سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت‌الاسلام وحید بابادایی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه استان تهران

حوزه/ معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه تهران با بیان این که طرح «اعتکاف امین» در مساجد تهران اجراء می شود، گفت: مبلغین هجرت و مدارس امین مؤظفند در مساجدی که اعتکاف دانش آموزی برگزار می‌کنند، حضور یافته و پاسخگوی سؤالات فقهی، اعتقادی و شبهات احتمالی آنان باشند.

حجت الاسلام وحید بابادایی سامانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران به تبیین ویژگی‌های معنوی ماه رجب پرداخت، و اظهار داشت: ماه رجب دروازه‌ ورود به نعمات و برکات معنوی خداوند متعال است و این فرصت بسیار مناسبی برای انسان‌هاست تا بتوانند خود را از فیوضات این ماه بهرمند سازند.

وی ادامه داد: توبه، استغفار و روزه داری در این ماه بسیار سفارش شده است و همه این‌ها در تزکیه نفس و آماده سازی روح انسان برای دستیابی به کمالات معنوی بسیار مؤثر بوده، و زمینه‌ی ورود معنوی و ملکوتی فرد به ماه مبارک رمضان را فراهم می‌سازد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه تهران با اشاره به فرا رسیدن ایام‌البیض و مراسم معنوی اعتکاف، افزود: گسترش عمومی مراسم اعتکاف از جمله برکات معنوی جمهوری اسلامی است که بعد از انقلاب توسعه یافت، و بسیاری از مردم شریف ایران به ویژه جوانان در این مراسم معنوی حضور یافته، و از برکات پربار اعتکاف که خودسازی و خداشناسی یکی از نتایج آن است، بهرمند می‌شوند.

حجت الاسلام بابادایی عنوان داشت: در طول سال افراد اغلب مشغول کارهای روزمره و زندگی دنیوی خود هستند و از آنجا که دنیا و ابزارهای آن موجب غفلت انسان از ذکر و نام و یاد خداوند متعال می‌شود، ایام اعتکاف فرصت خوبی است تا با حضور در مساجد، چند روزی از ابزارهای غفلت دنیوی رهایی یابیم و با خدای خویش خلوت کنیم و به مسائل پیرامون خود نگاهی بیاندازیم و در اعمال و رفتار گذشته خود تفکر و دقت نماییم.

وی با بیان این که توبه واقعی یکی از دستاوردهای معنوی اعتکاف است، یادآور شد: در اسلام سه عمل عبادی وجود دارد که این فرصت را به انسان می‌دهد تا با انقطاع از لذات دنیوی و با تفکر و تدبر در اعمال خویش، زمینه‌ی خودسازی و شرایط توبه را به دست بیآورد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه تهران بیان داشت: احرام بستن در ایام حج و حضور در عرفات، ماه مبارک رمضان و اعتکاف، سه اعمال عبادی در اسلام هستند که این فرصت را به ما می‌دهند تا معرفت و بصیرت خود را افزایش داده و در مسیر عبودیت و بندگی خداوند متعال قرار بگیریم.

وی معتکفین را به تفکر در اعمال مراسم معنوی اعتکاف فراخواند، و اظهار داشت: ممکن است فردی همه ادعیه و اعمال عبادی این ایام را بدرستی انجام بدهد ولی چون از روی آگاهی، معرفت و بینش نبوده است، فقط ثواب حداقلی را بدست می‌آورد، و این گونه نیست که این سرمایه معنوی او را از لغزشگاه‌ها و غفلت‌های دنیوی محفوظ بدارد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه تهران افزود: عبادتی مؤثر و موجب نجات انسان از خطرات دنیوی و اخروی است که از روی بینش و شناخت خداوند متعال، و معرفت به ائمه معصومین(علیهم‌السلام) باشد و اعمال عبادی او توام با تفکر و بصیرت باشد.

حجت الاسلام بابادایی در پایان با اشاره به طرح «اعتکاف امین» در مساجد، گفت: در قالب این طرح، مبلغین هجرت و مدارس امین مؤظفند در مساجدی که اعتکاف دانش آموزی برگزار می‌کنند، حضور یافته و پاسخگوی سؤالات فقهی، اعتقادی و شبهات احتمالی آنان باشند. 

42/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha