقیر این است که: چگونه می شود با حجت الاسلام والمسلمین آقای قاسمی ارتباط برقرار کرد؟ بنده از اساتیدی که در شعر آئینی مطالعه دارند سوالی کرده ام راجع به شعر درباره حدیث ثقلین، لذا مایلم از ایشان نیز که پژوهشگر دینی و شعر آئینی هستند، این سوال را بپرسم مرحوم علامه امینی راجع به واقعه غدیر اشعار زیادی را در الغدیر جمع آوری کرده است و مقداری هم راجع به ثقلین اشعاری آورده است ولی ظاهرا در این مورد مجموعه مدون شعری نداریم. با توجه به احاطه حضرتعالی در زمینه ادبیات و شعر، دو سوال دارم: 1- آیا مجموعه شعری سراغ دارید که درباره ثقلین نیز اشعار را گرداوری کرده باشد (اگر چه فارسی) 2- غیر از الغدیر و عبقات الانوار و ملحمه فرطوسی و چند کتاب دیگر که آنها هم بطور پراکنده اشعاری را آورده اند، آیا کتاب دیگری را می شناسید که ولو بطور پراکنده اشعاری با کلیدواژه های حدیث ثقلین و یا با مضمون آن را در خود جای داده باشد؟ باتشکر بسیار یاعلی