سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سید اسماعیل بلخی از فعالان قیام گوهرشاد

حوزه/ مراسم سالگرد شهادت سید اسماعیل بلخی از فعالان قیام گوهرشاد و از پیشگامان نهضت اسلامی معاصر افغانستان در کابل برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، چهل و نهمین مراسم سالگرد شهادت سید اسماعیل بلخی با حضور شماری از چهره سیاسی، علما، دانشجویان و شهروندان شهر کابل برگزار شد.

به گزارش صدای افغان حجت السلام سید حسین توکلی از روحانیون افغانستان در این مراسم گفت: سید اسماعیل بلخی با وجود اینکه شاعر، فعال سیاسی و از روحانیون معاصر افغانستان بود یک اندیشمند توانا و از پیشگامان نهضت اسلامی افغانستان محسوب می شد.

وی به اوصاف نیک شهید بلخی اشاره کرد و گفت: شهید بلخی در عمر کمتر از پنجاه سال توانست که خدمات ارزنده ی برای جامعه بشری عصر خود انجام دهد.

* اهل بیت سفینه نجات برای امت مسلمین هستند

همچنین در این مراسم مولوی عبدالرحمان رحمانی عضو مجلس نمایندگان افغانستان گفت: اهل بیت سفینه نجات برای امت مسلمین هستند.

وی ادامه داد: شهدای راه خدا هیچگاه کشته محسوب نمی شود، زندگی شهدا همیشه جاویدان بوده و در معرض فنا قرار ندارد.

بانو "صدیقه بلخی" یادگار شهید سید اسماعیل بلخی هم با شاره به اوضاع کنونی کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: با وجود این همه تسهیلات هنوز هم کشور به حالت فقر به سر می برد و هر روز جوانان به خاک و خون شانده می شوند.

* آشنایی با شهید بلخی

سید اسماعیل بلخی (۱۲۹۹-۱۳۴۷ش) مشهور به شهید بلخی و علامه بلخی، در روستای سرپل بلخاب از توابع ولایت جوزجان در شمال افغانستان متولد شد.

وی تحصیلات حوزوی خود را در حوزه های مشهد، قم و نجف گذراند و در درس آیات عظام  سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاء عراقی، سید محسن حکیم، کاشف الغطاء، سید محمدحسین غروی، سید حسین بروجردی، سیدمحمدتقی خوانساری، امام خمینی و شیخ هاشم قزوینی شرکت کرد.

بلخی در سال ۱۳۱۲ که موج کشف حجاب به تدریج ایران را فرامی‌گرفت، به فریمان رفت و خطابه‌هایی در مخالفت با کشف حجاب و دعوت مردم به مبارزه با رضاشاه ایراد کرد.

این روحانی افغانستانی در جریان قیام مسجد گوهرشاد و تظاهرات اعتراضی روحانیت و مردم در محکومیت کشف حجاب، نقش‌آفرینی جدی‌ای داشت و در جمع مردم حاضر در مسجد گوهرشاد نیز سخنانی ایراد کرد و سپس تحت تعقیب ماموران حکومت پهلوی قرار گرفت.

برخی بلخی را پیشگام نهضت اسلامی معاصر افغانستان دانسته‌اند

سید اسماعیل بلخی سرانجام یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۴۷ش مورد سوءقصد قرار گرفت و روز بعد تشییع و در دامنه کوه افشار کابل و در کنار مزار ملا آقا بابا چنداولی دفن شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha