پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اولین و بزرگترین قرآن طلقی جهان در مصلای تهران

حوزه/ همزمان سومین روز برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، اولین قرآن کامل نوشته شده با آکرولیک بر روی تخته چوب فشرده ۶ میلیمتری به نمایش گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، اولین قرآن کامل نوشته شده با آکرولیک بر روی تخته چوب فشرده ۶ میلیمتری که از سوی غرفه سازمان زندان‌ها به نمایش گذاشته شده است، اهدایی مددجویان ندامتگاه‌های مرکزی اصفهان به آستان مقدس امام علی بن موسی الرضا(ع) بوده و قرار است پس از پایان نمایشگاه به موزه آستان قدس رضوی منتقل شود.

این قرآن نفیس به شکل کعبه معظمه می باشد و آیاتی که بر روی درب خانه خدا به‌صورت برجسته مشاهده می‌شود، بر روی درب این مصحف نیز به صورت منبت، مشبک و معرق‌کاری نوشته شده است، نمای خارجی این مصحف مانند خانه خدا به‌صورت نمای آجری بوده و پرده نصب شده بر آن نیز مانند پرده کعبه مکرمه است و دو عدد دستگیره و یک عدد قفل نیز بر روی آن نصب شده است.

وزن کامل این مصحف بیش از ۱۴۰۰ کیلوگرم است و در ساخت آن از چوب‌های عناب، توسکا، راش، گردو و روسی استفاده شده است.

از دیگر مشخصات این مصحف شریف نصب ۱۹ گل آبی به نیت ۱۹ حرف بسم‌الله الرحمن الرحیم، نصب ۱۴ گل زرد به نیت ۱۴ معصوم(ع)، نصب ۱۲ گل آبی کم‌رنگ به نیت ۱۲ امام(ع)، نصب ۸ گل سبز به نیت امام هشتم(ع) و نصب ۳۰ گل آبی پررنگ با طرح معرق به نیت ۳۰ جزء قرآن کریم بر روی جلد است. تعداد ۱۱۴ ستاره قرمز رنگ نیز به نیت تعداد سوره‌های قرآن کریم بر روی جلد نصب شده است.

همچنین تعداد ۴ گل معرق و مشبک بزرگ به نیت ۴ سجده واجب و تعداد ۶۲۳۶ گل با طرح چوب که به صورت «یا حمید» خوانده می‌شود با نیت تعداد آیات قرآن بر روی حاشیه صفحات نصب شده است.

این مصحف شریف دارای ۴۰ برگ بوده که یادآور سن حضرت محمد(ص) در زمان بعثت است.

تاریخ شروع خلق این اثر ۲۰ فروردین سال ۱۳۹۰ و تاریخ خاتمه برشکاری و نصب ۳۰ جزء به صورت کامل نیز ۲۰ فروردین سال ۱۳۹۳ است.

خلق این اثر را ابتدا ۱۴ نفر از زندانیان ندامتگاه مرکزی اصفهان شروع کردند و در ادامه بیش از ۴۰ نفر در این طرح فعالیت داشته‌اند.

بنابه گفته مسئولان سازمان زندان‌ها، هزینه ساخت و نگارش این مصحف شریف توسط زندانیان تهیه شده و  پس از ‌پایان ساخت و نصب آن، ختم قرآن توسط زندانیان صورت گرفته است.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha