جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست مدیران مدارس علمیه قم با آیت الله اعرافی

حوزه/ شورای مدیران مدارس علمیه استان قم با حضور مدیر حوزه‌های علمیه تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در نشست شورای مدیران و جمعی از معاونین و مسئولین حوزه که عصر امروز در مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد،توجه جدی به آموزش زبان عربی را مورد تأکید قرار داد و گفت: نیاز است  از سال دوم و یا سوم یکی از کلاس‌ها به صورت عربی برگزار شود.

وی همچنین با بیان اینکه علیرغم نیاز مبرم به کمیت طلبه‌ها در حوزه، باید کیفیت را مورد توجه قرار داد و افزود: در پذیرش طلاب باید دقت بیشتری صورت گیرد تا از نظر کیفی طلاب بااستعدادی به حوزه جذب شوند، کسی را می‌خواهیم تربیت کنیم که دستگیر مردم باشد و چنین شخصی نباید استعداد ضعیفی داشته باشد.

آدم‌های بزرگ در آزادی رشد می‌کنند

مدیر حوزه‌های علمیه به آیین‌نامه آزادی انتخاب استاد در حوزه اشاره کرد و گفت: ما نباید نگران آزادی انتخاب اساتید  توسط طلبه باشیم، زیراکه آدم‌های بزرگ در آزادی رشد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه خواهیم دید که این آزادی برکات بسیاری خواهد داشت، تصریح کرد: کارگروهی باید از مدیران مدارس تشکیل شود تا این آیین‌نامه را مورد بررسی قرار دهند و نظرات خود را برای آماده کردن این آیین‌نامه ارائه کنند.

آیت الله اعرافی به طرح نظام جامع رشته‌های حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مطالبات دنیای جدید این است که نظام رشته‌ای جوابگوی دنیای امروز باشد و در همین راستا چندین ماه است، کمیسیونی تشکیل می‌شود تا نظام رشته‌ای حوزه را طراحی کند.

طرح کار ویژه روحانیت آماده می‌شود

وی با اشاره به طرح کار ویژه‌های روحانیت عنوان کرد: این طرح مورد تأکید مقام معظم رهبری قرارداد و مبنای بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها خواهد شد؛ کار ویژه روحانیت مطرح می‌کند که روحانیت در عصر جدید در چه مناصب، مشاغل، مأموریت‌ها و رسالت‌هایی جا دارد تا بر اساس آن رشته تشکیل شده و تربیت انجام گیرد.

شهریه‌های طلاب هدفمند می‌شود

مدیر حوزه‌های علمیه طرح شهریه هدفمند را مورد توجه قرار داد و افزود: در این طرح که مقام معظم رهبری در آن پیشگام هستند و برخی مراجع نیز همگام  می باشند، طرح شهریه ارتقایی مدنظر قرار می‌گیرد.

آیت‌الله اعرافی ابراز داشت: در این طرح طلاب ممتاز، نخبه و مناطق محروم البته در یک دوره زمانی مشخص، استاد در متن حوزه و محقق به مفهوم سنتی حوزه و کسانی که مهاجرت می‌کنند بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند.

وی به آیین‌نامه گروه‌های علمی و تربیتی در مدارس علمیه اشاره کرد و گفت: این گروه‌ها وظایف آموزشی، اخلاقی و پژوهشی بر عهده دارند و امیدوارم این آیین‌نامه به‌خوبی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و از سال جدید تحصیلی، چندین گروه در مدارس علمیه تشکیل شود.

چهار درس خارج در استان‌ها رسمیت پیدا کرده است

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: برای ایجاد شور و نشاط در استان‌ها و با زحماتی که معاونت آموزش کشیده است، چهار درس خارج در استان‌ها رسمیت پیدا کرده است و انشاء الله به زودی ابلاغ می‌شود؛ در کشور حدود 100 درس خارج با درجات مختلف است و تقاضا داریم این مسیر با سرعت پیدا کند.

آیت الله اعرافی با اشاره به طرح هدایت تحصیلی و تربیتی گفت: در اینکه سطوح عالی و دروس خارج مثل سطح یک نشود بسیار سنتی هستیم. نظام آزاد حوزه بسیار مهم است و نباید آن را از بین ببریم، ولی همزمان معتقدیم که طلبه‌ها باید تحت یک اشراف هدایت تحصیلی و تربیتی باشند.

مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی حوزه تشکیل می‌شود

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه بسیاری از بزرگان آموزش‌های مهارتی و کاربردی را مورد تأکید قرار داده‌اند گفت: طرحی برای راه‌اندازی یک مرکز بزرگ و مستقل به نام مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی که حالت ستادی و صفی دارد در حال آماده شدن است و انشاء الله تا اوایل سال راه‌اندازی خواهد شد.

وی به راه‌اندازی شوراهای مدیران مدارس علمیه نیز اشاره کرد و گفت: این شورا ماهانه یا دو ماه یک‌بار در استان‌ها به‌منظور مشارکت مدیران در بحث‌های کلان و افزایش همکاری و هم‌افزایی آنها تشکیل می‌شود.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام والمسلمین غفوری قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها گفت: امروز اولین جلسه هم‌اندیشی مدیران مدارس علمیه حوزه قم تشکیل می‌شود.

وی بیان کرد: شورای مدیران یکی از ارکان فعالیت شورایی در مدیریت مدارس است که به صورت ماهانه یا دو ماه یک بار تشکیل می‌شود و فرصت خوبی برای مدیران محترم است تا در مسائل مختلف مدیریت حوزه، نظرات خود را مطرح کنند و جلسه امروز نیز با همین رویکرد برگزار شده است.

خاطرنشان می شود: اردوهای تابستانی مدارس علمیه، دوره‌های ارتقایی تابستانی و توجه به بحث آموزش زبان عربی از جمله مسائلی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

شایان‌ذکر است: در این نشست سند چشم‌انداز حوزه، منشور حوزه‌های علمیه و طرح‌های مورد اشاره مدیر حوزه‌های علمیه برای بررسی و اظهارنظر به مدیران مدارس علمیه استان تحویل داده شد.

انتهای پیام/313/30

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha