جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حق‌جو

حوزه/ دل بستگی به دنیا، انسان را از حقیقت و نور هدایت دور می کند و این دل بستگی باعث شد یاران با وفای امام حسن(ع) به جز اندکی در کنارش بمانند و حضرت را یاری کنند، ولی این یاران اندک نمی توانستند جلوی فتنه را بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین حقجو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، ضمن تبریک ایام ولادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: سراسر زندگی امام دوم شیعیان(ع) درس و الگو است؛ شاخصه های چون، احسان، نیکو کاری، دستگیری محرومان، فقرا و مظلومیت از جمله آن است.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: امام حسن(ع) در زمانی امامت، جامعه را در دست گرفتند که معاویه تمام برنامه ها را برای از بین بردن اسلام و دین بکار گرفته بود و انواع فتنه و هجمه درصدد ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی بود.

 وی افزود: امام حسن(ع) در مقابل هجمه و فتنه معاویه مقاومت خوبی کرده بود و توانست میدان خوبی در نبرد باشد و حتی جنگ را به پیروزی برساند، ولی گرفتار دسیسه دشمن شدند و فرماندهان خود را یک به یک از دست داد.

 این کارشناس امور خانواده گفت: دل بستگی به دنیا، انسان را از حقیقت و نور هدایت دور می کند و این دل بستگی باعث شد یاران با وفای امام حسن(ع) به جز اندکی در کنارش بمانند و حضرت را یاری کنند، ولی این یاران اندک نمی توانستند جلوی فتنه را بگیرند و آن حضرت پیروزی را با صلح عوض کردند و همین صلح سرنوشت جنگ را عوض کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حقجو ابراز داشت: امام حسن(ع) چاره ای جزء صلح نداشت تا از این طریق بتواند اسلام را حفظ، دشمن را رسوا و برنامه و نقشه های خناثان را خنثی کند، اگر چه این صلح زمینه ای برای شهادت حضرت شد، ولی باعث شد همه به مظلومیت و حقانیت امام حسن(ع) پی ببرند و آگاه شوند که دشمن برای از بین بردن حق وحقیقت و رسیدن به قدرت حاضر است دست به هر کاری بزند.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: در صلح نامه بندهای چون معرفی نکردن جانشین از سوی معاویه و حفظ ارزش  های اسلامی و دیگر مسائل بود، ولی معاویه با زیر پا گذاشتن این صلح و عهد نامه ثابت کرد که حاضر است، برای رسیدن به قدرت حتی امام معصوم(ع) را به شهادت برساند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha