جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: شناخت حوزه از سوی طلاب بسیار مهم است؛ برخی طلاب سال ها در حوزه تحصیل کرده اند، ولی هنوز به سیر تاریخی حوزه و ویژگی های های آن واقف نیستند؛ کسی که حوزه را به خوبی بشناسد، بالاترین افتخار خود را حضور و ارتباط با این حوزه می داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‎الله‎ اعرافی ظهر امروز در مراسم تجلیل از حافظان طلبه و استاد برتر مدرسه علمیه علی بن موسی الرضا(ع) قم با اشاره به آسیب های 14 گانه مهدویت، گفت: مهدویت و انتظار در همه ادیان وجوه مشترکی  داشته و همه ادیان و کتب الهی نسبت به مهدویت مژده و بشارت داده‎اند که این مساله وجه مشترک این عرصه است. ولی در شیعه دارای اختصاصات خاص می باشد.

وی گفت: مهدویت و انتظار که روح حوزه و انقلاب اسلامی است، در نگاه شیعی و مکتب اهل بیت(ع) دارای ممیزاتی بوده و بسیار مهم و انسان ساز می باشد؛ از جمله مسائل ویژه مهدوی آن است که مهدویت در اعتقاد شیعی وابسته به یک انسان معین و مشخص است که در اکثر این مذاهب این گونه نیست؛ در اعتقاد عامه بیان شده یک شخصی از دودمان پیامبر(ص) متولد می‎شود؛ ولی اینکه این شخص دقیقا چه کسی است معین نیست، ولی در اعتقاد ما این شخص کاملا مشخص است.

آیت‎الله اعرافی بیان کرد: مهدی موعود(عج) انسان کامل و معصوم و حی است؛ انتظار در ادیان دیگر، رابطه بین ما و یک شخص مجهول است، ولی انتظار در مکتب اهل بیت(ع) رابطه زنده بین انسان منتظر و شخص معین منتظر و زنده و ناظر به انسان است.

مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: نکته دیگر این که این منجی با ما رابطه مستقیم  و هر روزه توسط امام حی و زنده نظارت می‎شویم؛ کنترل‎هایی در عالم وجود دارد که در عالم غیبی و باطنی ناظر به اعمال و رفتار انسان‎ها هستند؛ لذا انسان مومن بایستی  همواره خویش را در تیررس نظارت الهی بداند و بفهمد که تمامی اعمال وی نیز ثبت و ضبط می شود.

عضو شورای عالی حوزه گفت: رابطه ما و مهدویت، رابطه ای زنده است که نظارت از سوی مهدی موعود(عج) است و امام نیز به واسطه اینکه مجرای فضای فیض خداست، در عرصه‎های مختلف در عالم تصرف دارد؛ شناخت این عقیده و آسیب‎ها لازم است و نکته دیگر این که باید بدانیم این عقیده نیاز هر روز ما است و باید هر روز نسبت به آن التزام داشته باشیم.

آیت‎الله اعرافی بیان کرد: شناخت حوزه از سوی طلاب بسیار مهم است؛ برخی طلاب سال ها در حوزه تحصیل کرده اند، ولی هنوز به سیر تاریخی حوزه و ویژگی های های آن واقف نیستند؛ کسی که حوزه را به خوبی بشناسد، بالاترین افتخار خود را حضور و ارتباط با این حوزه می داند.

مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: بسیاری از نهادهای دانشگاهی جهان به تاریخ صد یا دویست ساله خود افتخار می‎کنند، ولی حوزه های علمیه شیعه بیش از هزار سال سابقه دارند و این رشته و ارتباط نیز هیچ گاه قطع نشده؛ این میراث امروز به ما رسیده و ظرفیت آن به حدی بوده که از درون خود انقلاب را ایجاد کرده است؛ حوزه انقلابی گذشته را حفظ می کند، ولی در گذشته نمی ماند و جوابگوی هزاران نیاز در ایران و جهان است؛ وقتی چنین نگاهی به حوزه داشته باشیم درس و اخلاق و کار در حوزه را جدی می گیریم.

وی گفت: زبان عربی و حفظ نبودن قرآن از جمله ضعف های بسیار بزرگ حوزه است، زیرا این دو عرصه می توان به طلاب و روحانیون آبرو دهد؛ این مدرسه از جمله مدارسی است که سعی در برطرف کردن این ضعف بزرگ دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha