جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم با ابراز تاسف از اینکه در زمان ما مجالس آلوده به گناه کم نیست، گفتند: گاهی به نام عقد و عروسی مجالسی برگزار می شود که احکام اسلامی در آنجا شکسته می شود، حتی اگر افراد در آن مجلس تماشاگر باشند نیز فرمودند حرام است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه چهارشنبه در پنجمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، در ادامه تفسیر دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه، اظهار داشتند: امام سجاد(ع) به خداوند عرضه می دارد «پروردگارا پیش از آنکه به بلا مبتلا شوم، عافیت نصیب من کن، پیش از آنکه به زحمت بیفتم، به مطلوبم برسان و پیش از آنکه گمراه شوم، من را هدایت کن».

ایشان با بیان اینکه امروز طب پیشگیری و درمانی مطرح است، تصریح کردند: اگر انسان پیشگیری از بیماری کند، بسیار بهتر از درمان است زیرا پیشگیری هزینه کمتری دارد، فاقد درد و زحمت است و تاثیر بیشتری دارد.    

معظم له با اشاره به اینکه دعای امام سجاد(ع) در فراز مذکور نشان دهنده توجه به اصل مهم پیشگیری است، افزودند: البته این مسئله را می توان به تمام مسائل اجتماعی گسترش داد زیرا در همه مسائل اخلاقی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و ... پیشگیری بهتر از درمان است.  

این مرجع تقلید با بیان اینکه دوری کردن از دوست معتاد بسیار آسان تر از این است که انسان دچار اعتیاد شود و بعد بخواهد ترک کند، تصریح کردند: در آمارها اشاره شده بسیاری از کسانی که به مراکز رفع اعتیاد می روند، بعد از ترک اعتیاد مجددا دچار اعتیاد می شوند؛ چرا انسان باید با فرد معتاد دوست شود که تا آخر عمر درگیر این مسئله باشد.

حضرت آیت الله مکارم با بیان اینکه اصل پیشگیری بهتر از درمان است ریشه در مبانی اسلامی دارد، ابراز داشتند: اسلام می فرماید در مجلس معصیت نباید شرکت کرد؛ در مجلسی شرب خمر است، حتی اگر فردی به آن لب هم نزند، حضورش در آن مجلس گناه است؛ روایت معروفی است که امام صادق(ع) دعوتی را پذیرفته بودند و سر سفره بودند که یکی از حضار تقاضای آب کرد و میزبان به جای آب، جام شراب به او داد، امام صادق(ع) بلافاصله از سفره بلند شدند و فرمودند در مجلسی که گناه می شود، شرکت نمی کنیم و این حضور حرام است.

ایشان تصریح کردند: از آنجا که حضور در مجلس گناه حرام است، نماز خواندن در این مجلس نیز باطل است، انسان باید از مجلس گناه خارج شود.

معظم له با اشاره به آیه 140 سوره نساء «وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ»، گفتند: قرآن می فرماید خدا بر شما نازل كرده كه هر گاه شنيديد آيات خدا مورد انكار و تمسخر قرار مى‏ گيرد با آنان هم نشینی نکنید تا به سخنى غير از آن درآيند چرا كه در اين صورت شما هم مثل آنان خواهيد بود.

این مرجع تقلید افزودند: عدم حضور در مجلس گناه یکی از برنامه های اسلامی برای پیشگیری کردن از آلوده شدن به مفاسد اخلاقی است و امیدواریم جوانان در عمل به این مبانی دینی اهتمام داشته باشند.

حضرت آیت الله مکارم با ابراز تاسف از اینکه در زمان ما مجالس آلوده به گناه کم نیست، اظهار داشتند: گاهی به نام عقد و عروسی مجالسی برگزار می شود که احکام اسلامی در آنجا شکسته می شود، حتی اگر افراد در آن مجلس تماشاگر باشند نیز فرمودند حرام است.

ایشان همچنین در توصیه ای اخلاقی به جوانان، گفتند: برخی از جوانان به ما می گویند دستور اخلاقی بدهید که موجب سعادت ما شود؛ ما می گوییم اگر چند نکته را رعایت کنید، سعادتمند می شوید؛ تا می توانید یاد خدا باشید که مایه زنده شدن دل ها و فرار شیطان است، نماز را اول وقت بخوانید(شب زودتر استراحت کنید و گرفتار برنامه های تلویزیون نشوید تا صبح زود بیدار شوید و نماز صبح را اول وقت اقامه کنید)، از حضور در مجالس آلوده بپرهیزید حتی اگر تماشاگر باشید، به سراغ دوستان ناباب نروید و از دوستی با آنها پرهیز کنید، همیشه مراقب نفوذ شیطان و هوای نفس باشید و همواره به بندگان خدا کمک مادی، معنوی، فکری، مشورتی و روحی کنید.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha