جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه دریافت سود بالا از منظر اسلام ممنوع است، گفتند: دریافت سود خارج از چارچوب در فروش کالایی به چند برابر قیمت خرید، کار درستی نیست، سود در اسلام باید عادلانه باشد، در حدی که هزینه کار و صاحب کار را تامین کند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه سه شنبه در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه بحث ما در ادامه تفسیر کلام امام سجاد(ع) در رابطه با پیشگیری از گناه در اسلام بود، اظهار داشتند: احکام به پنج بخش واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح تقسیم می شوند؛ به ما فرمودند، حتی الامکان از مکروهات بپرهیزید، انجام دادن مکروه مانعی ندارد، ولی بهتر است انجام نشود، چراکه اگر از مکروهات بپرهیزیم از محرمات و گناهان بهتر پرهیز خواهیم کرد.

ایشان با بیان اینکه سلسله معاملات مکروه وجود دارد که بسیاری از افراد از آن بی خبر هستند و توجهی به این مسائل ندارند، تصریح کردند: یکی از مسائلی که در معاملات ممنوع است، مدح فروشنده و ذم مشتری می باشد؛ به عنوان مثال،  فروشنده در مدح خانه ای که می خواهد بفروشد می گوید این خانه خیلی محکم است و با زلزله هشت ریشتر هم تکان نمی خورد و مشتری هم در ذمّ آن می گوید این خانه کلنگی است و با یک تکان، فرو می ریزد.

معظم له با بیان اینکه فروشنده و خریدار نباید مدح و ذم کالایی را کنند، ابراز داشتند: به ما فرمودند این کار را نکنید، چراکه مکروه است؛ اوصاف و عیوب واقعی کالا را بگویید اما مذمت و مدح غیرواقعی در معاملات ممنوع است.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به اینکه اگر انسان کالایی را به شکلی بفروشد که عیب آن مشخص نشود مکروه است، اظهار داشتند: در گذشته، پارچه هایی وجود داشت که اگر آنها را در سایه می بردند جذاب می شد، اما در نور آفتاب، جذابیتی نداشت؛ روزی امام کاظم(ع) از کنار یکی از اصحاب خود به نام هشام عبور می کردند و او فروشنده همین نوع پارچه ها بود، حضرت به او فرمود این پارچه را در سایه نفروش زیرا باعث گمراهی مشتری می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: امروز در برخی میادین معمول است، چراغ های پرنور بر روی میوه ها روشن می کنند تا کیفیت را به گونه دیگر نشان دهند در حالی که وقتی انسان، میوه را خریداری می کند شاهد بی کیفیتی آن است، این کارها از نظر اسلام ممنوع است.

ایشان با بیان اینکه دریافت سود بالا از منظر اسلام ممنوع است، ابراز داشتند: دریافت سود خارج از چارچوب در فروش کالایی به چند برابر قیمت خرید، کار درستی نیست، سود در اسلام باید عادلانه باشد، در حدی که هزینه کار و صاحب کار را تامین کند.

معظم له افزودند: در روایات اسلامی نهی شده از همه زودتر به بازار بروید و از همه دیرتر از بازار خارج شوید؛ یعنی افرادی که حریص هستند صبح هنگامی که زن و فرزندان خواب هستند به بازار می روند و شب نیز هنگامی که خواب هستند، به خانه باز می گردند و خانواده خود را نمی بینند؛ در روایات فرمودند این کار را نکنید، درست است انسان در کسب و کار باید فعال باشد اما روی حساب و کتاب باشد و حریصانه نباشد.

حضرت آیت الله مکارم با بیان اینکه تقاضای تخفیف بعد از اتمام معامله از ممنوعات دینی است، اظهار داشتند: پیامبر فرمودند، هنگامی که کالایی را به قیمتی معامله کردید و کالا هم تحویل مشتری شده، تفاضای تخفیف نکنید؛ این کار به نوعی دبه درآوردن است، همان ابتدای کار باید تقاضای تخفیف می کردید.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه داخل شدن در معامله دیگران از منظر اسلام نهی شده است، افزودند: اینکه فردی در حال گفت وگو و معامله باشد و فرد دیگری بالای دست او بلند شود و قیمت بالاتری برای خرید کالا بگوید درست نیست، اسلام این کار را ممنوع کرده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با تجلیل از شخصیت و مقام حضرت خدیجه(س)، اظهار داشتند: فداکاری های این زن واقعا بی نظیر است، دوران سختی و غم و غصه پیامبر(ص) را مشاهده کرد اما دوران پیروزی ایشان را ندید؛   دیگران دوران پیروزی های درخشان و فتح مکه را دیدند.

ایشان افزودند: حضرت خدیجه(س) به رغم همه سختی ها، هرگز دست از پیامبر اکرم(ص) نکشید.

این مرجع تقلید همچنین در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدای قیام 15 خرداد، خاطرنشان کردند: آغاز نهضت از 15 خرداد بود که بعدها سبب پیروزی شد، بنده خاطرات زیادی از 15 خرداد و رفتن به زندان شاه و حوادث زندان دارم؛ ارزش و منزلت این انقلاب را بدانیم که برای آن زحمت بسیاری کشیده شده است.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha