جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ سامی العسالة

حوزه/ شیخ کریمه گفت: اندیشه افراطی سلفی چیزی جز تندروی و خشونت نمی شناسد و بر این اساس نهاد دینی کشور باید در مقابل این جریان بایستد و اجازه ندهد در نهادهای حکومتی رخنه کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، این روزها اظهارات سامی عبدالحمید از شیوخ و مبلغان سلفی مصر، واکنش های مختلفی را در پی داشته است.

وی گفته بود تعداد سلفی ها در استان های مختلف کشور زیاد است و اگر هر گونه مشکلی در کشور ایجاد شود، سلفی ها سلاح به دست خواهند گرفت و همین اظهارات وی خشم بسیاری از علمای مسلمان مصر را در پی داشت و سخنان این مبلغ سلفی را غیر مسئولانه توصیف کردند.

علمای الازهر و اوقاف ضمن حمله به عبدالحمید، سخنان وی را نشان دهنده میزان خشونت و افراطی گری موجود در سلفی ها و اندیشه آنها و عدم فهم صحیح آنها از اسلام دانستند.

شیخ احمد کریمه استاد فقه بازنشسته دانشگاه الازهر گفت: سلفی ها فکری افراطی دارند و چیزی درباره میانه روی و اعتدال نمی دانند و بر این اساس عجیب نیست که می بینیم یکی از شیوخ و سران آنها می آید و در تلویزیون چنین سخنانی را بیان می کند و همه را تهدید کرده و به سخره می گیرد.

کریمه در ادامه خواستار ممنوعیت رسمی حضور سلفی ها در رسانه ها شد و افزود: آنها موجب وهن و بی احترامی به دین اسلام هستند به ویژه اینکه اندیشه افراطی آنها نیز چیزی جز تندروی و خشونت نمی شناسد و بر این اساس نهاد دینی کشور باید در مقابل این جریان بایستد و اجازه ندهد در نهادهای حکومتی رخنه کنند.

در همین راستا شیخ سامی العسالة از علمای وزارت اوقاف مصر، سخنان شیخ سلفی را محکوم کرد و آن را غیر مسئولانه توصیف کرد و از او خواست از این سخنان بی ارزش توبه کند و دست بردارد و بداند که افتخار کردن او به سلفی های پیرو خود بزرگ ترین بی احترامی به خویشتن و نشانه افراطی بودن و خشونت طلبی است.

وی افزود: اوضاع و شرایط کنونی ایجاب می کند تمام سران جریان سلفی از چنین سخنانی پرهیز کنند به ویژه اینکه افراطی گری و تندروی و خشونت طلبی از میان آنها رشد کرده و پدید می آید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha