شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قرآن

حوزه/ پژوهشگر قرآنی، انقلاب اسلامی ایران را انقلابی الهی دانست که خدامحوری شاخصه اصلی این انقلاب را تشکیل می‎دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  اصغر طهماسبی بلداجی از دانشگاه اراک، امروز در همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی که در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم در حال برگزاری است، با ارایه مقاله «واکاوی درون دینی از شاخصههای انقلابی بودن در عصر حاضر جهت تحقق آرمانهای انقلاب»، گفت: این مقاله به سه مبحث انقلاب با محوریت الهی، تکیه بر قرآن و روایت و امر تحقق آرمانهای انقلاب با روش توصیفی تحلیلی پرداخته است.

وی افزود: انقلاب، عنصری تک بعدی نیست، بلکه دارای شاخصههای مختلفی از جمله الهی بودن است که در این مقاله به عنصر شاخصههای عصر حاضر انقلاب الهی اشاره شده است؛ شاخصههای معرفتی ،اجتماعی و سیاسی و اقتصادی از جمله شاخصههای انقلاب اسلامی و الهی است.

طهماسبی بلداجی اظهارکرد: شاخصههای معرفتی انقلاب، عناصر شکل دهنده انقلابند؛ این شاخصهها گزینش شده و قطعا عناصر دیگری را میتوان در این زمینه نام برد؛ شاخصههای معرفتی انقلاب دارای مبانی مختلفی است که از جمله آنها می‏توان به مبانی چون خداباوری و خدامحوری، ولایت پذیری و نفی طاغوت، پایبندی به اجرایی کردن فرامین الهی اشاره کرد.

این پژوهشگر قرآنی گفت: از جمله شاخصههای اجتماعی انقلاب که از مهمترین زمینههای انقلاب اسلامی نیز بوده است میتوان به مبانی چون امربه معروف و نهی از منکر، همکاری در امور اجتماعی و پرهیز از تفرقه و نقاق اشاره کرد.

وی افزود: شاخصههای اقتصادی نیز از جمله مباحثی است که در انقلاب الهی و اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد؛ شاخصه‏های اقتصادی انقلاب نیز شامل مواردی چون عدالت اقتصادی، حمایت اقتصادی از اقشار آسیب پذیر و تلاش در جهت استقلال و اقتدار اقتصادی جامعه اسلامی اشاره کرد.

طهماسبی بلداجی اظهارکرد: شاخصههای سیاسی نیز از جمله شاخصههای بسیار مهم انقلاب است، زیرا به طور کلی سیاست از جمله مهمترین شاخصههای انقلاب اسلامی است؛ در این زمینه نیز میتوان به عناصری چون قیام برای خدا جهت نابودی ظلم، ظلم ستیزی در تمام ابعاد زندگی و حمایت از مظلومان و محرومان اشاره کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha