چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: حس مهاجرت و آمادگی برای جابجایی به عنوان یکی از مسائل مهم دوران طلبگی است که باید از پایه و ابتدای ورود طلاب به حوزه این حس تقویت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی در جمع معاونین تبلیغ مدارس علمیه حوزه علمیه قم اظهارداشت: اینکه فردی برای تحصیل به قم می آید و دیگر حس بازگشت به موطن خود را ندارد، این عدم بازگشت، مناسب نیست؛ چرا که با مهاجرت، تحول ایجاد می شود؛ وقتی طلبه ای به مدارج بالای علمی می رسد، باید منعکس کننده نور ایمان و بندگی در همه سرزمین باشد، نه اینکه تنها در یک نقطه متمرکز بوده و در حالت سکوت به سر ببرد.

امام جمعه قم با بیان این که روحانیت، نباید این روحیه را داشته باشد بیان داشت: باید همانند بزرگان از جمله آیت الله حائری که با هجرت خود حوزه علمیه قم را تاسیس کرد و یا امام (ره)در سن بالایی که داشتن سالها در هجرت به سر می بردند تا در نهایت انقلاب اسلامی را پایه گذاری کردند، گام بردارند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه به امر تبلیغ اشاره کرد و افزود: حقیقت حوزه تبلیغ بوده و یک پیوست نیست که به ذات آن نصب کرده باشیم؛ بلکه خود ذات حوزه است؛ ذات حوزه با ابلاغ، تربیت، تبلیغ و پیام رسانی عجین می باشد و اگر آن را بگیریم، دیگر حوزه نیست و اگر این امر با ما نباشد ما روحانی نیستیم.

وی بیان داشت: تبلیغی پایه دار و اثر گذار است که در ذات مبلغ رشد یافته و ریشه در باورهای مبلغین داشته باشد، سبک و ذات مبلغ باید تبلیغ باشد و این مهم، جز با فرهنگ سازی و نهادینه کردن از همان ابتدای ورود به حوزه محقق نخواهد شد.

امام جمعه قم ادامه داد: موضوع دیگری که باید مورد توجه معاونین تبلیغ قرار بگیرد، توجه به نظام آموزشی، مهارتی، تبلیغی، هنری و کاربردی حوزه های علمیه است، این طرح یکی از طرح های جدید حوزه است که باید از سوی معاونت های مختلف، به ویژه معاونت تبلیغ پیگیری شده تا به سر منزل مقصود برسد.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به معاونین تبلیغ مدارس علمیه حوزه علمیه قم گفت: باید توجه داشته باشید، همراه با مباحث داخلی و پیگیری مسائل مربوط به آن افق دید بین المللی را در طلبه ها ایجاد کنید، چرا که عرصه امروز حوزه، بین المللی بوده و نیاز مبرم به حضور فعال روحانیون زباندان در عرصه جهانی داریم.

عضو شورای عالی حوزه افزود: تعامل با جهان پیرامون و آشنایی با زبان های خارجی به ویژه عربی باید در دستور کار قرار بگیرد، امروز حوزه آنطور که باید در این عرصه به جایگاه مطلوب خود دست پیدا نکرده است، لذا باید زبان آموزشی و گسترش افق دید طلاب را از بدو ورود و در پایه های  نخستین آغاز کنیم.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه یک مبلغ باید یک نگاه جامع به کل تفکر اسلامی داشته باشد، تاکید کرد: عصر حاضر و تفکرات پیرامونی این ضرورت را ایجاد کرده است که طلاب باید یک نگاه جامع و عمیق نسبت به معانی اندیشه ها و نظامات اسلامی داشته باشد، چرا که اگر چنین نباشد در طول مسیر خود با مصائبی مواجه خواهد شد.

آیت الله اعرافی اظهارداشت: نکته دیگری که مبلغین باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند، مساله کتاب خوانی است، طلبه ای که اهل کتاب و وابسته به مطالعه کتاب نباشد طبیعی است که نمی تواند آنطور که شایسته است به جامعه خود خدمت کند، باید آنگونه باشید که حس تبلیغ به شما تزریق شود و تا پایان عمر به عنوان یک رسالت با خود داشته باشید.

عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهارداشت:  روزهای واپسین ماه شعبان، پیامبر اکرم(ص) به همه تذکر میدادند و ابعاد مختلف ماه رمضان را بر میشمردند؛ بیش از 100 نام و صفت برای ماه مبارک رمضان، در روایات ما بیان شده است؛ این 100 نام وصفت یک مجموعه به هم پیوسته برای شناخت ماه رمضان به ما میدهد ؛این حجم اخبار نشان دهنده عظمت این ماه شریف است.

آیتالله اعرافی اظهارکرد: ماه رمضان با قطع نظر از نزول قرآن و روزه، دارای یک درخشش ذاتی است؛ در روایات بیان شده، ماه رمضان در قیامت محشور میشود و این روایات نیز به ما ثابت میکند که ماه رمضان جلوه ای بسیار بیشتر از آن است که نگاه بالاعرضی به آن داشته باشیم.

وی گفت: بزرگان ما همیشه سلوک خود را از ابتدای ماه رجب آغاز میکردند و گام به گام تا ماه رمضان این حرکت را ادامه میدهند؛ در واقع قله این سلوک در شب قدر و عید فطر است و پایه این کوه نیز از ماه رجب آغاز میشود؛ این سیر سلوکی باید در حوزه ایجاد و تثبیت شود.

امام جمعه قم افزود: مناجات شعبانیه یک دوره سلوک است که در میانه راه سالک را بر میکشد تا بتواند با نیرو و توان مضاعف وارد ماه رمضان شود؛ این ادعیه مولد یک انرژی کارساز و فعال هستند که انسانها بتوانند وارد دنیای پر راز و رمز ماه مبارک شوند.

مدیر حوزههای علمیه بیان کرد: حقیقت تقوا، رسیدن به نقطهای است که انسان بتواند خود را مدیریت کند؛ پیچیده ترین مدیریت، مدیریت دنیای درون است که حتی از منظر علم امروز نیز بسیار پیچیده و مشکل است؛ جهان درون انسان بسیار پیچیده است و این ادعیه وارده از بزرگان نیز به حسب نگرش بیشتر انسان به همین دنیای درونی است.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha