پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام علی علیه السلام

حوزه/ "علی شناسی" یکی از راه های خداشناسی است و باید ابعاد و ویژگی های شخصیتی مولای متقیان امیرالمومنین(ع)، بیش ازپیش در جامعه تبیین و به دنیا معرفی شود.

حجت الاسلام عبدالحلیم شطی  در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، گفت: "علی شناسی" یکی از راه های خداشناسی است، لذا باید ابعاد و ویژگی های شخصیتی  مولای متقیان علی(ع) بیش ازپیش در جامعه تبیین شود.

وی، عدالت را از مهمترین شاخصه های برجسته امام علی(ع) برشمرد و با تاکید بر این که این ویژگی در سیره سیاسی آن حضرت نیز نمود پیدا می کرد، افزود: امروز باید همه مردم و به ویژه مسئولین، از عدالت ایشان درس بگیرند.

این کارشناس فرهنگی در ادامه با ابراز تاسف از این که در بسیاری از مواقع، قرآن کریم به عنوان بزرگ ترین کتاب هدایت بشریت در مهجوریت قرار دارد، افزود: این مهجوریت شامل دو نوع است؛ مهجوریت در قرائت و تلاوت قرآن و همچنین مهجوریت به جهت عمل به این کتاب انسان ساز.

حجت الاسلام شطی ادامه داد: متاسفانه بسیاری افراد، قرآن را به عنوان متن مادر و کتاب تخصصی نمی دانند و تنها در مواقع نیاز، به گرفتن به استخاره به این کتاب روی می آورند.

وی تصریح کرد: با پیروزی  انقلاب اسلامی، گام های اساسی برای مهجوریت زدایی قرآن کریم صورت گرفت و بر اساس سخن مقام معظم رهبری، سال به سال بر تعداد حافظان و قاریان درجامعه افزوده می شود.

این کارشناس فرهنگی، آشنایی با تفسیر قرآن و ارتباط دادن زندگی افراد به آن را از ضرورت های امروز جامعه برشمرد و  ابراز داشت: طلاب و مبلغین باید  معارف قرآن را به مردم بشناسانند.

وی در پایان منشا بسیاری از نیازهای اجتماعی جامعه امروزی را، نیازهای  کاذب دانست و یادآور شد: یکی از برکات ماه مبارک رمضان، مدیریت نیازهای کاذب است که نتایج مثبتی را به دنبال داشته است.

فلسفه شب قدر شناخت حق از باطل است

حجت الاسلام ابوالفضل مظاهری نیز از شب قدر به عنوان سند امامت یاد کرد و اگفت: بنابر روایتی از امام صادق(ع) در شب 19 ماه ماه مبارک تقدیر امور نوشته شده، در 21  رمضان تحکیم شده و در 23 رمضان نیز امضاء می شود، که خود بیانگر بحث امامت است.

وی عنوان کرد: بزرگترین فلسفه شب قدر شناخت حق از باطل و تشخیص مرز درستی از نادرستی است، به طوری که در این شب، انسان به نقطه اوج و مدار اصلی شناخت حقیقت ها دست می یابد.

امام جمعه عشق آباد طبس در ادامه بر لزوم فرهنگ  سازی و ترویج افطاری ساده تاکید کرد و گفت: برپایی افطاری ساده با محوریت مساجد و سایر اماکن مذهبی، نقش بسزایی در ترویج فرهنگ ساده زیستی دارد و در حقیقت مروج سبک زندگی اسلامی و دوری از مصرف گرایی است.

حجت الاسلام مظاهری از ماه مبارک رمضان به عنوان ماه انفاق و یتیم نوازی یاد کرد و ابراز کرد: این امر، سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بوده و انفاق در ماه مبارک رمضان، یکی از رسالت های روزه داران است.

در مسابقه رمضانی تماشاچی نباشیم

حجت الاسلام سید مهدی  اسدی، از اساتید حوزه خراسان جنوبی هم با اشاره به ضرورت بهره برداری از ایام باقی مانده ماه رمضان، گفت: آن چه موجب عقب افتادگی بسیاری از ما انسان ها شده، عمل نکردن به فرمایشات رسول اکرم(ص) که فرمودند "بهترین عمل در ماه رمضان و شبهای قدر پارسایی، شب زنده داری و اجتناب از محرمات خداست"، می باشد.

وی ادامه داد: ماه رمضان میدان مسابقه معنوی است، زیرا عده ای دراین ماه پر فضیلت با اطاعات وعبادت به سعادت وخوشنودی الهی از یکدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهی دیگر از روی بی توجهی و سهل انگاری می‌بازند، که آنها ضرر خواهند کرد.

استاد حوزه علمیه بیرجند افزود: باید درشبهای قدر تا می‌توانیم در محضر خداوند استغفار کنیم، تا پرونده سال خود را به خوبی رقم بزنیم، زیرا بدبخت کسی است که از آمرزش خدا دراین ماه، محروم بماند.

حجت الاسلام اسدی با بیان اینکه تلاش کنیم که در بهترین ماه خدا تماشاچی نباشیم، افزود: در این ماه خدواند برای عده ای روزه دار جوایزی که  مقرر کرده، نصیبشان می‌کند و عده ای هم که تماشاچی بودند، تنها همان تماشاچی بودن نصیبشان می‌شود.

وی یادآور شد: امروزه ما انسان ها برنامه ریزی برای زندگی و وقت خود نداریم، به همین دلیل بیشتر کارهایمان حالت افراط و تفریط به خود گرفته، زیرا اگر یک سوم وقتی که مردم در ماه مبارک رمضان در شبکه‌های اجتماعی هدر می‌دهند را، در راه ارتباط با خدا برنامه ریزی کرده و به اعمال مخصوص این ماه بپردازیم، قطعا از برکات بیشتری برخوردار می‌شوند.

شب قدر زمان آشتی با خالق است

خدیجه آبدار، مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) شهر خوسف نیز با بیان این که متاسفانه بسیاری افراد در طی سال از خداوند و معنویات فاصله گرفته اند، تصریح کرد: شب قدر فرصت بسیار مناسبی است، تا کسانی که از درگاه رحمت واسعه الهی فاصله گرفته اند، با دوری جستن از هواهای نفسانی و توبه به درگاه ایزد منان، با پروردگارشان آشتی کنند.

وی با اشاره به ایام شهادت امیرالمومنین(ع) اظهار کرد: گریه برای اهل بیت(ع) از بهترین عبادت ها است و باید سعی کنیم که این گریه، گریه عاقلانه، عارفانه و بدون پیرایه باشد.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) خوسف، دستگیری از فقرا و نیازمندان درا سیره علوی دانست و تصریح کرد: باید در این ایام به فکر مستمندان بود و به تاسی از اول مظلوم عالم، به یاری آنان شتافت.

وی ماه مبارک رمضان را، یکی از بهترین ایام برای تبلیغ دین خواند و ابراز داشت: مبلغین باید با آموزش های صحیح و درست، بر مبنای دین مبین اسلام و سیره نورانی اهل بیت(ع)، مردم تشنه  دریافت معارف الهی را سیراب نمایند و با آگاهی کامل ازمسائل دینی و  مسائل روزجامعه در راستای ارشاد مردم نقش آفرینی نمایند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha