شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ملا فیض محمد کاتب
پدر تاریخ افغانستان

حوزه/ مراسم بزرگداشت ملا فیض محمد کاتب پدر تاریخ افغانستان فردا با حضور رییس جمهور این کشور برگزار می شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سمینار هشتاد و ششمین سالگرد وفات ملا فیض محمد کاتب از شخصیت های برجسته تاریخی افغانستان فردا برگزار می شود.

این مراسم به منظور تجلیل از مقام علمی، تاریخی و کارنامه ماندگار وی، از طرف دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان و بنیاد اندیشه بر گزار می شود.

این سمینار روز پنجشنبه قبل ازظهر در ارگ ریاست جمهوری و بعد از ظهر در هتل انترکانتیننتال با حضور ششصدتن از اندیشمندان و فرهنگیان افغانستان برگزار خواهد شد.

دراین سمینار تعدادی از چهره های علمی و شاخص، یافته های علمی خود را در مورد شخصیت و آثار علامه فیض محمد کاتب هزاره ارائه خواهند کرد.

در این سمینار علاوه بر سخنرانی رییس جمهور، معاون رییس جمهور و دیگر چهره های علمی و فرهنگی کشور، از تعدادی چهره های علمی و متخصص تاریخ این کشور به صورت رسمی تقدیر خواهد گردید.

به همین مناسبت رییس جمهوری اسلامی افغانستان دستور داده است بنای یادبود مرحوم  فیض محمد کاتب هزاره بر سر مزار وی ساخته شود که همین اکنون متخصصین، در حال مطالعه ساحه و نوع بنای یادبود پدر تاریخ افغانستان می باشند.

* آشنایی با شخصیت پدر تاریخ افغانستان

ملا فیض محمد کاتب معروف به هزاره محمد خواجه، در سال ۱۲۴۱ شمسی در دهکده‌ای به نام «زردسنگ» از توابع قره باغ غزنی، چشم به جهان گشود. تحصیلات اولیه را در زادگاه خویش فراگرفت و سپس راهی نجف گردید و چندی در آن مرکز علمی به تحصیل پرداخت.

 مدتی در شهرهای لاهور و پیشاور مشغول تحصیل شد و نیز مدت کوتاهی درقندهار نزد علمای اهل سنت تحصیل نموده‌ است.

کاتب آثار زیادی از خود بجا گذاشته و آثار چاپ نشده او به خط زیبای نستعلیقش در کتابخانه‌های داخل و خارج افغانستان موجود است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha