دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین کعبی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: متاسفانه با گذشت ۳۸ سال از انقلاب اسلامی با توجه به نظریه شهید صدر مبنی بر قوه مجریه رکن اصلی تحقق احکام الهی در جامعه می باشد، محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی شامگاه یکشنبه در همایش بررسی اندیشه های سیاسی شهید صدر در تالار اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفا قم اظهارداشت: بر اساس نظر و گفته امام راحل شهید صدر یک نابغه انقلابی است که زود هنگام حقیقت انقلاب را درک کرد و توانست در آن سنین کم یک اسلام شناس جامع و مغز متفکر شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: شهید صدر کسی است که در دوران جوانی خود محضر دو مرجع بزرگ جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی خوئی و حضرت آیت الله العظمی حکیم را درک کرده بود بطوریکه در سن 25 سالگی به دستور آیت الله العظمی خوئی درس خارج اصول فقه را آغاز کرد و از جهات مختلفی الگوی مرجعیت دینی، استاد انقلابی حوزه و همچنین جریان حوزه تحول خواه می باشد.

استاد حوزه بیان داشت: خط قرمز این شخصیت ممتاز و معاصر جهان اسلام شخصیت این دو مرجع جهان اسلام بود که بارها مورد تکریم آنان قرار می گرفت و علمّیت و تلاش های مجاهدانه علمی او به گونه ای بودکه ایشان را به عنوان نابغه شرق توصیف می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شهید صدر ازجمله علمایی بود که به جدایی دین از سیاست اعتقادی نداشت و دولت را در متن دین می‌دانست.

وی، با بیان اینکه شهید صدر نعمتی بود که  زود از دست رفت، اظهارداشت:: بهترین توصیف در وصف شهید صدر همان مطلبی است که رهبری در باره آن گفتن یعنی نابغه انقلابی است چرا که شهید صدر به همه این نکته را فهماند که می‌شود با تفکرات اسلامی جریان سازی کرد و پی‌ریزی تشکیل حکومت اسلامی را در دوران کنونی انجام داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تأثیرات عمیق شهید صدر در اندیشه سیاسی تاریخ معاصر اسلام، خاطرنشان کرد: شهید صدر اندیشه سیاسی را در تئوری و عمل طراحی و تدوین کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی بابیان برخی از اندیشه‌های سیاسی شهید صدر، گفت: انبیاء الهی برای تشکیل حکومت تلاش کردند و برخی موفق شدند و برخی موفق نشدند، تا اینکه کار به پیامبر خاتم(ص) و ائمه معصومین (ع) رسید و در زمان غیبت به‌ دست مجتهدان جامع‌الشرایط، و به‌ دست امام بزرگوار حکومت الهی تشکیل شد که این انقلاب ما ثمره همه این مجاهدت‌ها است.

او با بیان اینکه شهید صدر ازجمله کسانی بود که دین را از سیاست جدا نمی‌دانست، گفت: از نظر شهید صدر دولت در متن دین است و نخستین دولت‌ها،دولت‌های دینی بوده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان آیه‌ای از قرآن کریم، تصریح کرد: از نگاه شهید صدر سه قشر می‌توانند در رأس حکومت الهی قرار گیرند، اول انبیاء الهی دوم رهبانیون و قشر سوم علمای دینی که بسیاری از اختیارات انبیا الهی را دار هستند.

وی با اشاره به ساختار دینی از نظر شهید صدر، خاطرنشان کرد: حکومت دینی دارای اصالت است و ساختار آن در درجه نخست از آن خداوند است، و مشروعیت قوای سه گانه بستگی به تأیید الهی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با بیان اینکه شهید صدر به حاکمیت انسان بر انسان معتقد نبود، گفت: شهید صدر معتقد بود که انسان باید به درجه‌ای برسد که بتواند به‌عنوان خلیفه الهی احکام الهی را در جامعه پیاده سازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان شالوده فکری شهید صدر،گفت: منبع فکری شهید صدر قرآن، سنت، و تطبیق با دیگر نظام‌های فکری سیاسی است.

وی در پایان تصریح کرد: در نظر شهید صدر رکن اصلی تحقق احکام اسلامی در مراکز اسلامی قوه مجریه است، دولتی که در محتوا، کادر و مدیریت، دولتی باشد که خواهان احکام اسلام و عدالت و پیشرفت باشد، والا حکومت و نظام اسلامی پیش نمی رود.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha