جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
۲۲ بهمن ۱۳۵۷

حوزه/ ساعت ۱۷:۴۵ روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ رادیو نیز به تصرف نیروهای انقلابی در می آید، شهید محلاتی می گوید: ساعت ۱۸:۱۵ صدای انقلاب اینگونه آغاز می شود: بسم الله الرحمن الرحیم...

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در ادامه درگیری های 22 بهمن ماه، تسلیحات ارتش، زندان اوین، ساواک سلطنت آباد، مجلس سنا و مجلس شورا، رادیو - تلویزیون، ژاندارمری و شهربانی به دست مردم افتاد. نبرد شدید مردم با نیروهای گارد در خیابان های تهران شدت بیشتری پیدا کرد. با مراجعه به منزل حضرت امام، گروه های مسلح پشتیبانی خود را از امام اعلام کردند.

* حکم قسم خوردن برای حفظ قدرت طاغوت

برابر استفتایی که جمعی از نیروهای مسلّح درباره سوگند خود در حفظ تاج و تخت رژیم سلطنتی خورده بودند، از امام نمودند، ایشان پاسخ دادند که مخالفت با این سوگند، اشکال ندارد: «قسم برای حفظ قدرت طاغوتی، صحیح نیست و مخالفت با آن واجب است و کسانی که این قسم (را) خورده اند، باید به خلاف آن عمل کنند». (صحیفه نور، ج5، ص72)

* درگیری مردم شهر ری با محافظان قبر رضاشاه

ساعت 14، مردم شهر ری که پاسگاه آنجا را تصرف کرده بودند، برای تصرف مقبره رضا شاه آمده و به علت تسلیم نشدن نیروهای محافظ آنجا، پس از 6 ساعت زد و خوردِ مسلحانه و کشته شدن 26 نفر و مجروح شدن 50 نفر به تصرف مردم درآمد؛ نیروهای گارد در این منطقه مقاومت بیشتری از خود نشان دادند.

* اعلام بی طرفی ارتش از سوی 27 تن از فرماندهان ارتش

ساعت 10:30 شورای عالی نیروهای مسلح در مرکز ستاد کل با حضور 27 تن از فرماندهان و معاونان و مسئولان ارتش تشکیل و تصمیم به اعلام بی طرفی ارتش می گیرند. (تاریخ سیاسی بیست و پنج ساله ایران، ج 2، ص 387/ خاطرات فردوست، ص625) و اعلامیه ارتش در این زمینه در ساعت 13:15 دقیقه 22 بهمن ماه از رادیو پخش می شود (تاریخ سیاسی بیست و پنج ساله ایران، ج 2، ص391)؛ اما حرکت مردم برای تسخیر مراکز تسخیر نشده ادامه می یابد، به گونه ای که پادگان عباس آباد بدون هیچ مقاومتی در ساعت 14 به دست مردم می افتد.

به دنبال سقوط نهادهای اصلی رژیم و عقب نشینی ارتش، امام خمینی از مردم خواستند که آرامش خود را حفظ کنند و مانع اخلال گران و آتش سوزی و حمله به سفارت خانه ها شوند.

* قرائت پیام امام خمینی از رادیو و تلویزیون

ساعت 17:45 رادیو نیز به تصرف نیروهای انقلابی در می آید، شهید محلاتی می گوید: ساعت 18:15 صدای انقلاب اینگونه آغاز می شود: بسم الله الرحمن الرحیم. این صدای انقلاب اسلامی ایران است. پس از اندکی صحبت، پیام امام خوانده شده و سرود «خمینی ای امام» پخش می شود. پس از چندی، جام جم نیز از سوی مردم تصرف می شود و آیت الله موسوی اردبیلی پیام امام را خوانده و پیام های افراد و گروه ها قرائت می شود.

* دستگیری رئیس ساواک

در این روز نصیری، رئیس ساواک، سالار جاف، قاتل مردم کردستان و سپهبد رحیمی توسط مردم بازداشت شدند. همچنین سپهبد بدره ای، فرماند نیروی زمینی، محمد امین و بیگلری، جانشین فرماندهان گارد به هلاکت رسیدند. (هفت هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی، ج2، ص 1144)

بر اساس آنچه در روزنامه کیهان آمده، تا ساعت 10:30، روز 23 بهمن ماه 1357، آمار کشته ها به 654 نفر مجروحان به 2703 نفر رسیده است؛ در شهرهای گوناگون نیز عده ای شهید شدند.

* مردم مراقب توطئه های دشمنان باشند

بدین گونه پس از 16 سال مبارزه پی در پی امام خمینی و تبعید و شهادت گروهی از مبارزان و مردم، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و نظام 2500 ساله شاهنشاهی را سرنگون کرد. امام خمینی طی پیام دیگری در 22 بهمن ماه از مردم خواست که مانع آشوب و هرج و مرج شده و نگذارند که آشوبگران مغرض، به عملیات هایی چون غارت، آتش سوزی، مجازات متهمان، از بین بردن آثار علمی و فنی و صنعتی و هنری و تخریب اموال عمومی و خصوصی دست بزنند. نکته دیگری که امام در این پیام به مردم گوشزد شدند، این بود که انقلاب از نظر پیروزی بر دشمن، هنوز به پایان نرسیده و نسبت به توطئه های دشمن هوشیار باشند و از رهبری و دولت موقت اسلامی فرمانبردار باشند. امام در پایان به مردم توصیه کردند که نسبت به اسیران هرگز خشونت نکرده و آنها را آزار ندهد و بر اساس سنت اسلامی با آنها مهربانی کنند تا آن ها در دولت اسلامی محاکمه شوند.

مردم ایران در تاریخ 12 فروردین ماه 1358، در همه پرسی شرکت کرده و 99 درصد به جمهوری اسلامی ایران رأی «آری» دادند.

برگرفته از کتاب طلوع خورشید (سال شمار زندگانی امام خمینی قدس سره)

انتهای پیام 15/ 313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha