جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جایزه جهانی گوهرشاد / سروری

حوزه/ دبیر جایزه جهانی «گوهرشاد» گفت: آستان قدس رضوی با هدف ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل بیت(ع) با تأکید بر سیره رضوی برای تجلیل از بانوان فرهیخته و نیکوکار در زمینه‌های گوناگون در ایام ولادت با سعادت حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) و حضرت معصومه(س)، همه ساله هشت نفر از بانوان را شناسایی و تقدیر می کند

دکتر علی سروری در آستانه برگزاری دومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد، درباره چرایی این جایزه، گفت: به منظور اجرای بند 4 منشور هفت گانه آستان قدس رضوی در ترویج معارف قرآن و اهل بیت(ع)، جایزه تقدیر از نیکوکاران زن با عنوان «گوهرشاد» از سال گذشته اجرا شد.

علت نامگذاری

وی، علت نامگذاری این جایزه به «گوهرشاد» را این گونه توضیح داد: با توجه به این که یک انسان معمولی و زمینی با ویژگی های نیکوکارانه، کارهایی انجام داده، با وجود این که الگوی اصلی ما اهل بیت(ع) هستند و نام هایی مانند حضرت خدیجه و حضرت زهرا(س) مدنظر بود، پیشنهاد شد با انتخاب نام گوهرشاد، نمونه ای از یک زن زمینی و معمولی معرفی شود که در دربار شاهی بوده و با ثروتش خدماتی انجام داده که البته همین امر موجب شد حتی مشهدی ها هم این شخصیت و مسجد را بهتر بشناسند.

اعطای جایزه جهانی گوهرشاد به 8 بانوی فرهیخته و نیکوکار جهان

سروری با بیان این که جایزه جهانی گوهرشاد به 8 بانوی فرهیخته و نیکوکار جهان اعطا می شود، یادآور شد: آستان قدس رضوی با هدف ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل بیت(ع) با تأکید بر سیره رضوی، برای تجلیل از بانوان فرهیخته و نیکوکار در زمینه‌های گوناگون در ایام ولادت با سعادت حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س)، همه ساله هشت نفر از بانوان را شناسایی و تقدیر می کند که امسال همانند سال گذشته به 4 بانوی ایرانی و 4 بانوی خارجی این جایزه اهدا خواهد شد.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد با اشاره به ترویج فرهنگ نیکوکاری طبق آموزه های قرآنی و فعالیت بانوان در سراسر جهان که از سوی این دبیرخانه رصد می شود، ابراز کرد: فرهیختگی عبارت از سرآمدی، حسن اشتهار و انقلابی بودن که در سطح ملی شامل اعتقاد به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران و دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی می باشد.

وی افزود: انقلابی بودن در سطح خارج از کشور، عبارت از هواداری از ایران و انقلاب اسلامی و ایستادگی در جبهه مقاومت است.

محورهای جایزه جهانی گوهرشاد

سروری، نیکوکاری را دارا بودن کارنامه ای برجسته و شاخص از خدمات عام المنفعه دانست که عرصه و محورهای «ایثار و شهادت»، «مقاومت و بیداری اسلامی»، «آموزشی، علمی، پژوهشی»، «فرهنگی، هنری، رسانه ای»، «وقف و امور خیریه»، «امور عمرانی»، «امور پزشکی» و «مدیریت و کارآفرینی» را شامل می شود.

وی در توضیح عرصه «ایثار و شهادت» گفت: نیکوکاری هرنوع ایثار در راه خدا، عضویت درجه اول در خانواده شهید، جانباز و آزاده یا فعالیت و مشارکت اثرگذار در امور ایثارگری مانند حضور داوطلبانه در جبهه های دفاع از اسلام، فعالیت داوطلبانه در پشت جبهه در این امر مدنظر قرار می گیرد.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد، مقاومت و بیداری اسلامی را دومین عرصه نامید و ابراز کرد: فعالیت های فرهنگی یا میدانی در زمینه مقاومت و بیداری اسلامی در مقابل استکبار جهانی و حکام مستبد و مشارکت در انقلاب های مردمی بانوان در این جایزه مدنظر قرار می گیرد.

وی سومین محور را آموزشی، علمی، پژوهشی خواند و با اشاره به این که این عرصه به فعالیت های آموزشی، علمی و پژوهشی برتر و اثر گذار در سطح ملی و بین المللی با اولویت مسائل بانوان و خانواده می پردازد، درباره چهارمین محور یعنی فرهنگی، هنری و رسانه ای، گفت: فعالیت های فرهنگی، هنری و رسانه ای از قبیل گسترش فرهنگ قرآن و عترت، توسعه بینش اجتماعی و سیاسی، ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، وقف و امور خیریه، بانوان، خانواده، نیکوکاری، بهداشت و درمان که در جهت رشد و بالندگی فکری جامعه باشد، مورد تقدیر قرار می گیرد.

سروری، «امور پزشکی» و «مدیریت و کارآفرینی» و «وقف و امور خیریه» را سه محور دیگر خواند و درباره ششمین عرصه یعنی امور عمرانی، ابراز کرد: هرگونه اقدام عمرانی در زمینه های بهداشت و درمان، آموزش، امور فرهنگی، مسکن، راه، توسعه حرم های شریف و امور عام المنفعه و داوطلبانه مورد نظر در جایزه جهانی گوهرشاد می باشد.جایزه جهانی گوهرشاد

دریافت ۱۲۰ رزومه از بانوان جهان اسلام

وی با بیان این که برای معرفی شخصیت ها از منابع متعددی استعلام گرفته می شود، اظهار کرد: امسال 60 رزومه داخلی و به همین تعداد از بانوان خارجی به دبیرخانه ارسال شده که در مرحله نخست از هر کدام تعداد 20 نفر انتخاب شدند.

بررسی رزومه ها با حضور ۱۷ داور ایرانی و خارجی

سروری با تاکید بر وسواس و دقت کمیته انتخابی و حضور 17 داور ایرانی و خارجی برای بررسی رزومه ها، گفت: انتخاب براساس 8 محور یادشده و با وسعت نظر انجام می باشد و هر کسی از هر مذهب و دین توحیدی در مرحله دریافت این جایزه می تواند باشد.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد با بیان این که تلاش شده تا نیکوکاری صرف وقف نباشد و تنوع بخشی شود، اظهار کرد: سعی شده تا افرادی از همه محورهای هشتگانه منتخب شوند و برخی افراد که در دو  یا سه بخش به این جایزه راه یافته اند، تنها یک جایزه به آنها اعطا می شود.

وی ادامه داد: یکی از بانوان نیکوکار در کنار این امر که 4 هزار دانش آموز را بورسیه و فارغ التحصیل کرده و هم اکنون 1252 نفر دیگر را بورسیه کرده، تعداد 250 مدرسه ساخته و 400 خیر را مدیریت می کند و 42 سال است که فعالیت آموزشی انجام می دهد.

سروری ادامه داد: یکی دیگر از بانوان این دوره کسی است که در عرصه ایثار و شهادت جایزه جهانی گوهرشاد را دریافت می کند، زیرا با ایثارگری خود با جانبازی که دو چشم و دو دست خود را از دست داده بود و علیرغم مخالفت اولیه خانواده اش، ازدواج کرده است که بعدا خانواده او نیز از این اقدام حمایت کرده اند.

وی، امتیازها را میلی متری خواند و گفت: اگر کسانی در سال گذشته حائز دریافت جایزه بوده اند، ولی به علت این که با فاصله ای بسیار نزدیک جزو 8 نفر نبوده، یا امکان حضور نداشته اند، این افراد امسال در لیست 8 نفر دریافت جایزه قرار گرفتند.

بررسی پیشنهادها

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد به ارزیابی های این دبیرخانه از بازخوردهای سال پیش اشاره و خاطر نشان کرد: کسی نسبت به این برنامه ایرادی وارد نکرد، ولی پیشنهادهایی ارائه شد که بلافاصله بعد از همایش، مورد بررسی قرار گرفت؛ به طور مثال نسبت به تعداد سکه و یا تبدیل جایزه به مدال پیشنهاد شده بود.

وی یادآور شد: یکی دیگر از پیشنهادهایی که به دبیرخانه ارائه شده، درباره اعطاب خادمی به افراد بود؛ ولی به علت همخوانی نداشتن برخی موارد مانند سن زیاد و... امکان تحقق این امر نیست.

شرکت ۳۰۰ مهمان خارجی و 600 مهمان داخلی در همایش

سروری در ادامه به دومین دوره اعطای این جایزه پرداخت و با اشاره به این که امسال 300 مهمان خارجی و 600 مهمان داخلی در همایش که سه شنبه 10 مرداد 96 در تالار قدس کتابخانه حرم مطهر رضوی برگزار می شود، حضور خواهند داشت، یکی از برنامه های همایش را دایر کردن نمایشگاه اسناد تاریخی مربوط به مسجد گوهرشاد، توزیع ویژه نامه معرفی جایزه جهانی گوهرشاد و برگزیدگان پارسال و امسال عنوان کرد.

وی با اشاره به پخش مستندهای 4-5 دقیقه ای برگزیدگان امسال در همایش روز سه شنبه، از پخش مستند 20 دقیقه ای هر کدام از برگزیدگان سال پیش در شبکه های چهار و افق سیمای جمهوری اسلامی در مدت این هفته خبر داد و اظهار کرد: شب شعر گوهرشاد در یکشنبه شب با موضوع مادران اهل بیت(ع) و نیکوکاری، حضور در کمیته امداد امام خمینی(ره) و انتقال تجربه های نیکوکاری در عصر دوشنبه از جمله برنامه هایی است که در حاشیه مراسم اعطای این جایزه جهانی برگزار شده و می شود.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد، سخنرانی 8 نفر برگزیده امسال در کنار سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی را از دیگر برنامه های همایش اعلام کرد.

رسانه ها نیکوکاران را معرفی کنند

وی با تاکید بر این که بحث نیکوکاری مستمر و همیشگی است و می بایست به طور دائم تبلیغ و رسانه ای شود، پیشنهاد کرد: رسانه ها نیکوکاران را معرفی کنند تا مانند گذشته گمنام نمانند، بلکه نسل جوان بتوانند به خوبی این الگوها را بشناسانند.

سروری، شبکه های مجازی و کلیپ های کوتاه را در این عرصه موثر دانست و  رسالت رسانه ها در این زمینه را که افرادی عینی  و ملموس به طور دائم برای تکرار در ذهن مردم و در نتیجه الگوپذیری نسل جوان معرفی شوند، بزرگ و مهم ارزیابی کرد.

راه اندازی سایت دبیرخانه به سه زبان

وی با اشاره به سایت دبیرخانه جایزه جهانی گوهرشاد، ابراز کرد: سایت دبیرخانه به نشانی http://goharshad.aqr.ir هم اکنون به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی راه اندازی شده و ارائه محتوا با دو زبان روسی و اردو نیز به زودی راه اندازی خواهد شد.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد با بیان این که علاوه بر سایت، این دبیرخانه آماده ارائه پیشنهاد پایان نامه نیکوکاری و وقف می باشد، ارتباط این دبیرخانه با افراد به ویژه برگزیدگان از طریق کانال و گروه های تلگرامی، اینستاگرام، سروش ادامه می یابد، گفت: این ارتباط به عنوان های مختلف حفظ می شود و برخی برگزیدگان منبع معرفی اشخاص دیگر و حتی به عنوان داور حضور می یابند.

شبکه سازی بانوان فرهیخته و نیکوکار؛ مهمترین هدف همایش

سروری با بیان این که هدف از این برنامه، شبکه سازی بانوان فرهیخته و نیکوکار است، انتظار از برگزیدگان جایزه جهانی گوهرشاد را ارتباط دائمی با دبیرخانه و انعکاس تلاش ها و فعالیت های نیکوکارانه خود و عضویت فعال در شبکه جهانی این جایزه عنوان و خاطر نشان کرد: معرفی گزینه های برتر برای دریافت جایزه در دوره های بعد، گسترش فرهنگ نیکوکاری در سطح بانوان به ویژه جوانان و نوجوانان، تلاش برای معرفی هر چه بیشتر ابعاد شخصیت حضرت رضا(ع)، خدمت افتخاری برای امام هشتم(ع) در هر جای جهان با نام و یاد ایشان، انتقال تجربه های نیکوکارانه به سایر بانوان به ویژه شبکه نیکوکاری جایزه جهانی گوهرشاد، نگارش خاطرات و مطالب مرتبط در رسانه های محلی و شبکه جهانی گوهرشاد و معرفی این جایزه از دیگر فعالیت هایی است که از برگزیدگان انتظار می رود.

انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha