پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدیر حوزه های علمیه/ آیت الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت : فقر فرهنگی یکی از مشکلات امروز کشور است که قریب به ۸۰ درصد از فقرهای اقتصادی به فقر فرهنگی بر می گردد و باید در این زمینه ورود کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی ظهر امروز در دیدار مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم، ضمن تقدیر از فعالیت ها و برنامه های این کمیته، اظهار داشت: حوزه علمیه آمادگی خود را برای همکاری، همراهی و هم افزایی با مجموعه کمیته امداد امام خمینی(ره) اعلام می دارد.

وی ابراز داشت: علوم انسانی و اجتماعی بعد از رنسانس با نگاهی غیرالهی در غرب پایه ریزی شد تا جای دین را بگیرد؛ البته این علوم دستاوردهای مهمی نیز داشته که نباید مورد بی مهری قرار بگیرد؛ اما از این طرف باید این واقعیت را بدانیم که این ساختار و منظومه علوم انسانی و اجتماعی بدیل و جایگزین دین به شمار می آید و با این نگاه تولید شده و به پیش رفته است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این مطلب که چند نوع نگاه در مواجهه با علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد، خاطرنشان ساخت: نگاه نخست آن است که همانطور که گفتیم، علوم انسانی و اجتماعی بدیل و جایگزین دین بوده و به جای آن آمده است و نگاه دیگر آن است که ما باید به استنباط های دینی خود اکتفا کرده و توجهی به این علوم نداشته باشیم؛ اما نگاه درست در این رابطه آن است که هیچ کدام از این دو نگاه درست نبوده و هم باید به این علوم توجه داشت و هم از استنباط های دینی استفاده نمود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: تمام تحقیقات در علوم انسانی و اجتماعی برای این است که به یک عمل منتهی شود و مددکاری غایت این کار است؛ مددکاری فعل اجتماعی و ناظر به حل مشکلات است و این فعل زمانی کامل خواهد شد که هم تجربه بشری را در آن لحاظ کرده و هم نگاه دینی را در آن تزریق نماییم.

امام جمعه قم بیان داشت: متأسفانه امروز بسیاری از فعالیت های اجتماعی ما ناظر به مباحث دینی نیست و حوزه علمیه نیز باید مبانی این فعل ها و رفتارها را تزریق نماید.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: ما زمانی می توانیم نظام مددرسانی و مددکاری اسلامی داشته باشیم که نگاه فلسفی-کلامی، ارزشی-اخلاقی، فقهی-حقوقی و تاریخی-تمدنی را در آن مورد توجه قرار داده و بر اساس آن برنامه ریزی نماییم.

وی ابراز داشت: از دیگر فعالیت های کمیته امداد مشاوره است و نظام مشاوره موجود با تمام خوبی هایی که دارد، جای کار داشته و به نحوی ناقص است که باید با نگاه دقیق تری در آن ورود کرد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: بهره گیری از نگاه های اخلاقی-دینی در مباحث مشاوره ای از ضروریاتی است که باید بر آن دقت نمود و استفاده کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: استفاده از تیم های تحقیقاتی برای موضوعاتی همچون مشاوره و ... از مباحث مهم است تا بتوان با نگاهی عمیق تر در این زمینه وارد شد.

امام جمعه قم بیان داشت: کمیته امداد امام خمینی(ره) نهادی عملیاتی است که باید رویکرد پژوهشی نیز در آن وجود داشته باشد؛ البته خوشبختانه کمیته امداد امام خمینی(ره) قم در این زمینه ورود پیدا کرده و سرمایه گذاری در این زمینه، ارتقاء فعالیت های شما بوده و خدمت به کشور می باشد.

عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: مطالعات در نظام مددرسانی اسلامی از وظایف متقابلی است که هم وظیفه کمیته امداد و هم وظیفه حوزه بوده و ما برای ورود در این مسائل ابراز آمادگی می کنیم.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: تهیه بسته آموزشی دوره مهارت آموزی یا دانش افزایی برای تربیت مددکار اسلامی از ضروریاتی است که باید به آن توجه گردد و بخش های گوناگون حوزه آماده خدمت رسانی در این موضوع می باشد تا بتوان بسته ای کشوری برای ظرفیت های گوناگونی که وجود دارد، آماده کرد.

وی خاطرنشان ساخت: نظام جامع مهارت ها و نظام جامع مأموریت ها و کارویژه های روحانیت از مباحثی است که در حوزه های علمیه در حال پیگیری بوده و این مدل بسته های آموزشی می تواند بکارگیری شود.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: توانمندسازی ابتدایی اقشار محروم جامعه از ضروریاتی است که باید در قم اتفاق بیافتد؛ چراکه این شهر، الگویی برای دیگر شهرها بوده و باید در این زمینه از کمیته امداد امام خمینی(ره) تشکر کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: فقر فرهنگی یکی از مشکلات امروز کشور است که قریب به 80 درصد از فقرهای اقتصادی به فقر فرهنگی بر می گردد و باید در این زمینه ورود کرد.

گفتنی است؛ در ابتدای این دیدار، میرشکار، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم به ارائه گزارشی از برنامه ها و فعالیت های این کمیته پرداخت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha