سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
جایزه جهانی گوهرشاد

حوزه/ آستان قدس رضوی با اهمیت بخشیدن به نقش زنان در پیشبرد اهداف جامعه و معرفی بانوان اسوه و الگو در سطح داخلی و بین المللی، برآن شد تا دومین جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد» را در دهه کرامت سال جاری برپا نماید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، با گذر از زوایای پیدا و نهان تاریخ درمی‌یابیم که زنان در برخی مقاطع مظلوم و مهجور واقع شده و در برخی برهه‌های زمانی به عنوان الگو و پیشوا مطرح شده‌اند، می‌توان شکوفایی حضور و اثر گذاری زنان را از تاریخ صدر اسلام به بعد دانست، بدان جهت که دین اسلام برابری حقوق زن و مرد را یکی از اصول مهم قلمداد می‌کند.

در بیان اهمیت زنان همین بس که حضرت زهرا(س) نزد پیامبر(ص) احترامی عظیم داشت، حضرت رسول(س) با آن همه شأن و عظمت دست دخترش را مى‏‌بوسید؛ ایشان را پاره تن خود می‌دانستند و مى‏‌فرمودند هر که فاطمه(س) را شادان کند، مرا شادان کرده و هر که فاطمه(س) را بیازارد مرا آزرده است.

 می‌توان نمونه دیگری از حماسه آفرینی و عظمت زنان را حضور حضرت زینب(س) در صحرای کربلا دانست، خطبه‌های آتشین و بیان مصیبت توسط این حضرت افشاگری، پاسخگویى و تاثیر گذارى انقلابى نسبت به قیام عاشورا را در پی داشت؛ «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» جزو مرثیه‌هایی است که به راهبری و مدیریت انقلابی و جهادی حضرت زینب(س) اشاره دارد.

پس از شهادت امام رضا(ع) توسط مامون عباسی، بازهم زنان محله نوغان مشهد به رسالت دینی و مذهبی خود عمل کرده و با بخشیدن مهریه خود، این حضرت را تشییع کرده و پس از آن نام فرزندان خود راعبدالرضا، علی‌رضا، محمدرضا، غلامرضا و … نهادند تا با این امر اقدامی در جهت ترویج نام و یاد امام هشتم(ع) داشته باشند.

بانوان اقشار فعال در جامعه هستند که می‌توانند سایر افراد را نیز در دامان خود تربیت کرده و جامعه را به تکاپو وادارند، قرار گرفتن آن‌ها در مقابل مردان سبب شده است که اسلام و انقلاب جلوه‌های حقیقی خود را نمایان کرده و آوازه آن‌ها به گوش جهانیان برسد.

 

آگاهی‌های لازم نسبت به «زن» از دل «اسلام» به دست می‌آید

بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، افراد جامعه به ویژه زنان باید نسبت به موضوع «زن» آگاهی‌های لازم را از دل «اسلام» به دست بیاورند، دینی که به زنان شأن و جایگاهی برابر با مردان بخشید تا جایی که همپای مردان با پیامبر(ص) بیعت کردند و بدین وجه مشارکت سیاسی و اجتماعی‌شان مشروعیت یافت.

آستان قدس رضوی با تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری در منشور هفت گانه‌ای که خطاب به حجت الاسلام والمسلمین رئیسی صادر شده بود، اقدام به معرفی بانوان خیر، نیکوکار و انقلابی در سطح بین المللی کرد؛ سال گذشته برای نخستین بار در ایام دهه کرامت، جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد» توسط آستان قدس رضوی برپا شد تا با معرفی بانوان الگو در سطح داخلی و بین المللی، در راستای اشاعه فرهنگ وقف و نیکوکاری گام بردارد.

سال گذشته یک هزار و 200 نفر از بانوان فعال در داخل و خارج از کشور در جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد» حضور داشتند که از این میان هشت نفر، چهار نفر از فرهیختگان داخلی و چهار نفر از فرهیختگان خارجی به عنوان بانوی خیر و نیکار معرفی شده و مفتخر به دریافت جایزه جهانی گوهرشاد شدند.

دومین جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد» در راه است

آستان قدس رضوی با اهمیت بخشیدن به نقش زنان در پیشبرد اهداف جامعه و معرفی بانوان اسوه و الگو در سطح داخلی و بین المللی، برآن شد تا دومین جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد» را در دهه کرامت سال جاری برپا نماید.

بانوانی که در زمینه‌های ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، آموزشی، علمی و پژوهشی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، وقف و امور خیریه، امور عمرانی، امور پزشکی، مدیریت و کارآفرینی اقدامات شایسته‌ای داشته باشند، می‌توانند به عنوان بانو نیکوکار و واقف داخلی و خارجی «جایزه جهانی گوهرشاد» را از آن خود کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha