جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سید حسین ساجدی از علمای افغانستان

حوزه/ تاکنون چنین حضور پرشور مردمی در هیچ انقلابی در طول تاریخ دیده نشده و این گونه بود که انقلاب اسلامی نه تنها مسلمانان، بلکه جهانیان را بیدار کرد.

آیت الله سید حسین ساجدی، از علمای افغانستان و عضو شورای علمای شیعه و تحصیل کردگان حوزه علمیه مشهد مقدس، در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری حوزه به بیان مسائل مختلف و خاطراتی در خصوص امام و انقلاب و پیوند میان انقلاب اسلامی ایران با انقلاب و جهاد مقدس مردم افغانستان پرداخت.

انقلاب اسلامی به مرحله پختگی رسیده

آیت الله ساجدی در ابتدای بیانات خود گفت: به خاطر می آورم در پانزدهمین سالگرد پیروزی انقلاب، مرحوم آیت الله هاشمی تعبیری در خصوص انقلاب داشت که با توجه به گذشت پانزده سال، انقلاب اکنون به دوره بلوغ خود رسیده است و اکنون که سی و هشت سال از انقلاب گذشته و دو سال به چهل سالگی آن مانده است، بنده اذعان می دارم که انقلاب به مرحله کمال و پختگی خود رسیده است.

این عالم کشور افغانستان در ادامه سخنان خود چهار دهه حفظ استقلال یک کشور اسلامی را مسئله ای مهم و مشکل دانست و اظهار داشت: بنده به خاطر می آوردم در سال 1338، افغانستان سالگرد چهل سالگی استقلال خود از استعمار انگلیس را جشن گرفت و این برای افغانستان بسیار خوشایند بود و جشن بزرگی گرفتند و سفرای مختلف ممالک را دعوت کردند، الحمدلله جمهوری اسلامی نیز در شرایط کنونی با وجود تمام دشمنی ها و مشکلات، چون پایه و اساس آن مبتنی بر مکتب و قوانین اسلام است، مستقر و مستقل باقی مانده و امیدواریم که تا حضور حضرت ولی عصر(ع) هم همین روند ادامه داشته و انقلاب اسلامی وصل به انقلاب جهانی حضرت حجت شود.

ایشان افزود: در این ایام پیروزی انقلاب اسلامی خداوند متعال روح مطهر آیت الله العظمی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را غریق رحمت کند. به یاد دارم که در زمان حیات امام خمینی دوست و دشمن نسبت به آینده کشور بعد از رحلت امام اظهار نظر می کردند؛ دوستان اظهار نگرانی می کردند نسبت به وضعیت انقلاب بعد از حضرت امام و دشمنان هم مسرور بودند از اینکه بعد از امام، انقلاب دچار فروپاشی می شود، اما بعد از حضرت امام، شاگرد با کفایت و خلف صالح ایشان به بهترین وجه توانستند انقلاب اسلامی را تا امروز اداره کنند.

نقش جوانان در انقلاب و استمرار آن

عضو شورای علمای شیعه افغانستان افزود: من از نزدیک در زمان انقلاب اسلامی حضور داشتم و نکته ای که در انقلاب حائز توجه بود این بود که همانطور که جوانان قوم موسی از حضرت موسی حمایت کردند، در انقلاب اسلامی هم جوانان نقش بی نهایت مهمی داشتند و به همین علت حضرت امام و رهبر انقلاب بر جوانان تأکید فراوانی داشته اند. من خودم از زبان امام نشنیدم، اما روایت مشهوری است که از امام شنیده شده بود که ایشان در سال 42 گفته بودند یاران من هنوز در گهواره ها هستند، یعنی همان کسانی که در سال 57 تبدیل به جوانان جامعه شدند و امام را یاری رساندند، یا مثلا ایشان می گفتند امید من به شما دبستانی ها است، یا رهبر انقلاب می گویند امید من به شما جوانان است.

جایگاه زنان در انقلاب اسلامی

آیت الله ساجدی ادامه داد: مسئله دیگری که در انقلاب اسلامی عجیب بود، این مسئله بود که تا آن زمان، زن ها زیاد در امور اجتماعی و سیاسی مداخله نمی کردند، اما وقتی که انقلاب پیروز شد، امام چند مرتبه از زنان تعریف کرد که هم در راهپیمایی ها نقش پرشور داشتند و هم به عنوان عقبه مردان مسلمان، از نهضت حمایت کردند و ما این مسئله را به چشم دیدیم که زن ها بچه در بغل، دوشادوش مردها در انقلاب شرکت داشتند.

وی افزود: راهپیمایی های دوران انقلاب راهپیمایی های «مؤید من عندالله» بود و اینها همه الطاف الهی و انفاس قدسیه امام بود، دستور داده بود که شب ها از پشت بام ها مردم تکبیر بگویند، تا حدی که شاه سابق ایران هم اقرار کرده بود که من صدای انقلاب شما را در کاخ شنیدم، صدای انقلاب همین تکبیرهایی بود که به دستور امام انجام می شد.

انقلاب اسلامی ایران تمام جهان را بیدار کرد

مؤسس مدرسه علمیه زینبیه کابل ضمن اشاره به قیام امام حسین (ع)، اظهار داشت: در زمینه قیام حضرت اباعبدالله باید دو مسئله بررسی شود، اول مسئله علت قیام و بعد مسئله نتایج قیام. در انقلاب اسلامی هم باید به همین گونه عمل کرد. از نتایج انقلاب اسلامی این بود که اسلام جهانی شد، ندای اسلام به گوش جهانیان رسید، تاکنون چنین حضور پرشور مردم در هیچ انقلابی در طول تاریخ دیده نشده بود، انقلاب نه تنها مسلمانان، بلکه جهانیان را بیدار ساخت. بعضی ممکن است نق زدن هایی هم داشته باشند، اما این عادت آنها است، ما باید واقعیت را بگوییم، خداوند سخنان ما را می شنود و ما در محضر خداوند هستیم، پس باید قبول کرد که دنیا به واسطه انقلاب اسلامی بیدار شد.

انقلاب اسلامی افغانستان تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران بود

ایشان خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی افغانستان به شدت متأثر از انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام بود و این به دو خاطر بود، اول قرابت جغرافیایی بود که صدای امام و مردم ایران زود به گوش مردم افغانستان می رسید، به عنوان مثال امام در همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی خطاب به مردم افغانستان گفت که علیه «تره کی» نخست وزیر وقت دولت کمونیستی افغانستان باید قیام کرد و وی را از اریکه قدرت پایین آورد و این نداها به گوش مردم مسلمان افغانستان می رسید، حتی به یاد دارم که وزیر خارجه وقت ایران در کنفرانس غیرمتعهدها که در هاوانا پایتخت کوبا برگزار شده بود، با «تره کی» ملاقاتی داشته و «تره کی» تأثر خود را از این موضع گیری صریح امام به وزیر خارجه ایران منتقل کرده بود، اما وزیر خارجه وقت گفت که مواضع امام خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی است. دومین مسئله ای که باعث می شد مجاهدین مؤمن افغانستان به شدت متأثر از انقلاب اسلامی باشند این بود که امام و نظام جمهوری اسلامی از مجاهدین به شدت حمایت می کرد، به عنوان مثال به یاد دارم که در زمان جنگ ایران و عراق، روس ها از ایران خواستند که ما حمایت تسلیحاتی خود از صدام را قطع می کنیم، منوط به اینکه ایران هم حمایت خود از مجاهدین افغانستان را قطع کند، اما امام قطعا این مسئله را نپذیرفتند.

آیت الله ساجدی در ادامه صحبت های خود به این مسئله اشاره کردند که جمهوری اسلامی ایران در طول سال های جهاد و حتی پس از آن هم از مردم افغانستان حمایت کرد و اسکان دادن حدود سه تا چهار میلیون مهاجر از مردم افغانستان در داخل ایران، خدمت بزرگی بود که جمهوری اسلامی در حق مردم افغانستان انجام داد.

امام خمینی قبل از انقلاب هم در افغانستان جایگاه ویژه ای داشت

ایشان در پاسخ به سؤالی در زمینه جایگاه حضرت امام پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در میان مردم افغانستان گفت: امام پیش از انقلاب اسلامی هم در میان مردم افغانستان شناخته شده بود و وکلایی مثل شهید مصباح و چندین عالم دیگر داشت و کسانی هم از ایشان تقلید می کردند، حتی در زمان کشتار وسیع نخبگان جامعه افغانستان توسط حکومت کمونیستی در سال های 57 و 58، عده زیادی به جرم «خمینیست» بودن از ولایت های مختلف افغانستان دستگیر شدند و به شهادت رسیدند و حتی نام آنها در اسنادی که سال ها بعد پیدا شد به عنوان خمینیست درج شده بود. مردم افغانستان از آنجا که مردم مسلمانی بودند، هم در بین آنها مقلدین امام بودند و هم سایر مراجع، اما امام جایگاه ویژه ای در میان آنها داشت، مثلا همانطور که در ایران همراه داشتن کتاب حکومت اسلامی امام مجازات مرگ داشت، درست به همین شکل در افغانستان هم اگر از نزد کسی کتاب حکومت اسلامی امام پیدا می شد مجازات وی اعدام بود.

عضو شورای علمای شیعه افغانستان افزود: مجاهدان شریف افغانستان در طول جهاد، به اشکال مختلف محبت خود را نسبت به حضرت امام نشان می دادند و یکی از کارهای آنها این بود که عکس امام را در سنگرهای خود داشتند، حتی به یاد دارم یکی از مجاهدان انقلاب به نام «شهید مشتاق» زمانی که از ایران به افغانستان آمده بود عکس های حضرت امام را همراه داشته و در مرز با وی برخورد شده و نسبت به عکس امام بی حرمتی شده بود، اما این شهید بزرگوار به شدت با آن افسر دولتی برخورد کرده و با سیلی به صورت وی زده بود که به خاطر این عمل با شهامتش، ایشان را مدتی حبس کردند، این مسئله بدان خاطر بود که امام یک شخصیت مطرح در جهان اسلام بود، نه یک عالم بود و علما متعلق به همه جهان اسلام هستند.

وحدت از آرمان های امام خمینی بود

آیت الله ساجدی یکی از پیام های انقلاب اسلامی برای مردم افغانستان را حفظ اتحاد و وحدت دانست و افزود: یکی از آرمان های امام که بسیار بر آن تاکید می کرد، حفظ وحدت در میان جامعه و حفظ وحدت کلمه بود، ما در اوایل انقلاب می دیدیم که با حجاب و بی حجاب، لیبرال و مذهبی، طوایف و قبایل مختلف همه در یک صف جمع می شدند که اگر چنین وحدتی امروز در افغانستان محقق شود ما می توانیم کشور را از این وضعیت خارج کنیم.

خاطراتی از دوران انقلاب

ایشان همچنین با اشاره به یکی از خاطرات خود از زمان انقلاب گفت: به یاد دارم مجسمه محمد رضا شاه در میدان شهدای فعلی مشهد و مجسمه رضا شاه در میدان شریعتی فعلی مشهد بود و مجسمه های بسیاری قوی بود و به همین مناسبت میدان شهدا را مردم میدان مجسمه می گفتند، در همان آخرین روزهای ماه بهمن سال 1357 که پیروزی انقلاب مسجل شده بود، مردم آن چنان با خشم و غضب این مجسمه ها را پایین کشیدند که نظیر نداشت، بعد از پایین کشیدن هم این مجسمه ها را برای اینکه به دیگر مردم مشهد نشان بدهند، از این محله به آن محله منتقل می کردند.

آیت الله ساجدی افزود: همچنین یادم می آید که محمد رضا، تاریخ هجری را به شاهنشاهی مبدل کرده بود، حتی یادم هست در سال 1356 که قبرستان بهشت رضای مشهد افتتاح شد، روی اولین قبرهایی که دفن شده بود تاریخ شاهنشاهی زده بودند و در بین مردم غوغایی به پا شده بود که چرا تاریخ اسلام از بین برده شده است، اما زمانی که پایه های حکومتش متزلزل شد و در زمان نخست وزیری شریف امامی، نخست وزیر دستور داد دوباره مبنای تاریخ را از شاهنشاهی به هجری بازگردانند و مردم از این کارش استقبال کردند. البته این کارش از روی عقیده نبود بلکه از ترس و برای آرام کردن مردم بود، حتی امام را با لفظ حضرت آیت الله العظمی خمینی یاد می کرد و همیشه در سخنرانی هایش آیه و حدیث می آورد، اما مردم منتظر اعلامیه امام بودند که امام از پاریس چه دستوری می دهد، تا اینکه امام پشت پرده شریف امامی را افشا کرد و این رفتارهای دروغین وی را برملا کرد.

این عالم شیعه افغانستان، نحوه رسیدن اعلامیه ها به دست مردم را هم از اعجازهای انقلاب دانست و اظهار داشت: به خاطر دارم یکی از وابستگان رژیم پهلوی گفته بود ما نمی دانیم این چطور است که آقای خمینی لب هایش در پاریس تکان می خورد، اما فردایش مردم حرفهای ایشان را دریافت و تظاهراتی به پا می کنند. از اینجاست که باید نقش اطرافیان امام را هم در ابلاغ پیام ایشان مهم و حیاتی دانست.

ایشان در خاتمه گفت: اگرچه در انقلاب اسلامی خون های زیادی ریخته و عده زیادی به شهادت رسیدند و تلاش های فراوانی صورت گرفت، اما امروز ثمره آن قابل مشاهده است و این از برکت وجود امام خمینی و رهبر انقلاب اسلامی است و امیدواریم که در افغانستان هم امنیت و آرامش کامل حاکم شود و مردم ما بتوانند به شرایط مناسبی برسند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha