شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
عباس شومان نمانیده الازهر در کنفرانس الوسطیه در مالزی

حوزه/ نماینده الازهر ضمن تاکید بر ضرورت وحدت نظامی کشورهای اسلامی گفت: مسلمانان می توانند پیمان های نظامی برای دفاع مشترک در برابر دشمنان داشته باشند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، عباس شومان نماینده الازهر که برای مشارکت در کنفرانس الوسطیة(اعتدال) به مالزی سفر کرده، از سخنرانان مراسم افتتاحیه این کنفرانس بود. وی پس از سخنرانی خود در گفتگو با مطبوعات گفت:

جوانان امت اسلامی باید از اتفاقاتی که در برخی کشورهای اسلامی رخ می دهد درس بگیرند، چون می بینیم برخی کشورهای اسلامی به خاطر دودستگی مردم، امنیت خود را از دست داده و کارشان به درگیری و جنگ داخلی کشیده است و این دودستگی ها هیچ خیری ندارد و تنها ثمره آن نا امنی و بی ثباتی در کشورها است.

وی افزود: دشمنان اسلام جوانان ما را فریب داده و مشکلات داخلی امت اسلام را طوری برای آنها نشان می دهند که آنا را به مخالفت با حکومت ها و درگیری داخلی وادار کنند و نتیجه آن هم ایجاد نا امنی و بی ثباتی در این کشورها است و ما باید از اوضاع این کشورها عبرت بگیریم.

نماینده الازهر درباره وحدت امت اسلامی نیز گفت: من حود یک سال پیش در این زمینه در مالزی صحبت کردم و تاکید کردم که دین اسلام هیچ پیامی مبنی بر خشونت و دشمنی با کسی ندارد و فقط ما را به دفاع از خود فرا می خواند و وحدت اسلامی به نظر ما ضامن همزیستی مسالمت آمیز و دوری از افراط و تروریسم است و ما بر این باوریم که امروز نیز وحدت اسلامی امری در دسترس و قابل تحقق است و می توان به یک وحدت فکری بر اساس مشترکات دست یافت تا همه مسلمانان به گفتمانی متحد بر اساس ثوابت اسلامی برگرفته از میراث اسلامی و متناسب با مکان و زمان قائل شوند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل ضروری دیگر در زمینه وحدت، وحدت نظامی میان کشورهای اسلامی است که امری بسیار مهم است. البته نیاز نیست تمام مسلمانان یک ارتش و یک فرمانده داشته باشند اما می توانند پیمان های نظامی برای دفاع مشترک در برابر دشمنان داشته باشند و اشکالی هم ندارد که مسلمانان ائتلافی مانند ناتو تشکیل دهند تمام کشورهای اسلامی نیز در آن عضو شوند.

شومان در پایان سخنان خود گفت: ما امروز نیازمند برطرف ساختن تمام اسباب خفقان میان ملت ها و کشورهای اسلامی هستیم تا همه با هم در برابر حملات و توطئه هاس دشمنان اسلام متحد شویم چون دشمنان از تفاوت های مذهبی و اعتقادی برای ایجاد فتنه استفاده می کنند و تاریخ نمونه های زیادی را در این زمینه به یاد دارد اما دین اسلام به گونه ای است که تعدد و تنوع را قبول دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha