پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌‌الاسلام والمسلمین یعقوبی- امام جمعه بجنورد

رئیس شورای حوزه علمیه استان خراسان شمالی با بیان اینکه «آتش به اختیار» یعنی خنثی و بی‌تفاوت نباشید، گفت: آتش به اختیار به معنای آماده‌باش در برابر دشمنان نظام اسلامی و اقدام و عمل است .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به‌اصطلاح آتش به اختیار، که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان مطرح کردند، اظهار داشت: آتش به اختیار همچنین به معنای حمایت بی‌چون‌وچرا از نظام اسلامی و خنثی و بی‌تفاوت نبودن در مقابل کم‌کاری‌های داخلی و دشمنان نظام اسلامی است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به معنای لغوی و عملی «آتش به اختیار» افزود: آتش به اختیار در واقع یک اصطلاح نظامی است و بدین معنی است که زمانی که ارتباط فرمانده با سربازانش قطع می‌شود، فرمانده در آخرین فرمان خود به سربازان دستور آتش به اختیار می‌دهد که به‌این‌ترتیب شلیک به هر فردی غیر از افراد خودی، به اختیار خود سرباز است و سربازان اجازه  دارند هرکسی را به گلوله ببندند.

وی گفت: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند «آتش به اختیار» یعنی معظم له نسبت به نیروی حزب‌اللهی متدین و جوانان ولایی امروز آن‌قدر اطمینان و اعتماد دارند که  می‌گویند شما بدون اعلام از قرارگاه فرماندهی می‌توانید «آتش به اختیار» عمل کنید، چون شما هم دشمن را می‌شناسید و هم می‌توانید دشمن براندازی داشته باشید.

امام‌جمعه بجنورد با بیان اینکه رهبری به‌عنوان شخصی که همواره مسائل را رصد می‌کنند و با بصیرتی الهی، حضور جبهه باطل و هجمه فرهنگی دشمنان را می‌بیند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب خطر نفوذ را از هرکسی بهتر می‌بینند و بر همین اساس نیز مجبور می‌شوند در مباحث فکری و فرهنگی مسئله «آتش به اختیار» را مطرح کنند

وی تصریح کرد: مفهوم «آتش به اختیار» می‌تواند نقطه آغاز یک کار جهادی در راستای مسائل فرهنگی باشد و این نکته را یادآور می‌شود که باید مباحث فرهنگی را جدی‌تر از گذشته پیگیری کنیم.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با تأکید بر اینکه بیانات گوهربار رهبر معظم انقلاب چه محکمات و چه متشابهات باید با هم دیده شوند، گفت: بیانات معظم له همیشه بر مبنای قانون بوده و هیچ‌گاه از چارچوب قانون خارج نشده است؛ چراکه رعایت قانون و تشویق و ترغیب مردم به اجرای آن از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است.

وی افزود: ازاین‌رو ملت ایران اسلامی باید همیشه در حالت آماده‌باش بوده و اگر احساس کردند نظام اسلامی در خطر است منفعل و تماشاگر نباشند، بلکه حرکت انقلابی و جهادی انجام دهند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی تصریح کرد: نیروهای انقلابی و فرهیخته جامعه نباید در مقابل توطئه‌های دشمنان شانه بالا زده و بی‌تفاوت عمل کنند، بلکه آن‌ها باید با آمادگی کامل در برابر انواع توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان ایستادگی کرده و به این طریق در مسیر تحقق اهداف و ارزش‌های انقلاب اسلامی گام بردارند.

وی با بیان اینکه در حقیقت هدف از طرح اصطلاح آتش به اختیار از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان پاسخ منطقی و عقلانی به شبهات و فضاسازی‌هایی است که گاهی در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، گفت: اصطلاح آتش به اختیار در فضای دانشجویان و فرهیختگان جامعه بیانگر آن است که آن‌ها نباید در دانشگاه‌ها و در مقابل بی‌توجهی‌ها و کم‌کاری‌ها، حالت انفعالی و تسلیمی داشته باشند؛ بلکه باید با آگاهی و شناخت و با نقدهای منصفانه و دلسوزانه همواره آماده مقابله با دشمنان اسلام و انقلاب باشند و با دشمن نبرد کنند.

امام‌جمعه بجنورد اظهار داشت: آتش به اختیار به‌نوعی تعیین تکلیف برای تمام دستگاه‌های مسئولان اجرایی و قضایی است که شما با این افسرانِ جنگ نرمِ «آتش به اختیار» به‌عنوان یک فرمانده بایستی برخورد کنید و در همه شئون و شرایط این‌ها را کمک کنید کلمه «آتش به اختیار» خیلی معنا دارد و برای همه تعیین تکلیف است.

وی تأکید کرد: مردم ایران اسلامی به‌ویژه دانشجویان و فرهیختگان جامعه باید با سرلوحه قرار دادن بیانات رهبر معظم انقلاب و با هدف حفظ فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در آماده‌باش کامل بوده و برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن کوشا باشند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان خراسان شمالی با بیان اینکه تعبیر اصلی این شعار این است که اگر فهمیدید جامعه آلوده شده باید انقلابی عمل کرد، گفت: در دین ما همه انسان‌ها، همه مردم و کارکنان دولت اسلامی موظف و مسئول‌اند هر جا نقص و مشکلی دیده شد انقلابی عمل کنند و آن مشکل را برطرف کنند.

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha