دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی

خطیب برجسته و کارشناس دینی رسانه ملی گفت: ماه رمضان، ماهی است که بهترین شرایط برای توبه و مغفرت در آن مهیاست چنان که یکی از نام های ماه رمضان ، ماه توبه است.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به عظمت لحظات ماه مبارک رمضان و این که حتی خوابیدن و نفس کشیدن در این ماه هم ثواب دارد، اظهار داشت: یکی از القاب و اوصاف ماه مبارک رمضان ، ماه توبه است چنان که در بیانی از رسول خدا (ص) به این حقیقت اشاره شده ، ضمن آن که خود ایشان در هر روز ماه رمضان این عبارت را با خود زمزمه می فرمودند که "اللهم ان هذا شهر رمضان و هذا شهر التوبه" یعنی  بار خدایا این ماه رمضان و ماه توبه است.

وی افزود: خداوند ، توبه کنندگان را بسیار دوست می دارد و اساساً یکی از اهداف مهم انبیای الهی نیز این بوده که با دعوت مردم به سوی خدای متعال، زمینه توبه و بازگشت آن ها به منبع اصلی حق و حقیقت را فراهم کنند.

این استاد حوزه با اشاره به این که توبه زیباترین و رساترین نوع عذر خواهی از خدای متعال است ، گفت: البته باید توجه داشت که همیشه راه توبه و بازگشت به سوی خداوند باز است اما به هر حال ماه رمضان بهار توبه است، به این معنا که در این ماه زمینه پذیرش و قبولی آن بیشتر فراهم است و اساساً شرایط خاصی در این ماه وجود دارد که توبه انسان سریع تر پذیرفته می شود، به ویژه این که شب قدر نیز در همین ماه پرفضیلت قرار دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ماه رمضان را ماه اسلام نیز نامیده اند، به این خاطر که ماه اطاعت و فرمانبرداری و تسلیم شدن در برابر خداست و جلوه زیبای بندگی و عبودیت را انسان در این ماه مشاهده می کند.

این خطیب حوزوی افزود: نقل است، امام سجاد(ع) وقتی  شب یا روز اول ماه رمضان فرا می رسید، دعائی می خواندند که در فرازی از آن که در صحیفه سجادیه نیز آمده ، می فرمایند:"سپاس خدائی را سزاست كه ماه خود ، ماه رمضان، ماه صیام، ماه اسلام، را یكی از راه های احسان قرار داد".

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha