جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سفر پاپ فرانسیس به مصر

حوزه/ پاپ فرانسیس گفت: ما خواهان مخالفت آشکار با خشونت و افراطی گری هستیم و انجام گفتمان دینی جهت دستیابی به صلح را لازم و مقابله با اختلافات گروهی و قبیله ای را ضرورتی اجتناب ناپذیر می دانیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» پاپ فرانسیس عصر جمعه آوریل(8 ادیبهشت ماه) جهت بازدید دو روزه در راس هیئتی سیاسی-مذهبی وارد فرودگاه بین المللی قاهره شد و از سوی عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر، روئو مامارو نماینده ویژه واتیکان و تنی چند از مقامات سیاسی و دینی این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

ملاقات با رئیس جمهور مصر

پاپ به همراه هیئت واتیکانی پس از خاتمه مراسم استقبال رسمی (که در سطح رئیس دولت برگزار شد) با خودروی تشریفاتی عازم کاخ سفید جمهوری شد و با عبدالفتاح السیسی ملاقاتی نمود. در خاتمه این ملاقات هدایایی نیز مبادله شد و پاپ مدالی منقوش به خانواده مقدس را به عنوان هدیه به السیسی تقدیم کرد. پاپ سپس با همراهی شیخ الازهر احمد الطیب عازم دانشگاه بزرگ الازهر شد تا در کنفرانسی بین المللی در خصوص صلح شرکت نماید.

پاپ: هرگز نمی توان به نام خدا مرتکب خشونت و جنایت شد

پاپ در این کنفرانس که سخنان خود را با السلام علیکم( به زبان عربی) آغاز کرد، خطاب به حاضران گفت: ما خواهان مخالفت آشکار با خشونت و افراطی گری هستیم و انجام گفتمان دینی جهت دستیابی به صلح را لازم و مقابله با اختلافات گروهی و قبیله ای را ضرورتی اجتناب ناپذیر می دانیم، زیرا آینده بشریت بر پایه همین مذاکرات میان ادیان و فرهنگ ها شکل می گیرد. اعمال خشونت عوامل بسیاری دارد که از این میان می توان به قدرت طلبی، تجارت سلاح و افراطی گری دینی اشاره کرد. هرگز نمی توان به نام خدا مرتکب خشونت و جنایت شد و با توجه به وظیفه منحصر به فرد مصر در تقویت صلح در منطقه امیدواریم این کشور با تکیه بر اصل ایمان نسبت به برقرای صلح و رعایت حقوق بشر تلاش نماید.

شیخ الازهر: نباید به ادیان اهانت کرد

پیش از سخنان پاپ فرانسیس، شیخ الازهر احمد الطیب ضمن خوشامد گویی به پاپ از حضار خواست جهت احترام قربانیان تروریسم در مصر و جهان یک دقیقه سکوت کنند. وی سپس دلیل اصلی فقدان صلح در جهان را تجارت پرسود سلاح های کشتار جمعی دانست و اضافه کرد هیچ راهی برای دست یابی به صلحی پایدار به جز توجه به پیام های آسمانی نیست. وی گفت: تمدن اروپایی، تمدن تروریسم نیست و نباید به ادیان اهانت کرد و باید برای پاکسازی دین از خشونت و افراط گرایی و همچنین نمایان سازی ارزش های واقعی اسلام و همزیستی میان تمامی ادیان تلاش نمود.

پاس فرانسیس روز شنبه در ورزشگاه نیروی هوایی با اقشار مختلف مردم دیدار کرد و پس از سخنرانی در آستانه سومین یکشنبه بعد از عید پاک همراه با حاضرین دعا خواند. پاپ همچنین از کلیسای قبطی های ارتدوکس قاهره که اخیرا توسط گروه تروریستی داعش مورد حمله قرار گرفته و 44 نفر قربانی داشت، بازدید کرد و برای قربانیان این حادثه دعا کرد.

جهان خشونت زده کنونی نیازمند صلح، عشق و رحمت است

پاپ دو روز پیش از انجام این سفر پیامی ویدئویی خطاب به مردم مصر ارسال کرد و در آن قدمت و اهمیت سرزمین مصر نزدی مسیحیان را مورد تاکید قرار داد.

وی در این پیام گفت: در آینده ای نزدیک به عنوان پیام آور صلح و یک زائر از کشور زیبای مصر دیدن می کنم؛ سرزمینی که مهد مهمان نوازی و پذیریش مهاجران مقدسی است که دو هزار سال قبل به دنبال تهدید پادشان هرود عازم مصر شده و در آنجا سکنی گزیدند.

وی گفت: جهان خشونت زده و جنگ زده کنونی نیازمند صلح، عشق و رحمت است و جهانیان نیازمند پل صلح گفت و گوی دینی و برادری و تشنه عدالت و انسانیت هستند.

پاپ از رئیس جمهور ، پاتریک تاوادروس دوم، شیخ الازهر، اساقفه قبطی و کاتولیک از وی دعوت کرده و همچنین تمامی کسانی که برای این سفر تلاش کردند، تشکر و قدردانی نمود.

هشدار پاپ در مورد جنگ جهانی سوم

پاپ پیش از پرواز به سوی قاهره مجددا بر وجود جنگ جهانی سوم تاکید کرد و به قدرت های بزرگ و قاچاقچیان اسلحه که با خون مردان و زنان کسب سود و درآمد می کنند تاخته و اضافه کرد: ارزش جان انسان ها بسیار فراتر از مال اندوزی است و بزرگترین دشمن واقعی خدا، پول است.

السیسی: مهترین چالش پیش روی ما تروریسم است

عبدالفتاح السیسی در ملاقات با پاپ تاکید کرد که مهترین چالش پیش روی ما تروریسم است که به شدت گسترش یافته و این ضرورت احساس می شود که در کنار تلاش های نظامی یک راهبرد عقیدتی و دینی نیاز است.

وی اضافه کرد: طی ماه های اخیر گروه های تروریستی و از جمله داعش در منطقه سینا فعالیت گسترده ای را در راستای تفرقه افکنی میان قبائل منطقه آغاز کرده اند.

سفر پاپ فرانسیس به مصر مقارن با هفتادمین سالروز برقراری روابط دیپلماتیک فیما بین دو کشور صورت گرفت و براساس اعلام دفتر ریاست جمهوری مصر، این امر تاکیدی بر اهمیت برقراری و گسترش تلاش ها در راستای تقویت گفت و گوی ادیان الهی می باشد.

پاپ در ملاقات خود مکرراً بر انجام گفت و گوهای دینی تاکید کرد و افزود: جمع بین خشونت و ایمان و نفرت و ایمان ممکن نیست. پاپ طی چند سال اخیر و پس از شدن یافتن درگیری ها و خشونت در خاورمیانه به طور مستمر اعمال خشونت ها با دین مبین اسلام را بی ربط دانست و هرگونه افراطی گری و تضییع حقوق مردم به نام دین را محکوم کرده است که به نظر می رسد این اقدام از سوی رهبر کلیسای جهانی در جلوگیری از نفرت پراکنی علیه اسلام و موج اسلام هراسی در غرب تا حد زیادی موثر بوده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha