سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
زید بن علی(ع)

حوزه/ در شمال منطقه موته مقام سر مطهر جناب زید بن علی بن الحسین(ع) وجود دارد. موید این مطلب آن است که خبر معتبری مبنی بر رسیدن سر زید به مدینه منوره مشاهده نشده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» کتاب «موسوعة الرسول المصطفی(ص) » شامل مطالبی درباره ابعاد مختلف پیامبر گرامی اسلام است که در سال ۲۰۰۲ میلادی در بیروت به چاپ رسید.

دکتر مصطفی بن هاشم زين الدین نیز در این موسوعه به توصیف سرزمین اردن، جنگ موته و شخصیت جناب جعفرطیار پرداخته که توسط محقق فقید حجت الاسلام والمسلمین علی آل کاظمی ترجمه شده است.

سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» بخش چهارم ترجمه این استاد فقید را تقدیم خوانندگان ارجمند می کند. 

مقام سر زید بن علی بن الحسین (علیهم السلام)

این مقام در موقعیت ۲۲ کیلومتری شمال منطقه موته در یک شهر قدیمی به نام "ربه " که یکی شهر رومی است واقع شده است و جاده قدیم سلطنتی که شام را به حجاز وصل می کند از کنار آن عبور می کند.

آثار باقیمانده و پراکنده در لابلای خانه های آن که تا این زمان باقیمانده است نشانی از عظمت و اهمیت این مقام است ، در اثناء تحقیق و جستجو در این منطقه که به وسیله اهالی آن انجام گرفت به یک سنگ نوشته قدیمی دست یافتند که دارای ابعاد ۱۰۴ سانتیمتر در ۲۸ سانتیمتر بود و روی آن نوشته شده بود:

"هذا القبر المبارک ، قبر زید بن علی بن زین العابدین بن الحسین بن على بن ابی طالب صلوات الله عليهم اجمعين عمله العبد الفقير الى الله تعالی سلیمان القانونی . " یعنی : " این قبر مبارک ، قبر زید بن علی بن الحسین زین العابدین پسر حسین بن علی پسر ابی طالب صلوات الله علیهم اجمعین است که آن را بنده فقیر الی الله تعالی سلیمان قانونی ساخته است ."

این سنگ هم اکنون در موزه مزاری که به مزارات شهدای موته پیوسته است موجود می با جود می باشد و پس از جستجو و کاوش و بررسی نسبت به این موقعیت روشن شد که هنگامی که زید در عهد هشام بن عبدالملک قیام فرمود و قیامش با شکست روبرو شد هشام فرمان داد که سرش را قطع کنند و با دیگر سرهای انقلابیون به شام بیاورند ، بعد دستور داد این سرها را به مدینه ببرند و در مسیر مدینه سر شریف زید در این مکان دفن شد که البته داستان دفن سر زید را مردم منطقه نسل به نسل نقل می کنند و نکته های تاریخی آن معروف است.

خبر معتبری مبنی بر رسیدن سر زید به مدینه منوره مشاهده نشد

نکته دیگری که این نقل تاریخی اهالی منطقه را تأیید می کند آن است که ما در تاریخ خبر معتبری که دلالت کند بر رسیدن سر زید به مدینه منوره مشاهده نکرده ایم و پس از دفن سر زید بن علی (علیه السلام) در این مکان سال ها بعد این مکان به یک قبرستان مبارکی تبدیل شده است که مسلمانان بسیاری در آنجا در جوار قبر سر زید بن علی بن الحسین (علیه السلام) یکی از بزرگان اهل بیت (علیهم السلام) دفن شده اند.

از تحقیقات دقیقی که در جایگاه سنگ های پراکنده این مکان مقدس روشن شده است ، آن است که در عهد حکومت فاطمیون ساختمانی در این مکان بنا شده و بار دیگر در عهد سلطان سلیمان قانونی در دوران حکومت عثمانی ها حدود سال ۱۶۰۰ میلادی این ساختمان تجدید بنا شده است و پس از آن این بنا فرسوده شده و هم اکنون به صورت سنگ هایی کنار هم و پراکنده است که بیانگر یک بارگاه مبارک است .

مقام ابوذر غفاری (علیه السلام)

در مسافت ۶۰ کیلومتری محل واقعه موته و بر فراز تپه ای نزدیکی روستایی به نام "مثیلیة الشقیقی" در ضمن یک قبرستان قدیمی مقامی به نام ابوذر غفاری رحمة الله علیه قرار گرفته است و این موقعیت از جاده سلطانی قدیم که شام را به حجاز وصل می کرده است ، فاصله زیادی ندارد.

مطالعات تاریخی و بررسی های آثار باستانی دقیقی که در این موقعیت انجام گرفته است نشانگر آن است که صحابی جلیل القدر ابوذر غفاری رحمة الله علیه) این مکان را در دورانی از زندگی خود انتخاب کرده است و سپس دختر یا پسری از او فوت کرده و در این مکان دفن شده است .

این مکان جایگاه توقف او در مسیرش به سوی مدینه بوده است و توقف در این مکان پس از شکایتی بوده است که معاویة بن ابی سفیان والی شام در آن روزگار از ابوذر به خلیفه عثمان کرده است .

لذا در این مکان نیز در عهد فاطمی ها بنایی ساخته شده است و به عنوان محلی متبرک به صورت قبرستانی برای مسلمانان این منطقه در آمده است.

ابوذر کسیت؟

ابوذر نامش جندب پسر جناده است که از یاران بزرگ پیامبر(ص) و فاضلان صحابه می باشد و از دوستداران اهل بیت اطهار(ع) است. او چهارمین کسی است که اسلام آورده و با پیامبر(ص) بیعت کرده است که در راه خدا ملامت هیچ ملامت کننده ای در او اثر نگذارد و این که سخن حق بگوید هرجند که تلخ باشد.

حضرت رسول(ص) درباره اش فرموده است: آسمان و زمین بر انسانی راستگوتر از ابوذر سایه نیفکنده است" و "هر کس دوست دارد فروتنی حضرت عیسی بن مریم را ببیند به ابوذر نگاه کند."

در باره او باز فرموده است: خدا رحمت کند ابوذر را که تنها می رود، تنها می میرد و تنها محشور می شود و جمعی از مومنین او را خواهند دید.

آری ابوذر اولین کسی است که با شیوه اسلامی به رسول گرامی اسلام تحیت گفته است. ابوذر در تبعید به شام در یک نقطه نایستاد، بلکه در آن بلاد به گردش در آمد و به جبل عامل در جنوب لبنان رسید.

 * لازم به ذکر است با توجه به نقل های متفاوت تاریخی ، خبرگزاری «حوزه» محتوای اینگونه مطالب را رد یا تایید نمی کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهسا IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 0
    عالیه
  • سالار ایجادی IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 0
    ما کجا و رکاب اون آقا کجا